Kaffemaskin med kapslar

Krusan

Trådstartare
Undrar om det finns nagon kunnig bukefalare i cyberrymden som kan hjalpa mig valja en kaffemaskin som anvander kapslar?

Min mamma har en Nespresso maskin som gor mycket gott kaffe, men min man gillar inte hypen runt Nespresso.

Vad finns det mer for maskiner och vad tycker folk om dem?

Radvill Krusan.

Sv: Kaffemaskin med kapslar

Min mamma har en Nespresso maskin som gor mycket gott kaffe, men min man gillar inte hypen runt Nespresso.
Vi tittade runt en del bland kapselmaskiner i höstas, Nespresso är nog dominerande på marknaden men kapselmaskiner finns även från bl.a. OBH Nordica, Bosch, Krups, DeLonghi och C3. Jag förstår om man inte vill känna att man åker med på en marknadshype, men som vi såg det så finns det även stora fördelar med att välja det marknadsledande upplägget. Dels tror jag inte att någon av de andra tillverkarna erbjuder så många som 16 olika kaffesorter, dels känns det som om den stora marknadsandelen kan betyda att det finns kapslar att få tag på under längre tid än från en tillverkare med mindre marknadsandel. Vi har inte haft möjlighet att smaka på kapselkaffe från någon annan tillverkare än just Nespresso - någon butikskedja, kanske var det Cervera, erbjuder provsmakning - men har provat 4-5 blandningar och tycker att det kaffet är riktigt bra och flera av varianterna passar oss.

I slutänden tittade vi på kostnad över tid och på valfrihet ifråga om kaffe, och köpte istället en (begagnad) automatisk maskin med inbyggd kvarn. På båda punkterna slår den kapselmaskiner med hästlängder, tror vi kom fram till att vi med vår förbrukning sparar närmare en tusenlapp om året på själva kaffet. Dessutom kan vi välja mellan hur många kaffesorter som helst, somliga dyrare och andra billigare.
En hyfsat bra maskin med inbyggd kvarn kostar från ca 3500-4000 kr på billiga ställen som Netonnet, vi hade flyt och hittade en fräsch i övre mellanklass (kostat runt 8000 ny) för 2500 på Blocket. :)

Beror på vad du vill ha ut av maskinen.

Vi har Nespresso och Tassimo. Nespresso till espresso, latte etc. Tassimon är inköpt för att ersätta kaffebryggaren, och har ju också te och varm choklad i sortimentet.

Nespresso är outstanding, jag skulle faktiskt inte lagt pengar på något annat - om det nu inte är så att man vill gå från kapsel och köpa en riktig espressomaskin. Själv sålde jag min fina Rancilio Silvia (med Rocky kvarn) och köpte Nespresso istället. Fler fördelar, färre nackdelar.

Om du hade bott lite närmare hade du kunnat få köpa vår knappt inkörda nespressomaskin billigt. Vi använder den inte alls. Jag har inte hittat en enda punkt där den lyckas konkurrera med vår klassiska kaffebryggare.

Men det blir väl en orättvis jämförelse? Nespressomaskinen gör espresso medan kaffebryggaren producerar bryggkaffe. Äpplen och morötter liksom.

Det är bara ett konstaterande, jag har inte hittat något användingområde för nespressomaskinen. Jag dricker helst latte/cappuccino, men den gör jag hellre med bryggkaffe och egenskummad mjölk än att använda nesspressomaskinen. Smakar mycket bättre så och är mycket billigare. :)

Senast ändrad:

Det är bara ett konstaterande, jag har inte hittat något användingområde för nespressomaskinen. Jag dricker helst latte/cappuccino, men den gör jag hellre med bryggkaffe och egenskummad mjölk än att använda nesspressomaskinen. Smakar mycket bättre så och är mycket billigare. :)
Den stora poängen med Nespresso (eller andra kapselmaskiner) är väl just enkelheten. Man betalar mer per kopp och får en begränsad valfrihet ifråga om kaffe... men i gengäld en extremt smidigt framställd espresso. :)
Känner man att den poängen inte är så tungt vägande, så tror inte jag heller att en kapselmaskin är rätt.

Ja, det beror ju helt på vad man känner för. Bryggkaffe med varm vispad mjölk står i min värld väldigt långt från en latte (som enligt recept bygger på espresso).

Smaken är olika, men jag tycker det blir väldigt orättvist att jämföra en espressomaskin med en kaffebryggare rakt av.

Jag var i en butik för inte så längesedan där de gjorde reklam för den mest sålda, bestämde mig för att testa deras smakprov, testade lite olika, och det smakade ju rent ut sagt förj*vligt :crazy: Jag förstår inte hur folk dricker detta frivilligt. :angel:

Nämen och jag som hade konstaterat för mig själv att alla här nere har en kaffemaskin förutom jag, men där hade jag fel :D

Den stora poängen med Nespresso (eller andra kapselmaskiner) är väl just enkelheten. Man betalar mer per kopp och får en begränsad valfrihet ifråga om kaffe... men i gengäld en extremt smidigt framställd espresso. :)
Känner man att den poängen inte är så tungt vägande, så tror inte jag heller att en kapselmaskin är rätt.

Ja om man dricker kaffe ofta så förstår jag enkelheten, men om man ändå bara dricker en kopp om dagen och inte nödvändigtvis dricker den koppen hemma så är ju inte en kapselmaskin så mycket enklare heller. För då ska maskienen startas upp, ska man ha skummad mjölk tar det än längre tid och sedan maskinen ändå rengöras efteråt. Jag tycker faktiskt det är enklare att brygga kaffe och skumma mjölken själv undertiden kaffet rinner till. :)

Nja, jag tycker det är betydligt mindre tidsåtgång på Nespresson i förhållande till att brygga. Starta upp - 30 sekunder. På med mjölk, max en minut sedan klar. Två shots i koppen - max 1 minut. Sköljer ur mjölkskummaren (det är ju teflon så mer behövs inte).

Sedan är jag inte alltid sugen på espresso/latte och då brygger jag så klart. Men det är ju två helt olika saker för mig, som att jämföra kaffe och te ungefär.

Nämen och jag som hade konstaterat för mig själv att alla här nere har en kaffemaskin förutom jag, men där hade jag fel :D

Men, du kan väl fortfarande vara den enda utan kaffemaskin? För vi har ju en, men som vi inte använder. Man skulle kunna tro att vi har den bara för att passa in. :angel: :D

Åsikterna går helt enkelt isär.

Nespressons svagaste punkt är enligt mig varken att jag tycker att det är onödigt omständigt eller onödigt dyrt utan att kaffet helt enkelt inte smakar gott. Jag har testat ALLA sorters kapslar de har och jag har hittat två sorter som var okej, resten tycker jag smakade rätt så dåligt. Hade kaffet varit gott hade det varit en heeelt annan sak. Så som sagt, smaken skiljer sig. :)

Självklart skiljer sig smaken, tycker man t ex inte om espresso är det ju rätt kört från början. Men då brukar man ju å andra sidan inte köpa en espressomaksin.

Nu var ju TS inne på att köpa en kapselmaskin, så det känns kanske lite dumt att diskutera utifrån att man inte tycker om och inte vill köpa en kapselmaskin...

Jag älskar latte och cappuccino, som ju bygger på espresso, men inte om det bygger på den espresson som nespresso erbjuder.
Nu har hade jag inte lagt mina pengar på att köpa en kapselmaskin oavsett om kaffet varit godare, tycker inte att det är värt pengarna. Jag tycker det är nog dyrt att bara köpa kapslarna och då har vi ändå lagt 0 kronor på själva maskinen. Räknar man in kostnaden för att köpa maskinen bli det ju än dyrare, men det är klart, ju mer kaffe man dricker desto billigare blir det, per kopp alltså.

Jag har shoppat mig en Dolce Gusto - modell Melody. Är supernöjd med den lilla apparaten :D.

Jag använder kapselmaskinen som komplement till min vanliga kaffebryggare. Vill jag ha vanligt kaffe blir det bryggare, men är jag sugen på en Cafe latte, cappucino eller latte macchiato så blir det kapselmaskinen. Smakar hur gott som helst :D

/Lizzie

samtidigt.. pimplar man en massa kaffe/espresso så skaffar man ju sig en maskin för respektive ändamål...

kapselns fina är ju att man slipper slabba o rengöra så mkt.. ypperligt i offentliga miljöer där tid är pengar eller om man är sporadisk kaffedrickare när man har sällskap eller typ helger o alltid vill ha fräsht kaffe (står malda bönor ett par veckor i öppnad förpackning är det ju inte så gott)..

kl

Vi dricker ej kaffe här hemma, men gärna te eller choklad. Sedan så vill man kunna bjuda på kaffe när sådana som gillar det kommer över :D
Så vi har en Tassimo maskin, som har både vanlig kaffe, cappuchino, espresso, te, choklad mm... då får alla välja sin favorit.
Går jättesnabbt att klicka i en kapsel och köra i gång maskinen.

Liknande trådar

C
Utrustning Jag har flyttat till en del av varlden dar det tyvarr inte finns sa manga sadlar att valja bland, och dar priserna darmed ar avsevart...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Cathrine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31