Tjäna extra pengar. Hur? Vad?

Fazeem

Trådstartare
Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg, uppgiven och känner mig alldeles tom. Men det kommer såklart bli bättre. Lägenheten är min och vardagen kan fortsätta typ som vanligt. Jag har vänner runt omkring mig som hjälper till både praktiskt och emotionellt.

Men.

Ekonomin. Under tiden vi varit sambos har ju många kostnader gått upp. Det kommer nu precis gå ihop med boende, katt och häst. Det kommer inte bli någon lyx i övrigt i vardagen och det är jag helt okej med. Jag har sparpengar i fonder som jag kan ta av om det krisar. Men jag kommer inte kunna spara så mycket varje månad. I alla fall inte så länge räntorna är så höga.

Så jag funderar på om det finns något man kan göra för att tjäna extra pengar. Inga stora summor, kanske någon tusenlapp eller två i månaden. Men står lite handfallen. Vad gör man? Hur? Är det någon här som tjänar extra utöver sitt vanliga jobb? Vad gör ni då? Oavsett om det är egen firma eller som ett extraknäck. Vill gärna höra andras erfarenheter.

/Fazeem
 
Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg, uppgiven och känner mig alldeles tom. Men det kommer såklart bli bättre. Lägenheten är min och vardagen kan fortsätta typ som vanligt. Jag har vänner runt omkring mig som hjälper till både praktiskt och emotionellt.

Men.

Ekonomin. Under tiden vi varit sambos har ju många kostnader gått upp. Det kommer nu precis gå ihop med boende, katt och häst. Det kommer inte bli någon lyx i övrigt i vardagen och det är jag helt okej med. Jag har sparpengar i fonder som jag kan ta av om det krisar. Men jag kommer inte kunna spara så mycket varje månad. I alla fall inte så länge räntorna är så höga.

Så jag funderar på om det finns något man kan göra för att tjäna extra pengar. Inga stora summor, kanske någon tusenlapp eller två i månaden. Men står lite handfallen. Vad gör man? Hur? Är det någon här som tjänar extra utöver sitt vanliga jobb? Vad gör ni då? Oavsett om det är egen firma eller som ett extraknäck. Vill gärna höra andras erfarenheter.

/Fazeem
Butik på helg är ett bra sätt att få extra pengar eftersom det är bra ob.
Eller om man jobbar dagtid och har möjlighet att kunna jobba eftermiddag/kväll i butik så är det också ett alternativ
 
Butik på helg är ett bra sätt att få extra pengar eftersom det är bra ob.
Eller om man jobbar dagtid och har möjlighet att kunna jobba eftermiddag/kväll i butik så är det också ett alternativ
Det är ett alternativ. Har erfarenhet av det sen innan också. Vet du något om annonsering av lediga jobb i butik, vart lägger arbetsgivare ut annonser? Är det fortfarande platsbanken? Var säkert 10 år sedan jag sökte såna jobb sist.
 
Det är ett alternativ. Har erfarenhet av det sen innan också. Vet du något om annonsering av lediga jobb i butik, vart lägger arbetsgivare ut annonser? Är det fortfarande platsbanken? Var säkert 10 år sedan jag sökte såna jobb sist.
Är nog bäst att gå in i butikerna och prata med dom direkt. Eller skicka in ansökan men då är det smidigt om man har mailadress till rätt person.
 
Caféer och konditorier kan ju också vara en idé, utöver butik. De har också helg/kvällsöppet och verkar ha en vana av att ha personal på färre antal timmar (många verkar jobba extra som studenter). Annars extra inom vården, personlig assistent eller liknande :)
 
Det är ett alternativ. Har erfarenhet av det sen innan också. Vet du något om annonsering av lediga jobb i butik, vart lägger arbetsgivare ut annonser? Är det fortfarande platsbanken? Var säkert 10 år sedan jag sökte såna jobb sist.
Var nyss in i en Willysaffär vilken hade en trottoarpratare vid ingången som sa att de söker personal. Kan vara värt att gå en sväng i affärerna, eller att be att få prata med ägaren/föreståndaren.
 
Det är ett alternativ. Har erfarenhet av det sen innan också. Vet du något om annonsering av lediga jobb i butik, vart lägger arbetsgivare ut annonser? Är det fortfarande platsbanken? Var säkert 10 år sedan jag sökte såna jobb sist.
Det brukar finnas ibland spontanansökan på tex Ica maxi
 
Det kan också vara bra att när du orkar gå igenom om du har saker som du inte längre använder och vilk sälja. Har du egen häst kanske det även finns saker i stallet som inte längre används eller du har flera av som inte behövs. Ger ju bara inkomster för stunden såklart men kanske kan ge lite andrum tills du hittat ett extrajobb.

Sen kan du också se över löpande kostnader som till exempel om det finns billigare abonnemang på el, telefon, bredband o.s.v . om du nte nyligen sett över det såklart. Har du streamingtjänster och har mer än en så kanske du kan säga upp det ena. Många bäckar små kan göra att man får ner löpande kostnader och det kan ju vara skönt med en förändrad ekonomisk situation.
 
Förutom butiksjobb kan man också extraknäcka som transkriberare och personlig assistent. Är man intresserad av att vara med i reklam eller liknande kan man tjäna en del på Statist.se också.
 
Jag har ett vanligt heltidsjobb i veckorna sen utöver det har jag 2-3 pass i månaden då jag jobbar som jourhavande bårtransportör för det företag som fn har kontraktet för detta med regionen. Tjänar ca 2k efter skatt per pass där.
 
Jobbar du heltid som det är nu? I så fall skulle jag rekommendera att i första hand kolla om det finns möjlighet till löneökning där, eller potentiellt byte till mer välbetalt jobb. Kan ju vara så att det inte är möjligt, men om, för att inte behöva jobba en massa utöver ett heltidsjobb. Du ska ju ha tid för återhämtning också. ❤️

Kan vara värt att kolla med arbetsgivaren, det finns ju de som inte är så förtjusta i att man jobbar ytterligare på sidan av, för att det kan påverka ork och prestation på befintliga jobbet, och då kan de ju föredra att höja din lön istället.

Om det ändå är så att du tar ett extrajobb, tänk då på att be åtminstone en arbetsgivare att dra extra skatt så att du inte åker på en restskattesmäll sen för att respektive arbetsgivare tror att du tjänar mindre än du gör.
 
Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg, uppgiven och känner mig alldeles tom. Men det kommer såklart bli bättre. Lägenheten är min och vardagen kan fortsätta typ som vanligt. Jag har vänner runt omkring mig som hjälper till både praktiskt och emotionellt.

Men.

Ekonomin. Under tiden vi varit sambos har ju många kostnader gått upp. Det kommer nu precis gå ihop med boende, katt och häst. Det kommer inte bli någon lyx i övrigt i vardagen och det är jag helt okej med. Jag har sparpengar i fonder som jag kan ta av om det krisar. Men jag kommer inte kunna spara så mycket varje månad. I alla fall inte så länge räntorna är så höga.

Så jag funderar på om det finns något man kan göra för att tjäna extra pengar. Inga stora summor, kanske någon tusenlapp eller två i månaden. Men står lite handfallen. Vad gör man? Hur? Är det någon här som tjänar extra utöver sitt vanliga jobb? Vad gör ni då? Oavsett om det är egen firma eller som ett extraknäck. Vill gärna höra andras erfarenheter.

/Fazeem
Om du redan jobbar så är det viktigt att kolla anställningsavtal och ev kollektivavtal ang om du måste anmäla till arbetsgivaren om du skaffar en sk bisyssla (ytterligare jobb).
 
Jag har jobbat som funktionär på travet i 17 år. Kul och helt okej slant. Brukar få ut någonstans mellan 1500-3500 extra per månad och jobbar 1-3 pass gånger 5 timmar, ofta typ 17-22. 😊 Här av dig till dina närmaste travbanor och hör om de behöver fler funktionärer, vet att på många banor är det kris.
 
Jag jobbar ett mastodontpass på 17 h var 4:e vecka som personlig assistent. Får ut ca 2700 kr/mån på det, MEN jag får också betala in extra skatt varje månad. Inbetalningarna ligger på ca 850 kr/mån. Så visst är det trevligt med lite extra slantar i plånboken men man ska tänka på att det kanske inte blir så mycket i slutändan.

Bästa sättet att få mer pengar över har för mig varit att byta jobb. Har bytt inom min organisation 2 ggr på 4 år och ökat min lön med sammanlagt 13 000 kr på de bytena.
 
Jag har jobbat som funktionär på travet i 17 år. Kul och helt okej slant. Brukar få ut någonstans mellan 1500-3500 extra per månad och jobbar 1-3 pass gånger 5 timmar, ofta typ 17-22. 😊 Här av dig till dina närmaste travbanor och hör om de behöver fler funktionärer, vet att på många banor är det kris.
Det låter ju faktiskt roligt! Vad gör man som funktionär?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 721
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 773
Senast: Kakis
·
Relationer Nu när jag och killen har blivit sambos så vill vi sätta oss ner och diskutera ekonomin. Jag tjänar mindre än hälften av vad han tjänar...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 558
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp