Kala fläckar

Bukefalos 30 år!

Lithea

Trådstartare
Hjälp!

Min häst har fått som kala fläckar, tappat pälsen helt. Han brukar få mörka fläckar sommartid, bli tunnhårig men aldrig tappa helt. Vad kan det vara?

Vill nästan utesluta skav helt och hållet då han haft fläckarna andra år utan täcke. Nu går han med eksemtäcke. Han har bl a båda sidor av buken, under magen, i ansiktet, mellan bakbenen
IMG_6704.webp

Pälsätande lus kanske.
Eller om den faktiskt kliar av pälsen av eksemet som jag antar den har i och med eksemtäcket?

Pälsätande lus kanske.
Eller om den faktiskt kliar av pälsen av eksemet som jag antar den har i och med eksemtäcket?
Han har egentligen inte eksem. Det är jag som experimenterar o försöker undvika att han får de där fläckarna… funderat om han är känslig för sol el liknande?

Kanske även kan vara reaktion på växtsaft från giftig växt..
Upptäckte johannesört i hagen idag. Googlar lite.. vissa säger giftig, vissa inte. Men hästarna brukar ju vara kloka o inte äta av sådant som är giftigt, kan inte se tecken på att de ätit heller. Dock är några av biverkningarna klåda (har han inte) och håravfall…

Vissa flugor kan ju skala av pälsen rätt rejält..
På så stor yta? Aldrig sett
Upptäckte johannesört i hagen idag. Googlar lite.. vissa säger giftig, vissa inte. Men hästarna brukar ju vara kloka o inte äta av sådant som är giftigt, kan inte se tecken på att de ätit heller. Dock är några av biverkningarna klåda (har han inte) och håravfall…
Det skulle jag inte ta för självklart, att de inte äter.
Mina äter förvisso inte johannesört men det finns flera andra giftiga växter som de glatt stoppar i sig.
Men det kan ju fonnas andra giftiga växter också. Eller bero på något heöt annat...

Hur myclet gräs är det på betet? Nedbetad hage eller mycket kvar?
Det påverkar också hur mycket de väljer att äta annat.

Hjälp!

Min häst har fått som kala fläckar, tappat pälsen helt. Han brukar få mörka fläckar sommartid, bli tunnhårig men aldrig tappa helt. Vad kan det vara?

Vill nästan utesluta skav helt och hållet då han haft fläckarna andra år utan täcke. Nu går han med eksemtäcke. Han har bl a båda sidor av buken, under magen, i ansiktet, mellan bakbenen Visa bifogad fil 171548
Hej
Min häst får likadana kala fläckar på huvudet varje år trots flugluva. Kan rekommendera prob oil varje dag på fläckarna. På min häst växer pälsen ut igen då.

På så stor yta? Aldrig sett

Det skulle jag inte ta för självklart, att de inte äter.
Mina äter förvisso inte johannesört men det finns flera andra giftiga växter som de glatt stoppar i sig.
Men det kan ju fonnas andra giftiga växter också. Eller bero på något heöt annat...

Hur myclet gräs är det på betet? Nedbetad hage eller mycket kvar?
Det påverkar också hur mycket de väljer att äta annat.
Mycket kvar av betet. Växterna står kvar o de har ätit runt dem, därför jag kände mig helt ok lugn med att de inte ätit av den.

Ja. På ett sto jag hade så skalades hon från bringan och bak under magen när jag var på semester och hästvakten inte var noga med flugtäcket och flugmedel😖
Aha. Förvisso har min häst gått med eksemtäcke eller rambo protector varje dag sedan slutet av maj, när det inte regnat då.

Aha. Förvisso har min häst gått med eksemtäcke eller rambo protector varje dag sedan slutet av maj, när det inte regnat då.
Kan det bli för varmt under eksemtäcket så det ger upphov till något hudproblem?

Edit: Vet inte om hästar kan fö värneutslag och hur de ser ut..

Liknande trådar

• Katt som flyttat hemifrån till vårt stall
  • Kala små fläckar utan päls?
  • Mystiska vita fläckar
  • Känslig hud

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12