Källare - är det inne eller ute?

Magiana

Trådstartare
För att kunna koppla in motorvärmaren i bilen använder jag en elkontakt som sitter i källaren under huset. Det är ett ouppvärmt utrymme, ungefär som en jordkällare. Förra året använde jag en timer för utomhusbruk där så kunde jag bara koppla in sladden när jag lämnade bilen och så sattes värmaren på lagom till nästa tur. Men kruxet är ju att jag inte alltid åker vid samma tidpunkt så det är inte helt praktiskt och jag vill gärna slippa ändra på timern alternativt springa ut och sätta i kabeln i bilen när jag vill ha igång motorvärmaren.

Inomhus har jag fjärrströmbrytare på några ställen och jag har åtminstone en sådan ledig. Om jag sätter en sådan i källaren borde inte räckvidden till strömbrytaren vara något problem då placeringen bara blir under golvet. Haken är att strömbrytaren är för inomhusbruk. Kan jag använda elgrejer för inomhusbruk i källaren eller räknas det som utomhus? Det regnar inte in i källaren men luften är ju fuktig.

Hej! Jag har pratat med min kille som är elektriker och han säger detta: Kolla så att alla grejer är jordade, kolla så att fjärrstyrningen klarar av att hantera motorvärmaren effekt.

God fortsättning :)

Tack!

Det går väl inte ens att koppla ojordade grejer i jordade uttag eftersom de inte passar i varann? Kontakten i källaren är jordad, fjärrströmbrytaren är det, liksom kabeln (för utomhusbruk) som går ut till bilen.

Sedan återstår frågan hur jag kollar motorvärmarens effekt. Jag var och tittade på locket över kontakten där man sätter in motorvärmarkabeln och där stod 16A 250V. Mer info om effekt vet jag inte var jag ska hitta.

På fjärrströmbrytaren står det:
Receiver
230 V - 50 Hz
Max load 5A, 1100 W. µ
Freq.: 433.05-434.79 MHz

Vid själva kontakten är det stämplat ett streck med 16 över strecket och 250 under strecket. Bredvid finns symbolen för växelström.

Jag har inte helt koll på vad allt betyder. Jag antar att jag saknar info om Watt på motorvärmaren för att kunna säga om det funkar eller inte?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 795
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka