Kärnkraft - bra eller dåligt? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Det är ju inte som att vi sitter och dör här under tiden, haha...ha.
Nej men frysa lär du få göra, och stearinljusfabrikerna lär få ett ganska stort uppsving.

Ska bli intressant att se hur dom som slängt ut pannorna och installerat bergvärmepumpar fixar energiransonering,,,,, :grin:

Här installeras just nu ny keramisk vedpanna för framtidens behov, en nollsummeinvestering i budgeten för mig då pannan som är modern och felfri slängdes ut när bergvärme installerades, var bara att komma och hämta pannan så jag lär iallafall inte frysa. :up:
 
Jag personligen är ju villig att låta den kärnkraftverk som finns fortsätta (fast med förhöjd säkerhet, den verkar ha blivit kritiserad) tills vi har tillräckligt med grön energi. Men jag är inte regeringen ;)

Jag hoppas att de har en plan och tillräckligt med annan energi redan nu när de planerar att stänga ned dem. Jag tror inte att de skulle stänga ned dem om vi helt saknade kapacitet och möjlighet till att ta över med annan energi. Men vi får se.

Du har mer tilltro till våra politiker än vad jag har... och jag vill inte vänta och se för jag är uppriktigt orolig att en framtida energibrist kommer att krascha vårt land eller iaf skada det ordentligt.
 
Du har mer tilltro till våra politiker än vad jag har... och jag vill inte vänta och se för jag är uppriktigt orolig att en framtida energibrist kommer att krascha vårt land eller iaf skada det ordentligt.
Jag lever på hoppet :grin: skulle annars springa runt i en cirkel och skrika huvudet av mig :p
 
Som sagt, jag hoppas... :cautious: Hoppet är väl det sista som överger en? :grin:
Men jag håller med om att de kunde vara tydligare och faktiskt komma med någon klar plan, som de alla faktiskt håller med om och tänker genomföra :banghead: Det är ju inte som att vi sitter och dör här under tiden, haha...ha.

Personligen har jag en rätt svart syn på framtiden, med en geologisk tvist... människan som art kommer att försvinna, antingen genom att vi tar kål på oss själva eller att evolutionen petar bort oss. Oavsett, planeten och livet på planeten kommer att fortsätta. Det är faktiskt inget som rör mig i ryggen, det är så livet ser ut. Givetvis gör jag vad jag kan för att jag ska överleva och tycker absolut att vi ska minska vår klimatpåverkan... men hetsa upp mig eller oroa mig? Nä.

Men jag är ju då geolog och tycker att berg som är 500 miljoner år är ganska ungt... ;) :D
 
Personligen har jag en rätt svart syn på framtiden, med en geologisk tvist... människan som art kommer att försvinna, antingen genom att vi tar kål på oss själva eller att evolutionen petar bort oss. Oavsett, planeten och livet på planeten kommer att fortsätta. Det är faktiskt inget som rör mig i ryggen, det är så livet ser ut. Givetvis gör jag vad jag kan för att jag ska överleva och tycker absolut att vi ska minska vår klimatpåverkan... men hetsa upp mig eller oroa mig? Nä.

Men jag är ju då geolog och tycker att berg som är 500 miljoner år är ganska ungt... ;):D
Jag hoppas att det inte är något som sker under min livstid :cautious:
 
7% är nog inte deras maximala kapacitet, alltså de har nog inte försökt tex utnyttja alla tak till solpaneler. Jag använde länkarna för att försöka visa att det inte är så omöjligt att använda solpaneler i Sverige - jag hoppas att du kanske blev lite uppmuntrad av länkarna?

Tyvärr inte för jag anser fortfarande (med min kunskap) att vindkraft och solpaneler är tillskott på hushållsnivå, inte baskraft som industrin behöver. Jag har aldrig sagt att det är omöjligt men båda energislagen har för stora begränsningar. Sedan går ingendera att använda som reglerkraft idag.
 
Fast grejen är ju just det att de svenska miljömyndigheterna tyckte det var för stora osäkerheter men inte de finska. Så man kan ju fråga sig varför samma teknik anses vara tillräckligt säker i Finland men inte i Sverige. Dessutom har jag förstått det som att vi i Sverige till och med har utvecklat tekniken lite bättre än vad Finland har gjort.

Och din slutsats är då att Sverige har för hårda säkerhetskrav medan Finlands är slappare och bättre? Och att vi borde ha Finlands säkerhetskrav istället? Du tror inte det har något med att Finland nyss byggt ett av världens allra dyraste kärnkraftverk (det vill inte säga lite!!) och det vore katastrofalt pinsamt för dem om de inte hade ett godkänt slutförvar, och därför direkt godkänt det som föreslagits? Medan i Sverige finns inte riktigt den prestigefrågan i dagsläget utan ett större säkerhetstänk.
 
Tyvärr inte för jag anser fortfarande (med min kunskap) att vindkraft och solpaneler är tillskott på hushållsnivå, inte baskraft som industrin behöver. Jag har aldrig sagt att det är omöjligt men båda energislagen har för stora begränsningar. Sedan går ingendera att använda som reglerkraft idag.
Reglerkraft?
 
Tyvärr inte för jag anser fortfarande (med min kunskap) att vindkraft och solpaneler är tillskott på hushållsnivå, inte baskraft som industrin behöver. Jag har aldrig sagt att det är omöjligt men båda energislagen har för stora begränsningar. Sedan går ingendera att använda som reglerkraft idag.

Det största vindkraftverket idag försörjer ju 1500 europeiska hushåll med el. ETT vindkraftverk alltså. Lagringen forskas på och blir bättre och bättre.
 
Jag lever på hoppet :grin: skulle annars springa runt i en cirkel och skrika huvudet av mig :p
Du kör alltså "strutsen", sticker huvudet i sanden. Har du ens preppat något så du har mat hemma ifall det blir strömbortfall en längre tid? Nåt att laga maten på som inte drivs med el? Lagringsdugliga livsmedel över tid som inte behöver el för att hålla sig fräscha?

Jag tror inte många vet hur mycket kaos ett elbortfall skapar i realiteten, folk från Balkan och andra krigshärjade länder vet så vi borde lära känna dom och få en inblick i vad det betyder när strömmen försvinner och ingen vet när den kommer åter.
 
Tyskland har 8% solel och Sverige 0,1% trots instrålning av solenergi (halva Sverige (södra delen) har samma instrålning som halva Tyskland (norra delen)). Vi har lite att hämta upp där :)
 
Apropå att solel bara kan bli ett tillskott - måste vi ha EN elform som står för nästan allt? Jag tror vi blir mindre sårbara om vi sprider riskerna, både de miljömässiga riskerna och säkerhetsriskerna (exvis kärnkraft) och försörjs av en mängd olika energikällor. Men som sagt, forskningen på lagring måste bli bättre.
 
Du kör alltså "strutsen", sticker huvudet i sanden. Har du ens preppat något så du har mat hemma ifall det blir strömbortfall en längre tid? Nåt att laga maten på som inte drivs med el? Lagringsdugliga livsmedel över tid som inte behöver el för att hålla sig fräscha?

Jag tror inte många vet hur mycket kaos ett elbortfall skapar i realiteten, folk från Balkan och andra krigshärjade länder vet så vi borde lära känna dom och få en inblick i vad det betyder när strömmen försvinner och ingen vet när den kommer åter.
Om man ska börja prata om prepping så får det bli en annan tråd.
 
Apropå att solel bara kan bli ett tillskott - måste vi ha EN elform som står för nästan allt? Jag tror vi blir mindre sårbara om vi sprider riskerna, både de miljömässiga riskerna och säkerhetsriskerna (exvis kärnkraft) och försörjs av en mängd olika energikällor. Men som sagt, forskningen på lagring måste bli bättre.
Vi har ju haft en blandning av produktion, men en efter en försvinner den nu. Tyskarna klarar inte av att hantera sin vindkraft utan betalar Danmark för att stoppa sin vindproduktion för att på så vis reglera bort det nordtyska överskottet, som tyskarna inte kan transportera ner till syd-Tyskland där behovet finns. De gröna är nämligen så starka i Tyskland att markägarna säger NEJ till kraftledningar på deras mark! Istället så köps det in kärnkraftsel från Frankrike och mycket från kol- och oljekraftverk. :crazy:
 
Vi har ju haft en blandning av produktion, men en efter en försvinner den nu. Tyskarna klarar inte av att hantera sin vindkraft utan betalar Danmark för att stoppa sin vindproduktion för att på så vis reglera bort det nordtyska överskottet, som tyskarna inte kan transportera ner till syd-Tyskland där behovet finns. De gröna är nämligen så starka i Tyskland att markägarna säger NEJ till kraftledningar på deras mark! Istället så köps det in kärnkraftsel från Frankrike och mycket från kol- och oljekraftverk. :crazy:
Marcon skall ju stänga flera kärnkraftverk så därifrån lär det sina.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp