Bukefalos 28 år!

Kärnkraft - bra eller dåligt? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Absolut. Diamanter är en annan ful gruvdrift där människor råkar illa ut.

Men allmänt sagt - att det finns något riskabelt gör väl inte något annat mindre riskabelt okej?

Ok... vi ska inte ta några som helst kalkylerade risker... då är vi tillbaka på stenåldersnivå på samhället (med sina egna specifika risker). Det går inte att bibehålla vårt samhälle idag med ett nollsummespel, vissa saker måste det kompromissas med.
 
Jag tror att det är lika möjligt som förslaget att förnya våra nuvarande reaktorer, och att det skulle kunna ske snabbare. Jag tror inte att vi har nått vägs ände till vad man kan göra för att få mera effektiv energi från tex vind och sol, grön teknik är bara i början av sin utveckling.
Vi kommer inte att förnya några reaktorer, vi ska lägga ner den kärnkraft vi har idag så det kan bli ett kallt uppvaknande, bokstavligt talat, redan i vinter när effektbristen kommer. Var får du din el från när det är mörkt, kallt och ingen vind?
 
Jag ställer tuffa frågor för att bara säga "grön teknik" hjälper inte, det går liksom inte att stanna där i något grönt flum.

Varför är du så rädd för uran? Det går att bryta i Sverige under säkra former (förutom då att regeringen förbjudit det). Det finns uran på många platser i vårt land, utan att för den skull ställa till skada. Jag har prospekterat efter uran i 10 år och hanterat uranhaltigt, radioaktivt material under den tiden. Jag är tämligen frisk, jag lovar.

--inte direkt till dig @Asko--

Grön teknik (och mycket av dagens övriga högteknologi) kräver högteknologiska metaller som inte går att få från återvinning utan måste brytas nya. Många av dessa finns i Sverige men det blir ramaskri så fort någon vill starta en gruva.

Dessa material tas ofta idag från Afrika, under totalt VIDRIGA förhållanden för miljön och för arbetarna. Tänk på det nästa gång ni lyfter er telefon! Jag har bla prospekterat efter kobolt, en rätt omstridd metall pga brytningen. Vi har rätt mycket av den i Sverige kan jag avslöja.

NIMBY-attityden gör mig faktiskt helt vansinnig.
Tja, rädd? Vi kan väl använda det ordet, för jag är faktiskt rädd för vad som händer med klimatet och vår planet. Jag tror inte att kärnkraft är ett svar på klimatkrisen, det är bara att gå över från ett ändligt ämne till ett annat (speciellt i frågan om drivmedel för bilar). Vi behöver utveckla vår gröna teknik, varför inte nu? När annars?

Intressant förresten att du nämner Afrika, jag har en bild, mycket möjligen en idealisk bild. Men jag har en dröm (om man kan säga så?) att om de kunde få tillgång till grön teknik som kunde utnyttja solenergi, med företag som är etablerade i de länder de finns i och produktion på plats så skulle de skulle få stor nytta av det både ekonomiskt, politiskt och så att de själva får tillgång till den här tekniken. För nästan hela världen skull ha behov av det.
Det är egentligen en rik världsdel som du säger, som blir bestulen på vars tillgångar. Men jag drömmer om att man har lärt sig något av historien och kan låta länderna på ett demokratiskt sätt styra över sina egna företag och därmed även förbättra politiken och ge dem en chans att utvecklas.


Allmänt skrivet:
Jag googlade lite snabbt på ny grön teknik
http://www.extrakt.se/innovation-och-gron-tillvaxt/
vågkraft: https://www.forskning.se/2018/10/15/vagkraft-kan-ge-mer-energi-an-sol-och-vind/
solpaneler även för skugga: http://www.oricane.se/gron-gratis-energi-fran-solen
biodrivmedel: https://bioenergitidningen.se/biodr...t-framstalla-grona-kolvaten-till-biodrivmedel
fyra nya tekniker: https://www.aktuellhallbarhet.se/4-nya-grona-tekniker-som-kan-hjalpa-oss-na-klimatmalet/
 
Men fortfarande, "grön teknik" är inget magiskt trollspö som plötsligt kommer att lösa allt. Jag vill veta hur du tänkt att vi ska få effektivare solenergi med de få soltimmar vi har här i Norrland under vintern!? Det finns liksom inbyggda begränsningar som inte går att komma ifrån.
Solenergi är inte den enda gröna tekniken.
Men som svar på din fråga om solenergi i sverige:
https://kit.se/2017/10/03/95111/ar-det-vart-att-skaffa-solceller-i-sverige/
https://klimatsynk.se/projektportfo...sme/arctic-solar---solel-i-norra-sverige.html
https://www.vattenfall.se/solceller/myter/
https://www.energikontornorr.se/solvarme-norr-om-polcirkeln/
Citat ur den sista länken:
I ett av reportagen berättar vår energisakkunniga Kjell Skogsberg om de resultat han fick fram i projektet ”Simulering och mätning av solvärmeanläggningar i Norrbotten” och förklarar att det bara skiljer några procent i utbyte mellan solvärmeutbytet i Kiruna jämfört motsvarande i Stockholm.
 
Ok... vi ska inte ta några som helst kalkylerade risker... då är vi tillbaka på stenåldersnivå på samhället (med sina egna specifika risker). Det går inte att bibehålla vårt samhälle idag med ett nollsummespel, vissa saker måste det kompromissas med.
Javisst, men jag antar att vi är olika beredda på hur mycket vi ska kompromissa.
 
Vi kommer inte att förnya några reaktorer, vi ska lägga ner den kärnkraft vi har idag så det kan bli ett kallt uppvaknande, bokstavligt talat, redan i vinter när effektbristen kommer. Var får du din el från när det är mörkt, kallt och ingen vind?
Som jag skrivit tidigare så tycker jag personligen att man ska behålla den kärnkraft som finns nu och utveckla grön teknik med målet att kunna stänga ned kärnkraften när tekniken räcker till.
 
Som jag skrivit tidigare så tycker jag personligen att man ska behålla den kärnkraft som finns nu och utveckla grön teknik med målet att kunna stänga ned kärnkraften när tekniken räcker till.
Det är fattat regeringsbeslut att den ska läggas ner, varken Vattenfall eller E.on kommer att investera mer i de befintliga reaktorerna utan nästa årsskifte stängs nästa. Vi kommer istället bli mer beroende av kol och olja. :meh:
 
Det är fattat regeringsbeslut att den ska läggas ner, varken Vattenfall eller E.on kommer att investera mer i de befintliga reaktorerna utan nästa årsskifte stängs nästa. Vi kommer istället bli mer beroende av kol och olja. :meh:
Som sagt så var det min åsikt, jag hoppas att man försöker snabba på utvecklingen av grön teknik nu när det blir så här.
 
Alternativen räcker inte till. Ska vår bilflotta läggas om till elbilar måste vi ha MYCKET el och det enda realistiska alternativet idag är kärnkraft.
...Vilket är anledningen till att vi inte ska ställa om till elbil.
Elbil (laddbil), är inte en lösning på klimatproblemet. Det är en lösning på hälsovådlig luft p.g.a. stor trafikintensitet, i världrns storstäder.

Ska vi lösa våra klimatproblem, så ska vi satsa på större andel kollektiva transportlösningar, och använda förnyelsebar energi till bilar och lastbilar. Biobränslen, bränsleceller etc.
 
Tja, rädd? Vi kan väl använda det ordet, för jag är faktiskt rädd för vad som händer med klimatet och vår planet. Jag tror inte att kärnkraft är ett svar på klimatkrisen, det är bara att gå över från ett ändligt ämne till ett annat (speciellt i frågan om drivmedel för bilar). Vi behöver utveckla vår gröna teknik, varför inte nu? När annars?

Intressant förresten att du nämner Afrika, jag har en bild, mycket möjligen en idealisk bild. Men jag har en dröm (om man kan säga så?) att om de kunde få tillgång till grön teknik som kunde utnyttja solenergi, med företag som är etablerade i de länder de finns i och produktion på plats så skulle de skulle få stor nytta av det både ekonomiskt, politiskt och så att de själva får tillgång till den här tekniken. För nästan hela världen skull ha behov av det.
Det är egentligen en rik världsdel som du säger, som blir bestulen på vars tillgångar. Men jag drömmer om att man har lärt sig något av historien och kan låta länderna på ett demokratiskt sätt styra över sina egna företag och därmed även förbättra politiken och ge dem en chans att utvecklas.


Allmänt skrivet:
Jag googlade lite snabbt på ny grön teknik
http://www.extrakt.se/innovation-och-gron-tillvaxt/
vågkraft: https://www.forskning.se/2018/10/15/vagkraft-kan-ge-mer-energi-an-sol-och-vind/
solpaneler även för skugga: http://www.oricane.se/gron-gratis-energi-fran-solen
biodrivmedel: https://bioenergitidningen.se/biodr...t-framstalla-grona-kolvaten-till-biodrivmedel
fyra nya tekniker: https://www.aktuellhallbarhet.se/4-nya-grona-tekniker-som-kan-hjalpa-oss-na-klimatmalet/

Ok, säg då att länderna i Afrika tar fram grön energi och grön teknik för egen del... var ska vi då få de högteknologiska materialen ifrån? Här hemma där många av dem finns? Toppen, men då krävs det energi... som vi som @Mia_R visat på snart kommer att få brist på. Var ska vi få den energin ifrån?

Jag inget emot att lägga om samhället till att bli klimatvänligare och att satsa på grön teknik (läs mina inlägg, jag har aldrig någonsin sagt det) men det är vansinnigt naivt att tro att grön teknik helt saknar footprint. Dvs vi kommer att behöva kärnkraften eller någon ny magisk elkälla som inte finns ännu.

Vad gäller drivmedel till bilar tror jag fortfarande på att utveckla förnyelsebara bränslekällor att använda i dieselmotorer (eller varianter på dessa). Kanske inte för användning i städer men absolut på landsbygden.
 

Solceller är ett bra tillskott... men läste du länken från Vattenfall? Tyskland har 7% solel... det är ett tillskott, inget som löser en akut energikris. Det är helt enkelt för lite.
 
...Vilket är anledningen till att vi inte ska ställa om till elbil.
Elbil (laddbil), är inte en lösning på klimatproblemet. Det är en lösning på hälsovådlig luft p.g.a. stor trafikintensitet, i världrns storstäder.

Ska vi lösa våra klimatproblem, så ska vi satsa på större andel kollektiva transportlösningar, och använda förnyelsebar energi till bilar och lastbilar. Biobränslen, bränsleceller etc.

Ja, jag håller med dig där. Som de ser ut idag och i överskådlig framtid är inte elbilar ett realistiskt alternativ i hela landet. Men oavsett det kommer antalet elbilar iaf i städerna att öka och därmed energibehovet inom en snar framtid... samtidigt som vi ser tecken på en brist på energi.
 
Om regeringen verkligen vill göra det enklare att gå över till grön energi undrar jag varför "grön" diesel är så mycket dyrare än bensin? Borde det inte vara tvärt om, att dieseln med hög andel tallolja borde vara billigare än smutsig bensin och konventionell diesel?
 
Ok, säg då att länderna i Afrika tar fram grön energi och grön teknik för egen del... var ska vi då få de högteknologiska materialen ifrån? Här hemma där många av dem finns? Toppen, men då krävs det energi... som vi som @Mia_R visat på snart kommer att få brist på. Var ska vi få den energin ifrån?

Jag inget emot att lägga om samhället till att bli klimatvänligare och att satsa på grön teknik (läs mina inlägg, jag har aldrig någonsin sagt det) men det är vansinnigt naivt att tro att grön teknik helt saknar footprint. Dvs vi kommer att behöva kärnkraften eller någon ny magisk elkälla som inte finns ännu.

Vad gäller drivmedel till bilar tror jag fortfarande på att utveckla förnyelsebara bränslekällor att använda i dieselmotorer (eller varianter på dessa). Kanske inte för användning i städer men absolut på landsbygden.
Det är en dröm hos mig, jag har inte tänkt närmare på detaljer i just den frågan. En spontan(!) tanke dock - det kommer att ta tid att bygga nya kärnkraftverk OM man bestämmer sig att göra det, dvs man måste ändå försöka använda den energi man kan få under tiden. Jag tänker att enligt logik så borde man använda den energi man har för att göra flera verktyg för grön energi?

Jag tror inte heller att du har något emot det, det har jag aldrig sagt :up: Och inte har jag heller sagt att grön energi saknar footprint 100%. Men däremot så kan jag säga att den lämnar betydligt mindre footprint än den teknologi vi använder mest idag. Och med tanke på planeten, klimatet så är det viktigt att vi försöker minska på det till en mera hanterbar nivå för planeten.

Jag gillar också tanken på andra bränslekällor :up: Jag kommer ihåg ett program jag såg där en person hade lyckats bygga om sin bil så att den gick på överbliven friteringsolja :D
 
Solceller är ett bra tillskott... men läste du länken från Vattenfall? Tyskland har 7% solel... det är ett tillskott, inget som löser en akut energikris. Det är helt enkelt för lite.
7% är nog inte deras maximala kapacitet, alltså de har nog inte försökt tex utnyttja alla tak till solpaneler. Jag använde länkarna för att försöka visa att det inte är så omöjligt att använda solpaneler i Sverige - jag hoppas att du kanske blev lite uppmuntrad av länkarna?
 
Men var vill du kompromissa då? Och tror du samhället i stort är villigt att göra den kompromissen?
Jag personligen är ju villig att låta den kärnkraftverk som finns fortsätta (fast med förhöjd säkerhet, den verkar ha blivit kritiserad) tills vi har tillräckligt med grön energi. Men jag är inte regeringen ;)

Jag hoppas att de har en plan och tillräckligt med annan energi redan nu när de planerar att stänga ned dem. Jag tror inte att de skulle stänga ned dem om vi helt saknade kapacitet och möjlighet till att ta över med annan energi. Men vi får se.
 
Jag personligen är ju villig att låta den kärnkraftverk som finns fortsätta (fast med förhöjd säkerhet, den verkar ha blivit kritiserad) tills vi har tillräckligt med grön energi. Men jag är inte regeringen ;)

Jag hoppas att de har en plan och tillräckligt med annan energi redan nu när de planerar att stänga ned dem. Jag tror inte att de skulle stänga ned dem om vi helt saknade kapacitet och möjlighet till att ta över med annan energi. Men vi får se.
Regeringen har ingen plan, de kommer inte fatta förrän kaoset är totalt. :laugh:
Det är ingen som vågar göra något för vi har en, milt sagt, skakig energipolitik där gamla investeringar läggs i malpåse och inte ersätts med ny för ingen vet vilken politik som förs om 5 år, om det är lönt att bygga nytt.
 
Regeringen har ingen plan, de kommer inte fatta förrän kaoset är totalt. :laugh:
Det är ingen som vågar göra något för vi har en, milt sagt, skakig energipolitik där gamla investeringar läggs i malpåse och inte ersätts med ny för ingen vet vilken politik som förs om 5 år, om det är lönt att bygga nytt.
Som sagt, jag hoppas... :cautious: Hoppet är väl det sista som överger en? :grin:
Men jag håller med om att de kunde vara tydligare och faktiskt komma med någon klar plan, som de alla faktiskt håller med om och tänker genomföra :banghead: Det är ju inte som att vi sitter och dör här under tiden, haha...ha.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp