Känsliga hästar samt fokus

Sv: Känsliga hästar samt fokus

Avlastningssits kan göras på lite olika vis, men poängen är att antingen lättar rumpan lite ur sadeln (rider man barbacka kan man t ex fördela vikten över låren och spänna in rumpan lite) eller så svankar man lite mer för att "låta" hästens bäcken peka lite mer framåt om hästen inte är så stark än (finns kanske lite olika tolkningar också).
Nu på sistone iaf har jag börjat utnyttja stigbyglarna, att man lägger lite vikt i stigbyglarna så det känns som att man står upp (fast det behöver inte vara något synligt mellanrum till sadeln, bara att man lyfter sin rumpa själv för att ge utrymme för hästryggen), filosofin är att om hästen är redo så kommer den själv upp med ryggen till rumpan och till slut sitter man där ändå! ;)
Antingen kan man avlasta mer eller mindre hela tiden tills man uppnår ovanstående (grön eller halvgrön häst) eller så gör man det strategiskt lite då och då när man ser behov/nytta av det, ex. om man ska samla lite mer för att tänja på gränsen till vad hästen orkar. Brukar också kunna tänka att man höjer sitt tonus (sträcker upp sig, spänner magen) i ungefär samma syfte - att avlasta när man ändå vill att hästen ska hålla igång. Om man t ex rider en travövning som blir jobbig och hästen ligger på gränsen energimässigt till att bryta av till skritt.

Fördelen jämfört med lättridning är att dels upplever jag lättridning som svårare att fortfarande styra med sitsen i (att det GÅR tvivlar jag inte på! :p ) och dels är det svårt att hålla kvar balanspunkten i samma läge när man lyfter sig upp-ner. Vi rider ju mycket med hjälp av att bara flytta tyngpunkten lite, och ändras tyngdpunkten hela tiden blir det en för luddig signal, sitsen ändras ju också hela tiden, iaf från hästens synvinkel.
Är man så skicklig i lättridningen att man kan hålla kvar balanspunkten så tror jag inte det spelar någon roll. Fast det är såklart svårt att använda lättridningen när man ska samla..
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Aha, då fattar jag, och har vet precis vad du menar då jag ridit enheldel så fast utan precision. Har gjort det för att avlasta hans svaga rygg, men för att komma åt bättre än att rida lätt. Men du förklarade jätte bra så nästa gång ska jag fokusera mkt och känna hur det känns o hur skillnaden blir om han tex "rinner iväg"
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Det är jätteintressant att prova på lite olika hästar och se hur de reagerar! :)
På vissa hästar räcker det med att "släppa upp" ryggen i kombination med att ryttarens balanspunkt hålls stilla för att den ska få en ärlig chans att hitta ekipagets balans. Tänk vad många hjälper man slipper i onödan! :)
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Jag har nog inte rätta känslan än för att det ska funka till fullo, och behöver även bättra på balansen igen (har inte ridit barbacka på länge nu) Men alla barn i början....
Rider du barbacka? bomlöst? vanlig? annat? Och vad har du för träns/bett?

Jag ska börja rida mer barbacka igen, och har 3 huvudlag jag varierar med: hackamore, 3-delat på ett träns utan snok rem och vid enstaka tillfällen pullar träns med kimberwick bett. Jag ser att ni som kommit längre än jag, kanske valt inriktning mer (AR, barock, annat?) använder nått slags huvudlag med 2 tyglar, vad är det? läste om att rida i kapson? vad får man ut av det? är inte det samma som hackamore fast mkt mildare? NYFIKEN!!

Imorgon har jag lektion igen, ska be ngn fota/filma, men jag har aldrig lyckats lägga in ngn ting här tyvärr.
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Om vi ska "jobba" så använder jag alltid stång och sadel i spansk modell (Chezz är märket). Ska vi skritta ut så använder jag gärna barbackapad (bara för att sitta lite mer stabilt, om pålle får välja kan han putta mig snett eller fara lite väl mycket i sidled om han hittar något farligt! :p )

Beroende på häst och vad man ska göra kan jag gärna varva med att rida i grimma, endast ridkapson, "vanligt" tränsbett (ett som hästen trivs med), eller kanske stång + ridkapson.

Huvudsaken är att man hittar något där kommunikationen funkar till det man vill göra. Från början är det lättast att ha ett bett som underlättar att ställa i nacken. Bland de bettlösa alternativen är det ridkapsonen som är bäst, bland bett så är det vanligt tränsbett.
Att många rider med kapson + stång handlar nog om att man vill kunna variera inverkan beroende på vad man tänkt göra. Vissa använder t ex stången för att be om sökning framåt/nedåt och kunna inverka med små signaler -pulseringar/höja och sänka handen något, men vill ändå ha ridkapsonen för att lättare kunna ställa i nacken.

Att jag själv rider med bara stång för närvarande beror på att hästen tyvärr på ren reflex spänner sig/spänner emot kapsonen. I nuläget spelar det inte så stor roll om jag har den eller inte eftersom jag har lika lätt/svårt att ställa och böja oavsett. Men särskilt från början är det grymt mycket lättare dels med ett "snällare" bett som inte kräver lika mycket av sitsen, och dels med ett bett man kan ställa med eftersom man får i princip noll hjälp av det från stången- då måste man rida sig till det med hjälp av sits och/eller övningar. Helst skulle jag börja med bara kapsonen för att senare i utbildningen ev. kombinera med stången eller kanske varva och lägga till stången bara ibland.

Nackdelen med tränsbettet är att det dels är mycket svårare än man tror att rida med, och dels blir det ganska mycket skrot i munnen om man kombinerar med stång. Kan man rida med det är det ett mycket bra verktyg (eller om man ger sig sjutton att lära sig! ;) ) men det är ju samma för ryttare som för hästar - har man en gång lärt sig fel är det svårare att lära om ovanor än att lära in rätt från början.
Därför kan ibland både hästar och ryttare ha lättare för att skola om med t ex en kapson än att tjura på med att lära om på tränsbett där häst/ryttare redan lärt in felaktiga reflexer.

Ett hackamore är det svårare att ställa med, plus att hästen lätt hamnar bakom hand pga skänklarna.
Man vill ju gärna ha en öppen ganaschvinkel oavsett hur högt/lågt hästen går i form.
En ridkapson är inte mildare, tvärtom, men det är tydligare. För att det är ett inbäddat järn över nosen som ger tryck över nosryggen när man tar i tygeln, det inverkar i en sida i taget och ger ett mer logiskt tryck för att ställa i nacken än mildare bettlösa (kanske framförallt för att tygelfästet sitter längre i sidled på övriga bettlösa).
 
Senast ändrad:
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Tack för långt o bra svar!! Hinner inte svara så långt just nu.
Red med hackamore igår på lektionen, men kände att han blev svår att ställa, främst i höger där dels han är sne, och själv sitter jag snett- ingen bra kombination! Däremot har jag lättare att ställa i nacken med hack, men samtidigt blir han stark o tung. Då kanske ridkapson är bättre? Ska prova andra milda bett än mitt tre delade oxå.
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Ja jämfört med hackamore tycker jag de flesta bettlösa alternativ är bättre, men ska man ändå prova något annat rekommenderar jag ridkapsonen.
Stark och tung kan hästen bara bli om du tillåter den.. :angel: Men jag misstänker att hacket lättare triggar hästen att "dyka" jämfört med t ex en kapson. Det är den där gyllene medelvägen där man vill ha hästen avslappnad med sökning fram till handen utan att hästen utnyttjar det till att ta stöd (om man nu inte vill ha stöd, på bettlöst vill jag absolut inte ha det för att de blir för avtrubbade och får för lätt att ignorera när jag väl vill säga något med handen-en säkerhetsfråga).

I slutändan så handlar det om att lära sig styra hela hästen bakifrån och kunna se hästkroppen som en helhet. Å ena sidan tror jag att ju bättre hjälpmedel man har till en början, desto mer lurad kan man bli att det är bra när man egentligen snarare haft lättare att hitta till ridning även i ett läge där det fortfarande finns brister. Samtidigt så kan det ju vara bra med hjälp att ta sig förbi grovjobbet och öht komma till ett vettigt utgångsläge. Men bra att tänka på - kommer man till ett läge där man tycker att det känns bra, då kan det vara smart att testa ett annat huvudlag/bett för att testa om grunderna sitter såpass bra att det fortfarande sitter med ett verktyg man är mindre van vid! :)
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Ja jämfört med hackamore tycker jag de flesta bettlösa alternativ är bättre, men ska man ändå prova något annat rekommenderar jag ridkapsonen.
Stark och tung kan hästen bara bli om du tillåter den.. :angel:
problemet är att han är het/stressad så jag har svårt att i nuläget driva för bakbens aktiviteten, han tar det som ökning, men vi jobbar stenhårt på det...Men jag misstänker att hacket lättare triggar hästen att "dyka" jämfört med t ex en kapson. dyka är ett bra ord, då ska jag försöka hitta en kapson att testa med, men de säljs visst inte i vanliga affärer? får söka på det.Det är den där gyllene medelvägen där man vill ha hästen avslappnad med sökning fram till handen utan att hästen utnyttjar det till att ta stöd avslappnad och fram mot handen, eller liksom avslappnad mellan mina hjälper strävar jag efter, men jag vill att han hittar balansen utan mitt stöd i handen, jag vill ge honom stödet med sätet istället, och då blir han bättre i balans (de få gånger vi kommer dit)(om man nu inte vill ha stöd, på bettlöst vill jag absolut inte ha det för att de blir för avtrubbade och får för lätt att ignorera när jag väl vill säga något med handen-en säkerhetsfråga).
det sista du skriver här nedan fattar jag inte helt? Absolut ska ju allt komma bakifrån, det är därför jag började med hack och därför jag vill variera huvudlag. Jag vill ha de bäst hjälp medel för framförallt hästen skull och inte min egen, tänker jag rätt då?
I slutändan så handlar det om att lära sig styra hela hästen bakifrån och kunna se hästkroppen som en helhet. Å ena sidan tror jag att ju bättre hjälpmedel man har till en början, desto mer lurad kan man bli att det är bra när man egentligen snarare haft lättare att hitta till ridning även i ett läge där det fortfarande finns brister. Samtidigt så kan det ju vara bra med hjälp att ta sig förbi grovjobbet och öht komma till ett vettigt utgångsläge. Men bra att tänka på - kommer man till ett läge där man tycker att det känns bra, då kan det vara smart att testa ett annat huvudlag/bett för att testa om grunderna sitter såpass bra att det fortfarande sitter med ett verktyg man är mindre van vid! :)
återigen, tusen tack för alla dina givande svar!!!:banana::banana:
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Om jag rider på bettlöst (har t ex ridit mycket med väldigt milda sidepull som i inverkan blir svagare än att ta tag i en grimma) då måste varje tygeltag betyda något. Jag kan inte låta hästen få ta stöd, för då kommer den hela tiden ha en inverkan - ett tryck, och då är det för stor risk att den blir avtrubbad när jag väl vill ge en signal med handen. Något man särskilt märker av om man får för sig att hoppa eller rida ut i alla gångarter med så milt huvudlag! ;)

Vi rider ju lite annorlunda (än så länge iaf) så det är egentligen svårt att säga "det här bettet inverkar si, det här bettet inverkar så" för det gäller ju också då att man använder det som det (läs: som jag) tänkt! :p
Låter du hästen ta stöd i en ridkapson lär du garanterat också få dyk-effekt, eller framförallt - ger man stöd så får man bieffekterna (som jag ser som bieffekter alltså) av det, på ett eller annat sätt.
Det du ser som att arbeta hästen bakifrån skiljer sig nog en del från det jag ser som arbete bakifrån. :) Det menar jag inte för att lägga någon värdering i det utan bara som ett konstaterande, t ex utifrån kommentaren att hästen lätt tar "drivning för bakbensaktivitet" som en signal för att öka. Bakbensaktivitet säger för mig inte ett jota om formen, mer om den springer ifrån jobbet isf. :angel:
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Jag är ju i grunden dressyr nörd, som nu försöker skola om mig till något jag själv inte vet ännu, har har precis som du skriver inte kommit så långt, men tar med glädje emot all info, har en mkt känslig häst, en mkt bra tränare och såsmåning om så leder det ju alltid ngn vart....
Därför provar jag både det ena o det andra vad gällande utrustning för att hitta det som i nuläget funkar bäst, och sen längre fram kanske det blir ngt annat.
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

Jag misstänkte något sånt ja, utifrån dina andra inlägg! :)

Just ridkapson kanske funkar bra att testa oavsett, alltså oavsett hur långt man kommit, överlag tänker jag annars att så länge man trivs med den utrustning man rider på så faller det ofta naturligt att när man börjar förstå mer tanke/helhet med disciplinen (och varför man skulle ha nytta av en viss typ av utrustning) då byter man ut lite pö om pö... Inte för att man "ska ha det så" utan för att det faller sig naturligt när man förstår varför så många andra föredrar en viss utrustning, utifrån sina egna upplevelser! :) (haha eller ren fåfänga, att man börjat se samma saker som snyggt! ;) )
Då slipper man hamna i läget också att man byter ungefär samma typ av utrustning flera gånger för att det var någon detalj man missade innan man lärt känna sig själv och hästen mer inom disciplinen.

Men om du redan i nuläget är lite missnöjd över utbudet, då kan det säkert vara intressant att prova lite olika!
 
Sv: Känsliga hästar samt fokus

oj, nu har jag haft dåligt med tid framför datan ett tag o inte hunnit svara.
Inte mer dressyr nörd än LB på klubbtävlingar och utöver det lite lektioner och framför allt härliga uteritter!

Att jag pratar om att byta utrustning är inte för att jag vill ha sånt man "SKA HA" inom AR eller annan inriktning, utan för att han är såpass känslig så att utrustningen påverkar honom mkt o jag vill ha det som han gillar bäst, blir avslappnad av m.m
Han funkar bra på 3-delat, (och det har han haft under de 10 år jag ridit honom, så det är lätt för mig att känna skillnaden på det o ngt annat) men jag vill prova o se om jag kan hitta ngt ännu bättre, hack tex blir han mer avslappnad o formad på, men svårare att ställa o tung som jag skrivit tidigare så nu vill jag hitta något som funkar perfekt. När jag skriver formad menar jag inte ihopklämd, utan avslappnad, jobbar bättre med ryggen rätt utan att jag joxxar med handen, utan istället använder sätet för att få honom att gå på bra.

Har provat rakt bett ute, men inte i paddocken än.
Sadel kommer jag inte att göra något åt, det blir den jag har eller barabacka som variation.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 356
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 569
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp