Känslig mage = magsår eller annat?

Linda_A

Trådstartare
Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess.

Min häst har så länge jag känt henne varit lättstörd i magen. Ut på bete på våren? Lös i magen i någon/några veckor. In från bete på hösten? Lös i magen i någon/några veckor. Nytt hösilage? Lös i magen i någon/några veckor. Och så vidare. Förutom att det ju måste vara jobbigt för henne så påverkar det ridningen. Hon går och flaggar för att hon ska bajsa men det tar henne oftast en stund att komma till skott. Att fatta eller hålla galopp är svårast, ofta blir det kickar och tvärstopp. Under ett intensivt pass kan hon bajsa upp till 5 gånger, vilket jag tycker känns ovanligt mycket.

Det vanligaste är att hon är för lös, men hon kan också bli trög i magen och just nu har vi hamnat i en sån period, fast det är värre än vanligt. När jag red henne igår hade vi flera försök men det blev inget av det, trots att jag red ganska länge. Sen väntade jag kvar i stallet tills jag såg att hon bajsade i boxen. Nu på morgonen idag var det kanske aningen mindre än det brukar vara efter en natt. Jag har gett henne paraffinolja i några dagars tid, tyckte först att det verkade hjälpa men nu vet jag inte om det bara var inbillning.

När jag läser på om symptom för magsår så är det enda som stämmer att hon kan vara grinig i ridningen. Men vad skulle det annars kunna vara? "Bara" en känslig mage, typ dålig tarmflora?
 
Har googlat allt typ...På förekommen anledning...
Lös mage omväxlande med lite förstoppning är absolut ett symptom, särskilt om det är återkommande. Sen kan det ju bero på andra saker också men indikerar ju någon sorts problem i magen.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 545
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 641
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 041
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp