Känsliga hästar samt fokus

evis

Trådstartare
Sitter och försöker reda ut begreppen på min lilla svarta, explosiva variant av arten häst - men lyckas inte alltid särskilt bra. Det som brister är helt och fullt min kroppskontroll -kroppskännedom? - och damen är så känslig, så känslig. Jag är ganska ofta fullständigt övertygad om att hon kan läsa tankar, även fast det antagligen lutar mer åt att hon är en jäkel på att "läsa" mej, energi, balans, tyngdpunkt, andning, humör och hela kittet.

Jag har väldigt lätt att dra upp tyngdpunkten i bröstkorgen, andas "högt", dra upp axlarna och helst kombinera det med lite "lätt rumpa" (framåtvinklat bäcken, trycker ifrån i stigbyglarna). Det innebär ju lätt att jag sitter "ovanpå" och studsar runt, kommer inte ner i sadeln mot hästen direkt bra - och därtill påverkar både balansen hos hästen och annat. Behöver jag tillägga att det INTE funkar att rida en känslig liten häst som har problem med sin egen balans på det viset? Mest vinglar vi runt, har inget fokus, ingen röd tråd och allt blir bara pannkaka.

Många små saker gör det bättre - men nu tänkte jag fiska efter fler tips och idéer - tankeknep ni själva använder?

Vad som hjälper idag är tex om jag medvetet jobbar med min andning - andas in genom näsan, ut genom munnen (har ni andra varianter?), fylla magen vid inandning, tömma magen vid utandning. Tänka på "tunga fötter" och rörliga fotleder så jag inte trycker ifrån i stigbyglarna. Att "fokusera" på tunga fötter hjälper mej att få ner tyngdpunkten lågt och att få andningen djupare. Fokuserar mycket på HUR jag sitter - tex när det gäller böjningen sitta längre fram på "sittbenen" och mjukt följa med i hennes egen ryggrörelse.
Samt något hon svarar väldigt bra på - åt vilket håll och HUR jag "skickar magenergin". Tex öppna upp och stänga igen magen när jag vill ha mer respektiva mindre energi hos henne. Öppna upp (?) magen åt det håll jag vill (absolut svårast tyckas jag... särskilt som hon är väldigt vinglig och faller iväg än hit, än dit).

Mer tankar/visualiseringar osv som ni tycker funkar för er?

Rakt fram ute i skogen är hon en FRÖJD att sitta på -då "hinner jag med" tror jag, och dte är väldigt roligt att "leka med" energin i magen, att öppna upp och stänga igen. De stora problemen är när vi hamnar på en BANA - hon verkar ha väldigt svårt att själva hitta "fokus" när hon ska gå runt, runt... Och det ställer mer krav på mitt fokus, tror jag. Nån mer som känner igen sej?

Nå, efter att ha snurrat runt på vingelmajan är det iaf skönt att sitta upp på den mer förlåtande märren - det är ju lite av en ond och god cirkel, när jag hamnar på den förlåtande märren så lugnar jag ner mej lite, känner mej inte lika osäker och stressad och vips får jag ner tyngdpunkten, börjar andas normalt och får tydligare fokus och en bättre röd tråd och allt funkar stadigare och bättre. Vi är för lika varandra jag och den svarta, gissar jag.
 
Hej!
Vet verkligen inte om jag ska svara på ditt inlägg eftersom jag inte kan NÅGOT om barockridning.... men jag råkade halka in på din tråd iaf.

Här är mitt tips: När jag känner att jag är påväg upp och bli sittandes "ovanför sadeln" så brukar jag tänka att jag inte ska försöka sitta still utan försöka FÖLJA MED HÄSTEN istället. Även om det blir på bekostnad av t.ex. perfekt skänkelläge. Då brukar jag själv börja slappna av och då hamnar även sitsen rätt (alla delar). Jag rider mycket problemhästar och unghästar och tycker att det hjälper mig att tänka så iaf. Det gäller för mig iaf att var mjuk i mellandelen och rörlig i höfterna.
M.V.H Jenny
 
Har du läst Sally Swifts bok? Himla många bra tips om visualiseringar.
Att sitta och rita cirklar med fötterna tycker jag är bra. Det får man ju göra utan stigbyglar. räkna hur ex 7 varv med höger och sen med vänster, sen bägge 2. Snurra ena åt höger och andra åt vänster osv. Brukar vara väldigt effektivt på sits och andning för då kommer en naturlig andning.
Andas in genom näsan och ut genom munnen och växla är bra.
Med sådana explosiva saker som ditt sto så är andningen enormt viktig. Det gäller att aldrig ha bråttom med andningen. Och det är sååååå mycket enklare att skriva det på datorn än att göra det på hästen ;)
 
Det finns en 'Sally Swift'-övning som går ut på att man låtsas att benen är avklippta ovanför knäet, 'stubbiga ben' kallar hon den. Den tycker jag är bra att använda för att bli mjukare och följsammare och mer avslappnad i sitsen. För att memorera känslan i den visualiseringen är det bäst att först rida barbacka eller utan stigbyglar, och känna var man behöver ha sin balans för att sitta stadigt om man inte får använda knä + underskänkel alls. (Du ska alltså inte ens betrakta dem som död vikt, utan försöka hitta den sits du skulle behöva om benen var av).
Det gäller att hitta en känsla där sittben + skrev + insidan av låren bildar en sammanhängande anläggningsyta, som ensam kan balansera överkroppen för att den nästan känns integrerad med hästens rygg.
Detta funkar bra för mig, men jag rättar å andra sidan min sits ifrån belastningssits, medan du snarare verkar hamna i avlastningssits, men det kan kanske fungera även då? Alltså att samma övning som får mig att vinkla fram bäckenet och flytta ned tyngdpunkten får dig att vinkla bak bäckenet och flytta ned tyngdpunkten.
 
Jag jobbar en del med barn med autism och det ar fascinerande att se hur kansliga de oftas ar for fokus. Fokuseringen maste dock vara avslappnad, for blir den for malinriktad sa blir det fort pannkaka...

En visualisering som jag anvander en hel del fran min yogatraning nar det ar stressigt samt i ridning och markarbete ar att tanka att jag "andas upp skelettet" och "andas ner musklerna".

En variant pa andningen kan vara att andas in i tre steg, mage, mellandelen och brostkorgen, och sedan andas ut.

(Det ar intressant det du namner med skillnaden pa bana och i skogen. Jag tror att vissa hastar kanner mer trygghet i skogen an pa en oppen bana/oppet falt likval som det finns det omvanda.)
 
Har samma problem! Kan tom komma på mig med att hålla andan när vi ska lära oss nya övningar.... :crazy:

Kan också rekommendera Sally Swifts böcker. Ger en ökad insikt om kroppens sätt att fungera. Hon gillar med andningsövningar (bara genom näsan)som jag tycker är braiga. Behöver själv öva på att bara ta emot hästens rörelser och "cykla baklänges" och brukar då sträcka ena armen rätt uppåt, vid örat ungefär. Hur bra som helst när jag vill komma ner i sadeln och lösgöra min mystiskt stela korsrygg.
 
Något jag själv tycker om är att rida med "ki". Den som tränat kampsport känner nog igen det, den där platsen där strax bakom naveln där energin centreras. Det är den du använder när du öppnar upp och stänger igen magen. Andas man högt upp i bröstkorgen tycker jag att det brukar fungera bra att först bli medveten om att den är där, och sedan med några djupa andetag låta den sjunka ner till "ki".

En annan sak jag ägnat en del tid åt är att rida visuellt. Att helt enkelt rita upp en bild i huvudet av det jag vill göra, och noga teckna in de detaljer som speciellt behöver tänka på för tillfället (en axel, en hand, en skänkel etc.). När jag har bilden klar i huvudet låter jag den bara gå ner i kroppen och låta kroppen följa bilden. Med övning gör jag det automatiskt och just när jag behöver tränar in något nytt tycker jag det här tänket fungerar väldigt bra.

Att andas ut ner i benen är också bra, över huvud taget att låta en utandning "gå ut" i den kroppsdel man vill ska slappna av är väldigt effektivt.
 
Jag kan bara hålla med i det jegra skiver! Med tidigare
tips ifrån henne så rider jag numera med en stor inre
karikatyrbild, där min högra axel syns mest....

Kan säga att det funkar och det går bättre och bättre
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

En mkt gammal, men dock lika aktuel och intressant idag. Jag har oxå en känslig häst, med nästan telepatisk förmåga. Det kan räcka att jag tänker vart jag ska så går han dit!! Åandra sidan blir det total katastrof på banan om jag så bara sitter en halv centimeter snett.
Jag försöker tänka på att rida lugnt, andas lugnt, mjuka långsamma hjälper, sitta med öppet, rakt bäcken som jag inte får tippa varesig fram eller bak. Planerar o förklarar ridvägen noga, och berömmer mkt så han känner att han gör rätt o att jag är nöjd.
OJ, vad enkelt det låter att skriva det, men inte alls lika enkelt i verkligheten....
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Kan rekommendera mental träning (finns t ex som mp3/cd-skiva eller böcker att läsa), det är en långsam process men så är det ju ingen liten sak heller att börja kontrollera sina tankar och varje liten del av kroppen! :p
Avslappningsövningar brukar hjälpa för att lättare kunna känna och "vara i nuet". Att öva på att visualisera och gå igenom detaljer/övningar/hela ridpass i huvudet är tokbra för att lättare reagera rätt när man väl sitter på hästryggen.

Ett tips som stod i just en mental tränings-bok är att när man rider en övning som man upplever som svår (som man givetvis förberett innan, tänkt igenom övningen iaf! ;) ) och det går mindre bra - känn in hur det känns i kroppen. Utan prestationskrav att man ska rätta till det, utan först och främst känner man hur det känns just DÅ när det inte blev rätt. Utan att döma/värdera.
Sen rider man om övningen och provar att göra annorlunda, programmerar in sig på "rätt". Oftast har vi det i oss men har låst oss själva och spinner vidare i samma hjulspår. Funkar kanon för mig! :bow:

Vilka visualiseringar som funkar är nog väldigt individuellt och beroende på vad vi vill få ut just då.
T ex har jag haft svårt att "få tag" i högerbak med sitsen. Så jag har provat mentalt istället på lite olika vis. Dels att jag låtsas att jag sitter på bakhovarna. Dels att jag tänkt mig en triangel i form av bärytan. Nu vill jag komma åt den här triangeln (högerbaks bäryta för att kunna gå in i en diagonalsluta t ex, då måste dessutom vänsterbak flyttas lite för att ge plats iom att den gärna går tätt med bakbenen eller fuskar och bär med vänsterbak istället så det blir pannkaka) och då gett plats för den triangeln att träda in. Just triangel kanske låter väldigt flummigt/luddigt, men för mig har det varit en av de mest effektiva visualiseringarna för att få ut mer av skolor, vändningar, och egentligen allt där man vill komma åt ett specifikt bakben.
Våga prova, var kreativ! :)

Själv har jag väl inte en överkänslig häst i bemärkelsen att han skulle flyga i luften om man tar en för hård hjälp, men vill man att det ska bli rätt så måste man verkligen känna det i kroppen. Går inte att korrigera hit och dit och tro att det ska bli rätt om inte "grunden" är rätt - mina tankar och eventuella detaljer i sitsen som hindrar. Har alltid varit att man får hitta en annan inverkan i sitsen istället för att lägga till skänkel eller förstärka ursprungshjälperna.
Sen så måste man vara väldigt "med" hela tiden och styra honom för att inte han ska känna sig övergiven eller börja yra iväg på eget håll.
Därför har det gett väldigt mycket att förbereda sig mentalt innan man sitter upp. När man väl sitter där finns sällan tid att fundera, jämfört med på en mer sävlig häst! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Känsliga hästar samt fokus

åh, vilka aha upplevelser jag fick då jag läste om de "stubbiga benen"
Måste ta å låna boken igen...
Verkligen bra beskrivningar i boken och precis det jag tänkte på då jag läste det ts beskrev...

Jag rider alltid med "stubbiga ben" oftast med utväxt och barbacka, klämmer man då så kommer jag en bit ovanför hästen... ;)
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Hej!

Jag vet precis hur du känner dej.

Jag har gått från relativt "okänslig" (eller väldigt mån om att göra rätt?) häst till hyperkänslig madam som inte gör nånting om inte matte gör helt rätt. Ibland till gränsen att tränaren tröttnar på henne- hon kan väl bjuda till lite?? Nej, om matte inte gör rätt tar det minst 1.5 varv innan häst behagar slappna av.. Och då klantar jag till mej igen.. Och så är den onda cirkeln igång. *suck*

Mitt största problem är att jag vill för mycket och därför vrider och vänder mej till höger och vänster för jag vill så mycket- gissa vilken häst som omgående talar om att matte är dum i huvudet?? I skogen går det precis som du sa, mycket bättre, där spänner jag mej mindre och hänger mest med.. Urskönt tycker pållan!

Tips är jag dålig på, min ständiga läxa är att leta efter "känslan" när allt känns rätt- så lagom enkelt..

/ Lavinia, som gillar utmaningar
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

åh, vilka aha upplevelser jag fick då jag läste om de "stubbiga benen"
Måste ta å låna boken igen...
Verkligen bra beskrivningar i boken och precis det jag tänkte på då jag läste det ts beskrev...

Jag rider alltid med "stubbiga ben" oftast med utväxt och barbacka, klämmer man då så kommer jag en bit ovanför hästen... ;)

Angående stubbiga ben så är det faktiskt en av de grejer som inte fungerar numera.. Om man utgår ifrån en "stil" där man avlastar en hästrygg som inte bjuder upp ryttaren, eller när man vill att den ska börja vinkla lite mer än det bekväma läget. Då är det så lätt att missa den känslan för att man är så hjärntvättad med att benen tar slut vid knäna att det knappt finns utrymme för att avlasta! :p

Haha fast smaken är som baken! Huvudsaken man hittar en visualisering som passar det man vill förbättra.
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Jag är sämst på att förklara i ord det jag känner och ska inte göra ett försök...

Jag rider med avlastande sits trots stubbiga ben.
Jag följer ingen "lag" när jag rider, gör det som funkar bäst för mig och min häst och vi funkar kanon bra tillsammans. Vi är världens bäste team!
Han är stark som en oxe och ett muskelberg! Detta trots min ridning med mina stubbiga ben... :laugh:
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Det går säkert det också! ;) Du kanske tänker aningens mer svank, eller att man försöker "lyfta överkroppen" istället?

Haha eller så kanske han sett till att lägga på sig muskler/styrka för att klara av dina stubbiga ben? :D
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

svarar flera: jag tycker det låter klokt att tänka att det inte finns någon lag för precis hur man ska rida- det måste man ju ändå kunna variera beroende på vilken häst man rider och har man egen så lär man sig ju liksom av varandra att förstå vad man menar. Lite flummigt, men ni fattar va??
Imon ska jag ta ett tränings pass igen och sö om en vecka lektion- spännande!!
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Ja, å då är det ju ännu bättre! Han har gjort det alldeles själv!
Nä men faktiskt jag vet inte hur jag rider/sitter, tänker inte så mycket på det, rider mer med känsla och känner att jag kan avlasta hans rygg rätt mycket.. Du kanske ska ta dig en tur upp till norr i sommar å kolla på oss, du är välkommen hit! :laugh:
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Grejen med "lagar" (haha vad överseriöst det låter! :p ) är väl i stil med: ingen regel utan undantag.

Men jag tycker det är väldigt intressant -
Jag är väldigt skeptisk av mig, suger gärna åt mig information/åsikter men sen filtreras det genom sisådär 20 lager innan det till slut accepteras, om inget motargument stoppat det på vägen så det sorteras bort... Lite bildligt förklarat :angel: Samma sak med regler - utgår ifrån hur det helst ska vara, men det som avgör blir ändå resultatet, och hur det funkar just för mig och den häst jag rider/hanterar.
Men sen är det ändå väldigt intressant hur man ofta successivt kan börja gå tillbaka till hur man "skulle göra" och plötsligt få resultat av det istället! :p Förmodligen för att man är i ett annat stadie just då. Lite: "aha, var det såhär det skulle fungera?" över det hela.

Så är det för mig med avlastningssitsen.
Från allra första början var jag så illa tvungen att rida i någon form av avlastningssits för att takten inte var något vidare så lättridning var knappt ett alternativ (tyckte det var för svårt att styra med sitsen också från lättridning) men ryggen/bakkärran var absolut inte i ett läge som bjöd ner till att sitta på sas.
Sen blev takten bättre och pålle starkare, och då blev det "vanlig" belastande sits. Jag märkte ingen skillnad på om jag avlastade eller inte när det blev tungt (just på ryggen alltså), tänkte alltså inte mer på det.
När vi sen kommit ännu ett snäpp till och börjar jobba med samma övningar men få till lite mer bäckenvinkling så har hästen blivit mer mottaglig för avlastningen upplever jag, kan t o m ta det som kommando för att börja samla sig (och sen kan man möta upp ryggen successivt om den känns stark) använda det strategiskt t o m för att få bättre kvalitet/samling. Att märker man att hmm, nu vill han gärna gå och avlasta lite i högerbak, så kan man strategiskt avlasta lite för att inte vara ivägen samtidigt som man ber högerbak komma på plats och vips så blir det jämnare! :)
Tror t o m han börjar ta det som kommando att nu ska ryggen följa med upp till rumpan.

Men det är bara ett exempel, skulle kunna rada upp massvis med saker som liksom "ska fungera" men som fungerat först när man gått tillbaka till det något/ett par år i efterhand!
 
Senast ändrad:
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Just nu är jag inne i ett skede då jag försöker tänka om och förändra min ridning, eller tanke kanske jag ska säga? Suger åt mig all sorts info och sållar sen, vet eg inte vad det kallas som jag är intresserad av och vill veta mer om. Min nya tränare är ren dressyr, tror jag, men mkt psykologisk och går på känsla och framför allt kan läsa hästen mkt bra. Jag är främst ute efter en bra kommunikation med min häst, att vi ska ha kul ihop, att jag rider honom mkt mjukt o med bra sitts: allt detta främst för att han är mkt känslig och har lätt för att stressa upp sig, springa på då han inte föstår, eller springa på för att han är glad, inte lätt att förstå alltid?

Det där med avlastning resp vanlig belastande sits vet jag inte vad det innebär? Då min haft mkt ryggproblem tidigare så rider jag nästan bara lätt.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 356
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 569
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp