Känslor jag inte kan sätta fingret på.

Lanco

Trådstartare
Jag måste bara ventilera då jag inte har någon att prata med. har pratat med min sambo men många gånger förstår han mig inte..

Jag och min sambo har vart tillsammans i snart ett år, och flyttade ihop för ungefär 4 månader sedan. Jag har haft förhållanden innan som vart rätt jobbiga, vilket han också har haft. Jag tycker det känns otroligt rätt på alla plan med honom.

Han har ett barn på snart 3 år, och mamman till det barnet har vart allt annat lättsam. Till en början fick jag inte träffa barnet, vilket min sambo gick med på. Efter ett tag fick jag träffa barnet i smyg. Hon ringde och skrek i telefonen om hon trodde/ visste att jag var med när han hade barnet. Han daltade med henne och skjutsade runt på Xet och barnet så fort hon ville ha skjuts. Jag sa inget då jag inte är en svartsjuk person och jag visste ju att han hade jobbigt med Xet så jag ville inte bli en ytterligare last. Det gick så långt i detta tjaft över MIG och barnet så Xet kallade in socialen. Anleningen var att xet menade att min sambo inte kunde bestämma om barnet skulle få umgås med mig på dagarna.

Väl där så höll sos med min sambo, och Xet har inget att säga till om i denna fråga, om mig och barnet.

Till en början så hade min sambo inte barnet varannan vecka heller. Utan det infördes några månader efter att vi blivit tillsammans, just pga allt tjafs och att det fixat sig med dagisplats.

Efter de första månaderna med ett mer eller mindre kaos så sa mia svärföräldrar åt min sambo att klippa banden med Xet, också jag förde det på tal då blev så pass jobbigt. Hon kunde ringa och be honom om skjuts för att köpa ett kontantkort till mobilen, och sa han nej kunde det komma ett flertal sms om vilken "jävla idiot" han var.

Idag så har de ingen kontakt förutom när det gäller barnet. Iaf så gott det går. Det har blivit lugnare från Xets sida sen hon började dejta lite killar med.

Fick också höra från en Xets senaste dejt, som det var rätt seriöst med att hon att sprider rykten om både mig och sambon. Bla att barnet får panikångest och gömmer sig när sambon ska hämta barnet. Att jag är elak mot sambon och att jag inte tillåter honom att hitta på aktiviteter med barnet.. Vilket inte känns kul för någon av oss.

Men till saken hör den att jag trodde inte känslorna skulle svänga så av att vara plastmamma! Det har tagit tid för mig och barnet att komma nära varandra. För mig att knyta an de band som föräldrar har till sina barn men också för barnet att känna sig tryggt med mig. Nu är det otroligt bra och jag kunde inte kunna önska mig att ha ett bättre bonusbarn och få vara mer delaktig. Vi har blivit en riktig familj nu.

Men mot slutet har något som jag inte kan sätta fingret på kommit. En känsla. Ibland kan jag gruva mig innan vi ska hämta barnet, och jag gruvar mig innan vi ska lämna barnet.

Ibland känner jag någon form utav svartsjuka tror jag, men jag vet inte mot vad. Är jag svartsjuk på att barnet tar tid från mig och min sambo? är jag svartsjuk för barnet aldrig kommer vara mitt eller är jag svartsjuk för att min sambo har delat något så fint som inte jag fått göra med någon annan?

En rädsla av att bli jämförd med sambos X finns konstant, att bli jämförd som en dålig mamma, eller att han ska vilja tillbaka... även fast han är noga med att berätta hur mycket han tycker om mig och hur otrolig han tycker att jag är... det är ändå svårt att ta till sig.

Vi planerar en jul tillsammans. Vi ska köpa julklappar till barnet och planerar aktiviteter ihop. Igår bröt jag ihop just på den känslan jag inte kan sätta fingret på. Jag uppfostrar ett barn som inte är mitt eget som jag ger kärlek och omsorg, ett barns framtid som jag kanske inte får ta del utav... För skulle något hända mellan mig och min sambo så är inte barnet mitt. Jag uttryckte mig klantigt när jag började gråta och min sambo tror att jag tycker det är jobbigt när barnet är här... Vilket inte är fallet.

De veckor barnet är här längtar jag efter egna barn, men inte de veckor jag och min sambo är själva...

Jag känner mig så avig. Vad är det för känslor jag känner och vart kommer de ifrån. Jag känner mig hopplös och otillräcklig...
 
Sv: Känslor jag inte kan sätta fingret på.

Du vill nog ha ett eget litet barn ;)

Har en 3åring själv och det är det bästa som hänt.

Fast det är en svår sitts du är i för du har ju helt rätt i att separerar du och din sambo så har du eg ingen kontakt med barnet längre. Det är svårt att fästa sig vid någon
 
Sv: Känslor jag inte kan sätta fingret på.

Ja det är konstigt. För jag känner mig så förvirrad. Jag har inte upplevt dessa känslor innan. Och barn är en sån stor grej så jag vill inte förhasta mig in i någo och vi har vart tillsamman så kort tid.. Det känns bara så rörigt emellanåt och dessa känslor är mycket lugnare under veckorna inte barnet är här.. Det bidrar till att jag känner mig dålig, att känslorna ska svaja under "barnveckorna".. :crazy:
 
Sv: Känslor jag inte kan sätta fingret på.

Eller också så handlar det om att man inser att man faktiskt har tagit till sig ett barn i hjärtat, i ens familj som man aldrig är garanterad rättigheter till. Man får en självklar föräldrar roll inom så många områden men aldrig fullt ut! Barnet har redan en mamma ... Detta är en sorg för mig fortfarande efter 10 år delvis. Nu är mitt bonusbarn tillräckligt gammal för att själv styra sina kontakter om något skulle hända min man, men ändock. Var ganska splittrad känslomässigt i början kommer jag ihåg. Förbannat läskigt att bli förälder åt ett barn utan att vara förälder. Tror att det blir mer påtagligt när man inte har egna barn sedan tidigare ..

Är förhållandet dessutom ganska färskt (bara snart ett år) är det inte heller så konstigt om man känner osäkerhet för hur ens sambo tänker, känner och tycker. Red ut dina känslor med dig själv först. Prata med honom sedan, så det inte finns utrymme för så mycket missförstånd. Man behöver sin partner kring sånt här!
 
Sv: Känslor jag inte kan sätta fingret på.

Ja jag måste fundera, för just nu vet jag inte vad det är för känslor. Och min sambo vill helst inte att vi pratar om det, förmodligen för tidigare missförstånd och för att jag börjat gråta vid nått tillfälle. Vilket är förståeligt om man tänker på hur han kanske tolkar mina reaktioner... kanske inte konstigt om han tror att jag inte trivs vissa gånger.

Men det är svårt. Trodde inte att jag någonsin skulle hitta en partner med barn, och framförallt inte att jag skulle ta mig till någon på detta sätt...
 
Sv: Känslor jag inte kan sätta fingret på.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att du har massor av känslor i omlopp nu. Att komma som "utböling" och försöka bygga upp en familj kan inte vara enkelt, jag tror att alla bonusföräldrar på olika sätt kämpar med det till en början. Att sedan knyta an till ett barn är fantastiskt, men självklart samtidigt väldigt jobbigt när man inte är biologisk förälder och faktiskt när som helst kan kopplas bort från barnets liv helt och hållet. Det går inte att komma ifrån att det blir tudelat när man befinner sig i den situationen. Samtidigt kanske det också väcker känslor om hur det skulle vara att själv ha ett barn med sambon.


Om det är svårt att prata om det kanske du ska skriva om det istället? Jag är jättedålig på att prata känslor och om hur jag mår, men jag har lärt mig att skriva ner tankarna istället och låta berörda parter få läsa. Det kan vara lättare för din sambo att ta in också när han sitter ned i lugn och ro och läser.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 099
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 103
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 505
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 856
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp