Bukefalos 28 år!

Kal fläck på magen

A

ang

Såg igår att Månsen har fått en kal fläck på magen; ca 5 cm lång och 2-3 cm bred. Han är en lurvig skogis/ bondkattskorsning som varit frisk alla sina åtta år hittills.

Ingen konstig mat under julhelgen har det varit heller, och det är inget sår där. Resten av pälsen är jättefin, så förmodligen är det inget att oroa sig för.

Men, är det någon som varit med om nåt liknande?!
 
om det är så att kissen slickat bort pälsen själv så kan det vara så att den inte mår bra i ett organ just under där den kala fläcken är.
men det behöver inte vara så...
 
Är du helt säker på att det inte är naveln du hittat?
Ser du en svag rund ring i huden?
Jag vet uppfödare av lång- och semilånghårskatter som aldrig har sett naveln på sina katter.
Normalt är området runt naveln hårlöst.
Kanske inte alltid så stort område som det du hittat, men alla variationer finns det ju.
Ingen av mina nuvarande fyra katter har lika stort hårlöst parti runt naveln.
Ja, för att vara exakt så har ingen av de dussin katter jag har haft som avels- och utställningskatter haft lika stort hårlöst parti som någon annan. Det har varierat mellan katterna.
Om det nu inte är naveln så hoppas jag du hittar orsaken ändå.
 
Japp Palle, jag är ganska säker på att det inte enbart är naveln - inte allt i allafall.

Har funderat vidare och det kan möjligen vara en "protestaktion" mot våra julgäster och att han inte trivts med huset fullt då han fått "sina" platser störda, men nu är det lugna gatan igen. Det är förmodligen jag som har fått en allvarligare släng av hönsmattesyndromet, för han ser piggelin ut i övrigt.

Måste nog köpa en bra kattbok, nån som vet någon att rekommendera?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 832
Senast: regina11
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 478
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 211
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp