Kärnkraft - bra eller dåligt? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Så är det ju. Jamen, JAG behöver ju min bil och min telefon. :eek:
Det är ju dom andra som inte behöver den.

Jag är absolut för att göra vårt samhälle mer miljövänligt.

--inte riktat direkt till dig @Oldie--

Men i det ingår det att ta fram nytt material för miljövänlig teknologi. Då behövs det gruvor. Innan någon skriker "återvinning" vill jag tillägga att högteknologiska mineral har tills nu ansetts som ett besvär vid utvinningen av andra metaller eller inte brutits alls. Dvs det finns inget att återanvända.

Elen är nästa problem. Vi behöver kopiösa mängder el. Idag är som sagt kärnkraft enda vettiga alternativet. Det finns också batterier som kan lagra el från vindsnurror och solpaneler i upp till ett halvår. Jättebra, då blir den elen genast mer användbar. Hur bygger vi de batterierna? Jo, med material vi bryter i en gruva...

Jag anser att jag tar ansvar för min tillvaro genom att göra mitt jobb, dvs leta fram nya resurser. Jag är inte beredd att ge upp det samhälle vi har idag utan ser hellre att det blir miljövänligare. Vi kommer garanterat att kunna återanvända de här metallerna någon dag men där är vi inte ännu.

Sedan kan jag säga att all er tillvaro bygger på material från gruvor: Era kläder, mat, bilar, möbler, hus, datorer osv. Utan järn för att bearbeta organiskt material kan vi inte leva som vi gör. Järnet i sin tur används för att bryta andra metaller vi behöver. Ska vi komma bort från det är det stenåldersnivå vi talar om.
 
Vilken intressant tråd att läsa.

Här i Aus är kärnkaft bannat men bygga nya kolkraftverk är ju ok.... dessutom bryts det uran här som exporteras..

Elpriserna i det här landet, särskilt i söder, är skenande...
Man tänker ju att med så mycket sol här borde det inte vara nåt problem men... :cautious:
 
Vilken intressant tråd att läsa.

Här i Aus är kärnkaft bannat men bygga nya kolkraftverk är ju ok.... dessutom bryts det uran här som exporteras..

Elpriserna i det här landet, särskilt i söder, är skenande...
Man tänker ju att med så mycket sol här borde det inte vara nåt problem men... :cautious:

Australiens lagstiftning gällande kärnkraft och uran samt energipolitik är lite spännande :D Jag jobbar åt aussies så jag har genom det fått en liten inblick i det hela.
 
Alternativen räcker inte till. Ska vår bilflotta läggas om till elbilar måste vi ha MYCKET el och det enda realistiska alternativet idag är kärnkraft.
Som jag skrev senare, jag tror inte heller att som det är idag så räcker det inte. Därför behöver man utveckla den gröna tekniken mera än vad man gör idag.
 
Fel. Det finns i så koncentrerade mängder i vissa gruvor att brytningen sker med robotar, det är för farligt för människor att vistas under jord där någon längre tid.

Dock inte i Sverige, uranmalmen här innehåller förhållandevis låga halter (men är fortfarande brytvärd).

Var ska materialet till "den nya tekniken" komma ifrån?
Jag bugar mig för bättre kunskap :bow: Jag tror på dig.

Material till den nya tekniken (jag antar att du menar grön teknik?) vet jag inte vad för möjligheter det finns, tyvärr jobbar jag inte inom grön energi eller forskar inom det även om det hade varit intressant. Men om jag får ta mig friheten så tror jag inte att de tänker utnyttja uran, och förhoppningsvis inget som är lika farligt eller ger lika farligt avfall.
 
De svenska miljömyndigheterna tyckte det var för stora osäkerheter till och med när vår lagstiftning faktiskt godtar en del osäkerheter.

Fast grejen är ju just det att de svenska miljömyndigheterna tyckte det var för stora osäkerheter men inte de finska. Så man kan ju fråga sig varför samma teknik anses vara tillräckligt säker i Finland men inte i Sverige. Dessutom har jag förstått det som att vi i Sverige till och med har utvecklat tekniken lite bättre än vad Finland har gjort.
 
Som jag skrev senare, jag tror inte heller att som det är idag så räcker det inte. Därför behöver man utveckla den gröna tekniken mera än vad man gör idag.
Hur länge dröjer det att göra det då?
Imorgon, nästa vecka, nästa år, nästa sekel?
Elen behövs idag, nu, när du läser detta.
Vind o sol kan aldrig bli baskraft och din dator tål inte att gå från 220v till 130v när elen inte räcker till.

http://www.energinyheter.se/20181126/20535/efterfragan-pa-kobolt-kan-2020-vara-storre-tillgangen
Kongos gruvor skulle du inte skicka ner dina barn i, det kan jag lova.
 
Jag är absolut för att göra vårt samhälle mer miljövänligt.

--inte riktat direkt till dig @Oldie--

Men i det ingår det att ta fram nytt material för miljövänlig teknologi. Då behövs det gruvor. Innan någon skriker "återvinning" vill jag tillägga att högteknologiska mineral har tills nu ansetts som ett besvär vid utvinningen av andra metaller eller inte brutits alls. Dvs det finns inget att återanvända.

Elen är nästa problem. Vi behöver kopiösa mängder el. Idag är som sagt kärnkraft enda vettiga alternativet. Det finns också batterier som kan lagra el från vindsnurror och solpaneler i upp till ett halvår. Jättebra, då blir den elen genast mer användbar. Hur bygger vi de batterierna? Jo, med material vi bryter i en gruva...

Jag anser att jag tar ansvar för min tillvaro genom att göra mitt jobb, dvs leta fram nya resurser. Jag är inte beredd att ge upp det samhälle vi har idag utan ser hellre att det blir miljövänligare. Vi kommer garanterat att kunna återanvända de här metallerna någon dag men där är vi inte ännu.

Sedan kan jag säga att all er tillvaro bygger på material från gruvor: Era kläder, mat, bilar, möbler, hus, datorer osv. Utan järn för att bearbeta organiskt material kan vi inte leva som vi gör. Järnet i sin tur används för att bryta andra metaller vi behöver. Ska vi komma bort från det är det stenåldersnivå vi talar om.
Fast jag har väl aldrig sagt att jag är emot gruvdrift överhuvudtaget? Jag är emot att man använder ett sådant farligt material som uran som ger ett radioaktivt avfall som man idag inte har något vettigt sätt att göra av sig med. Olja är ett annat material som jag önskar att vi inte behövde lika starkt som vi gör idag med tanke vad som händer med miljön på grund av bieffekterna från det (plast i haven och avgas tex).

Men metaller osv som man gräver fram i gruvor behöver vi ju fortfarande, även om jag önskar att man kunde utnyttja det man har redan grävt upp på ett bättre sätt men det gäller allting egentligen.
 
Jag bugar mig för bättre kunskap :bow: Jag tror på dig.

Material till den nya tekniken (jag antar att du menar grön teknik?) vet jag inte vad för möjligheter det finns, tyvärr jobbar jag inte inom grön energi eller forskar inom det även om det hade varit intressant. Men om jag får ta mig friheten så tror jag inte att de tänker utnyttja uran, och förhoppningsvis inget som är lika farligt eller ger lika farligt avfall.

Jag ställer tuffa frågor för att bara säga "grön teknik" hjälper inte, det går liksom inte att stanna där i något grönt flum.

Varför är du så rädd för uran? Det går att bryta i Sverige under säkra former (förutom då att regeringen förbjudit det). Det finns uran på många platser i vårt land, utan att för den skull ställa till skada. Jag har prospekterat efter uran i 10 år och hanterat uranhaltigt, radioaktivt material under den tiden. Jag är tämligen frisk, jag lovar.

--inte direkt till dig @Asko--

Grön teknik (och mycket av dagens övriga högteknologi) kräver högteknologiska metaller som inte går att få från återvinning utan måste brytas nya. Många av dessa finns i Sverige men det blir ramaskri så fort någon vill starta en gruva.

Dessa material tas ofta idag från Afrika, under totalt VIDRIGA förhållanden för miljön och för arbetarna. Tänk på det nästa gång ni lyfter er telefon! Jag har bla prospekterat efter kobolt, en rätt omstridd metall pga brytningen. Vi har rätt mycket av den i Sverige kan jag avslöja.

NIMBY-attityden gör mig faktiskt helt vansinnig.
 
Fast jag har väl aldrig sagt att jag är emot gruvdrift överhuvudtaget? Jag är emot att man använder ett sådant farligt material som uran som ger ett radioaktivt avfall som man idag inte har något vettigt sätt att göra av sig med. Olja är ett annat material som jag önskar att vi inte behövde lika starkt som vi gör idag med tanke vad som händer med miljön på grund av bieffekterna från det (plast i haven och avgas tex).

Men metaller osv som man gräver fram i gruvor behöver vi ju fortfarande, även om jag önskar att man kunde utnyttja det man har redan grävt upp på ett bättre sätt men det gäller allting egentligen.

Det finns gruvdrift i mina ögon som är betydligt riskablare för miljön än uranbrytning (guld tex, det går åt mycket cyanid där och brister en sådan damm... inte vackert).

Sedan ska vi inte tro att mineralen i vår berggrund sitter kvar där de är... de vittrar och lakas ur hela tiden och förs ut i vattendrag. Det inkluderar uran.
 
Fast jag har väl aldrig sagt att jag är emot gruvdrift överhuvudtaget? Jag är emot att man använder ett sådant farligt material som uran som ger ett radioaktivt avfall som man idag inte har något vettigt sätt att göra av sig med..

Vi hade säkert haft bättre förutsättningar för att ta hand om avfallet om inte Tankeförbudslagen hade med hjälp av S införts.
" lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet fanns en 6 § som från 1 februari 1987 löd: "Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor."

Alltså, man fick inte ens forska om Gen IV kärnkraft. Sverige låg i framkant ända tills förbudet infördes.
 
Hur länge dröjer det att göra det då?
Imorgon, nästa vecka, nästa år, nästa sekel?
Elen behövs idag, nu, när du läser detta.
Vind o sol kan aldrig bli baskraft och din dator tål inte att gå från 220v till 130v när elen inte räcker till.

http://www.energinyheter.se/20181126/20535/efterfragan-pa-kobolt-kan-2020-vara-storre-tillgangen
Kongos gruvor skulle du inte skicka ner dina barn i, det kan jag lova.
Jag tror att det är lika möjligt som förslaget att förnya våra nuvarande reaktorer, och att det skulle kunna ske snabbare. Jag tror inte att vi har nått vägs ände till vad man kan göra för att få mera effektiv energi från tex vind och sol, grön teknik är bara i början av sin utveckling.
 
Det finns gruvdrift i mina ögon som är betydligt riskablare för miljön än uranbrytning (guld tex, det går åt mycket cyanid där och brister en sådan damm... inte vackert).

Sedan ska vi inte tro att mineralen i vår berggrund sitter kvar där de är... de vittrar och lakas ur hela tiden och förs ut i vattendrag. Det inkluderar uran.
Absolut. Diamanter är en annan ful gruvdrift där människor råkar illa ut.

Men allmänt sagt - att det finns något riskabelt gör väl inte något annat mindre riskabelt okej?
 
Jag tror att det är lika möjligt som förslaget att förnya våra nuvarande reaktorer, och att det skulle kunna ske snabbare. Jag tror inte att vi har nått vägs ände till vad man kan göra för att få mera effektiv energi från tex vind och sol, grön teknik är bara i början av sin utveckling.

Men fortfarande, "grön teknik" är inget magiskt trollspö som plötsligt kommer att lösa allt. Jag vill veta hur du tänkt att vi ska få effektivare solenergi med de få soltimmar vi har här i Norrland under vintern!? Det finns liksom inbyggda begränsningar som inte går att komma ifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp