käkfraktur och lösa tänder

L

Lickis

Hej,
i feb 2010 fick min foderhäst en spark i hagen av en broddad häst. Hans käke krossades och 2 tänder "sköts upp" nästan en cm och blev lösa. Den ena tanden gick av på två ställen nere i roten, men vet ville inte ta bort dem eftersom det i princip var tänderna som höll ihop käken... Käken har nu läkt ihop och han tuggar på utan minsta problem! En förhårdnad/bula kommer han alltid att ha på käken. Men frågan är vad som kommer hända med tänderna. Senast vi var hos vet hade tänderna satt sig fast väldigt bra igen så förhoppningsvis behöver vi inte dra ut dem som det var tal om från början. Men kommer det bli aktuellt med rotfyllning, vad kan det kosta? Hur stor sannolikhet är det att hästen får senare komplikationer pga tänderna? Han är 16 år nu och vi ska tillbaka till vet i nov för att se hur och om vi ska göra något åt dessa tänder.
 
Sv: käkfraktur och lösa tänder

Ser att du bor i Linköping ? Varför åker du inte till Häst tandläkaren Torbjörn i Söderköping så han får titta på hästen ??

Har själv varit där med mitt sto som haft tandfrakturer .

Mvh Mia
 
Sv: käkfraktur och lösa tänder

Har varit hos Torbjörn ca 7 ggr sammanlagt sedan det hände. Han har sagt att om vi måste rotfylla innebär det en lite större kostnad. Men vad är "en lite större kostnad" ? Har redan kostat mig närmre 15 000 kr. Jag vill göra upp med ägaren innan nästa vet-besök, som är i nov, om jag ska köpa honom eller inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 413
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 602
Senast: enough
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 545
Senast: Pallen
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 766
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp