Tjäna extra pengar. Hur? Vad?

Det finns massor att göra! Allt från att öppna grinden till banan, ta dopingprov (när hästarna kissar), vara i starten eller helt enkelt i domartornet (dvs kontrollera att ingen bryter mot reglementet). Det är så kul och jag vill aldrig sluta. 😊 Har varit på många ställen och det finns nog något som passar alla!
Låter jättekul! Synd jag har långt till travbana :rofl:
 
Så jag funderar på om det finns något man kan göra för att tjäna extra pengar. Inga stora summor, kanske någon tusenlapp eller två i månaden. Men står lite handfallen. Vad gör man? Hur?
Man jobbar extra. Men glöm inte att det är de låga utgifterna man blir rik på. Se över allting. Vad har du för abonnemang, förhandla om priset, byt leverantör i värsta fall för då brukar de steppa upp och ge dig rabatt om du inte byter. Hur mycket använder du vad egentligen på tex Netflix, Spotify etc?

Försäkringar, speciellt hästen och bilen. Vad är det som är viktigt där? För mig är det veterinärvården. Jag har ganska lågt livvärde på mina hästar.

Se över din ekonomi och gör en ordentlig budget.
 
Man jobbar extra. Men glöm inte att det är de låga utgifterna man blir rik på. Se över allting. Vad har du för abonnemang, förhandla om priset, byt leverantör i värsta fall för då brukar de steppa upp och ge dig rabatt om du inte byter. Hur mycket använder du vad egentligen på tex Netflix, Spotify etc?

Försäkringar, speciellt hästen och bilen. Vad är det som är viktigt där? För mig är det veterinärvården. Jag har ganska lågt livvärde på mina hästar.

Se över din ekonomi och gör en ordentlig budget.
Jo, det vet jag. Obs, tack för tips ändå! 🙏 En budget har jag sedan länge. Det är så jag nu ser att ekonomin kommer att gå runt, med lite sparande inräknat. Men jag hade gärna ökat min buffert lite snabbare än vad budgeten tillåter idag.

Jag har redan väldigt låga kostnader för abonnemang. Det enda abonnemang jag har som "lyx" är väl Tidningen Ridsport. Netflix har jag inte och Spotify delar jag på.

Det jag kan se över en gång till är försäkringarna till djuren. Bilen har trafikförsäkring hos Ica. Den är billig. Bilen i sig är också billig i drift. Men djurens försäkringar kan jag ta en extra titt på. Hästens sänkte jag livvärdet och användbarhet på sist. Katten tror jag har ett livvärde som hängt kvar sedan jag köpte henne men det kan jag faktiskt ta bort.
 
Hur och var bor du? Skulle en inneboende vara ett alternativ? Skattereglerna är väl väldigt förmånliga om man hyr ut.
 
Hur och var bor du? Skulle en inneboende vara ett alternativ? Skattereglerna är väl väldigt förmånliga om man hyr ut.
Jag bor i Skåne och där jag bor finns det många som vill bo som inneboende. Bor i en tvåa, man kan stänga till sovrummet och vardagsrummet är stort nog för att få plats med en säng. Så jag kan bo i vardagsrummet och hyra ut sovrummet. Just nu har jag en vän som inneboende fram tills april, hon har separerat från sin sambo. Så en säng finns redan i vardagsrummet där vännen sover nu.

Så det går! Jag har tänkt att jag i så fall kan hyra ut sovrummet under kortare perioder. Jag tror inte att jag hade klarat av att ha inneboende under längre, mer permanenta förhållanden.
 
Jag bor i Skåne och där jag bor finns det många som vill bo som inneboende. Bor i en tvåa, man kan stänga till sovrummet och vardagsrummet är stort nog för att få plats med en säng. Så jag kan bo i vardagsrummet och hyra ut sovrummet. Just nu har jag en vän som inneboende fram tills april, hon har separerat från sin sambo. Så en säng finns redan i vardagsrummet där vännen sover nu.

Så det går! Jag har tänkt att jag i så fall kan hyra ut sovrummet under kortare perioder. Jag tror inte att jag hade klarat av att ha inneboende under längre, mer permanenta förhållanden.

Bor du nära Malmö kan du ju hyra ut under ESC-veckan (mitten av maj). Kan nog gå att tjäna en bra slant på kort tid!
 
Har läst allas tips och är väldigt tacksam! :heart Jag ska läsa igen och svara mer idag.


Glöm inte om du hittar ett extrajobb att kolla så att arbetsgivaren godkänner bisyssla. Eller kolla helst innan du börjar söka. Vet att flera redan skrivit detta. Sen som någon annan skrev så är byta jobb eller tjänst en bra väg till högre lön. Mitt senaste byte höjde jag lönen med 5000 brutto.
 
Glöm inte om du hittar ett extrajobb att kolla så att arbetsgivaren godkänner bisyssla. Eller kolla helst innan du börjar söka. Vet att flera redan skrivit detta. Sen som någon annan skrev så är byta jobb eller tjänst en bra väg till högre lön. Mitt senaste byte höjde jag lönen med 5000 brutto.
Jo vi har möjlighet till bisyssla, det påminns titt som tätt att registrera det på jobbet. Men såklart får jag kolla upp det lite extra. Jag är dessvärre doktorand så nytt jobb är inte aktuellt förrän jag disputerat, det är om ett år.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 773
Senast: Kakis
·
Relationer Nu när jag och killen har blivit sambos så vill vi sätta oss ner och diskutera ekonomin. Jag tjänar mindre än hälften av vad han tjänar...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 558
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp