Kalciumöverskott

miiiiiiia

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp, vi har fått en ny hösilage i stallet som har följande värden:

Ts: 66%
MJ: 6
SmRp: 37
Ca: 3,6
P: 1,4
Mg: 1,5
K: 8,4

Detta foder har alltså en Ca/P kbot på 2,57 :grin:

Hur ska jag fodra med detta för att det ska bli lagom

Hästen är en valack 480kg (jag har räknat på 500 då han behöver upp i muskelmassa!) han rider 40 -50 min varierat arbete nästan varje dag! Har inte alla mina siffror här om underhållsbehov osv. Men jag får inte till kvoten Ca/P, jag vill gärna ge mycket hösilage, inte under 12kg iaf gärna 14 - 15 om det går. Just nu äter han också lusern med värden:

Ts: 90%
MJ: 7,5
SmRp: 116
Ca: 15
P: 3
Mg: 3

Om det går att fortsätta med lucern är jag glad! Det finns havre att tillgå i stallet där vi står. Jag har även fosforbalans med 2,5mg fosfor /10g pulver/mått sedan innan, dick dyrt och kanske inget jag vill fortsätta med i framtiden om det går att lösa på annat sätt.


Snälla kom med förslag på hur jag ska lösa detta!
 
Sv: Kalciumöverskott

Det sägs att överskott på kalcium om det kommer från grovfodret inte är något problem. Om jag inte missminner mig helt så innehåller dock lusern ganska mycket kalcium, så du kanske ska söka efter ett annat proteintillskott? Varför inte vetekli t ex. Ganska högt i protein och högt i fosfor. Testa att räkna på det (om du ens behöver lägga till protein eftersom kvoten ligger på ca 6 redan, men det beror ju lite på hästen om det behövs eller ej).
 
Sv: Kalciumöverskott

Åh tack för tipset, ska kika på vetekli! Kan man ge det torrt eller ska det blötas?
 
Sv: Kalciumöverskott

Åh tack för tipset, ska kika på vetekli! Kan man ge det torrt eller ska det blötas?
Om du inte vill att det ska flyga ut i halva stallet om hästen frustar i det så ger du det blött. Det behöver dock inte svälla, så blanda med vatten och ge direkt går utmärkt :)
 
Sv: Kalciumöverskott

Så länge fosforbehovet är täckt så gör inte ett kalciumöverskott något, så se till att den får tillräckligt med fosfor. :)
 
Sv: Kalciumöverskott

Fattar jag? Så länge han har fosfor så han "klarar" sig så behöver inte kvoten vara okej? Hur mycket fosfor behöver man ge?
 
Sv: Kalciumöverskott

Fattar jag? Så länge han har fosfor så han "klarar" sig så behöver inte kvoten vara okej? Hur mycket fosfor behöver man ge?

Höga halter kalcium i foderstaten minskar upptaget av fosfor, så har du en hög Ca:P-kvot och endast ger din häst den rekommenderade minimimängden av fosfor så kommer hästen sannolikt att få i sig mindre fosfor än behovet. På lång sikt kan detta leda till fosforbrist vilket bl.a. har en negativ inverkan på benstommen.

Mineralbehovet för din häst är ca. 35 g kalcium/dag och 21 g fosfor/dag. Ger du 15 kg av ditt hösilage ger detta 54 g kalcium och 21 g fosfor, dvs. du ligger på den absoluta minimimängden av fosfor. När det gäller mineraler ska man i princip alltid ligga en bra bit över minimimängderna för att undvika att mineralbrist uppkommer.

Du behöver därför tillföra mer fosfor i foderstaten. Du bör åtminstone ligga ca. 25% över angivna minimimängder, dvs. du bör ge minst ca. 5-6 g extra fosfor.

Du kan ge vetekli eller mononatriumfosfat. Ger du vetekli kan du använda följande värden:

ME = 8,8 MJ/kg foder
SmRp = 115 g/kg foder
Ca = 1,4 g/kg foder
P = 10,4 g/kg foder
Mg = 4,4 g/kg foder

Ett halvt kg (500 g) vetekli ger 5,2 g fosfor och dessutom 58 g extra smältbart protein vilket kan vara bra även om din SmRp:ME-kvot ligger på ca. 6.

Dessutom binder fytat som finns i vetekli en del kalcium. Du kan räkna med att 500 g vetekli binder ca. 2,4 g kalcium.

Ger du 15 kg hösilage och 500 g vetekli blir Ca:P-kvoten 52,3:26,2 = 2,0 vilket är acceptabelt.
 
Sv: Kalciumöverskott

Låter ju som en vettig foderstat, jag har ju fosforbalans så jag kan ju ge 1mått av det och då blir kvoten 1,8. Ännu bättre eller?

Jag har ju lite lucern och soja kvar, kan man spara det och ev ge det till sommaren när dom går på gräs? Eller hur håller det sig? Lucernet ligger i sin plastsäck och står svalt och mörkt största delen på dygnet. Sojan ligger också i sin säck men i en lufttät plasttunna, på inrådan av leverantör. Samma plats alltså mörkt och svalt!

Då hoppas jag bara att han äter vetekli...ska se om jag kan få köpa ett kilo och testa. Hur är det med invänjningsperiod på vetekli? Måste man vänja in det lika sakta som sojan eller kan man börja lite "hårdare"?

Hur är det med selen i vetekli? Någon som vet det?
 
Senast ändrad:
Sv: Kalciumöverskott

Köp några paket på ica först, så slipper du lägga ut för en hel säck (förvisso inte särskilt dyr) från foderaffären om hästen inte gillar det. Jag har dock hittills inte träffat någon häst som inte tyckt om vetekli, men det finns säkert såna också :)
 
Sv: Kalciumöverskott

Även de mest kräsna svårfödda brukar älska kli o soja o gärna ihop.
 
Sv: Kalciumöverskott

Låter ju som en vettig foderstat, jag har ju fosforbalans så jag kan ju ge 1mått av det och då blir kvoten 1,8. Ännu bättre eller?

Ja, det blir ännu bättre.

Jag har ju lite lucern och soja kvar, kan man spara det och ev ge det till sommaren när dom går på gräs? Eller hur håller det sig? Lucernet ligger i sin plastsäck och står svalt och mörkt största delen på dygnet. Sojan ligger också i sin säck men i en lufttät plasttunna, på inrådan av leverantör. Samma plats alltså mörkt och svalt!

Gräset är så proteinrikt på våren och försommaren att man inte ska ge något proteintillskott. Sojamjöl skulle jag inte ge till min häst överhuvudtaget:

http://www.poultry.uga.edu/soybeans/antinutritional.htm

http://www.naturalnews.com/026303_soy_protein_hexane.html


Då hoppas jag bara att han äter vetekli...ska se om jag kan få köpa ett kilo och testa. Hur är det med invänjningsperiod på vetekli? Måste man vänja in det lika sakta som sojan eller kan man börja lite "hårdare"?

Vetekli är smakligt för hästar så det blir nog inget problem. Man ska dock alltid introducera nya fodermedel successivt. Börja med 100 g och öka efter hand. Är det lusernpellets du har så kan du blöta upp lite och blanda med vetekli. Då får han något han känner igen med lite extra ”godis” i.

Hur är det med selen i vetekli? Någon som vet det?

Räkna inte med att vetekli innehåller någon selen. Våra marker är selenfattiga så du måste ge hela selenbehovet som tillskott. På vintern behöver han även E-vitamin särskilt om han arbetar varje dag. Det finns många selen/vitamin E tillskott på marknaden.
 
Sv: Kalciumöverskott

Tack för alla svar!!

Han åt vetekli som godis!! Både torrt, uppblött med lite vatten (känns ngt bättre att ge lite uppblött...) och blandad med chevinal plus! :bump: Gottade till det lite med morötter!! Han verkade även lycklig över att få så mycket kvällsmat!!


Ska försöka sälja/ge bort lucernen till någon i stallet tänkte jag så blir jag av med den, men sojan vetifan vad jag ska göra med... Har säkert nästan 10kg, kan ju testa och lägga ut den på blockat, allt går att sälja va?
 
Sv: Kalciumöverskott

Var silagevärdena per kg TS eller per kg?

Jag skulle nog peta i den lite soja om den börjar träna lite mer dvs innan bete.
 
Sv: Kalciumöverskott

Per kilo!

Jag kan ju slänga på liite soja och se vad som händer, eftersom jag ändå har det! Där jag köpte det sa dom att det håller väldigt länge så länge man förvarar det rätt och det har inte hänt något med det än!!!


Har nog aldrig sett krubban så ren som den var imorse, haha! Han tyckte verkligen om vetekli!

Taack för all hjälp, ni är guld värda!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 037
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 493
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 485
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp