Hur breda dom är är nog väldigt individuellt. Jag har en korsning nordsvensk bruks och varmblods travare hon är ca 135 grader om ryggen.. Ett riktigt köksbord. Jag får ofta sendrag när jag sätter mig på henne för att hon är så in i vassen bred.
Ja super breda hästar fugerar inte helt hundra för mig heller, får ont i ljumskarna :o.
Men får väll se och provrida lite olika modeller när det väl blir aktuellt :).
 
Kallblodstravare. Men man får välja en som inte blivit för het av travet.
Mycket prisvärda hästar som är avlade för hållbarhet.

Och ja, jag skryter, men min kbl-travare gick som åttaårig debut i MSV C dressry (knappt godkänt; 59.8%), och LA:4 dressyr på 61,4% samt western på B-nivå med ett par vinster (mest tur, men står sig bra på C-nivå).
Därefter har vi "bara" tränat eftersom jag inte är nöjd utan vill ha bättre förberedelser innan jag tävlar honom igen. I år blir han 11 år.

Kan nog vara ngt. Har ingen större erfarenhet av travare mer än den enda jag provred innan jag skaffade halvblodet.. men misstänker att en som inte varit I träning så länge eller som man köper som unghäst är bättre lämpad för ridning och kan skolas om till engelsk ridning och körning.
 
Ja super breda hästar fugerar inte helt hundra för mig heller, får ont i ljumskarna :o.
Men får väll se och provrida lite olika modeller när det väl blir aktuellt :).
Det är ett jäkla gissel med sadlar också. Jag hade inte riktigt något val då hon blev sån när jag tillverkade henne men hade jag fått välja så hade jag valt en annan rygg :)
 
Kan nog vara ngt. Har ingen större erfarenhet av travare mer än den enda jag provred innan jag skaffade halvblodet.. men misstänker att en som inte varit I träning så länge eller som man köper som unghäst är bättre lämpad för ridning och kan skolas om till engelsk ridning och körning.
Ja.
Min pensionerade sig som fyraåring genom att börja sparka efter kusken när man försökte få honom att springa fortare.
Han var rätt grinig i början vid ridning också: när jag ställde lite krav (det räckte med att jag bad honom att flytta bakdelen åt sidan och han inte förstod) så åkte det där bakbenet ut. Han hade väldigt snabbt lärt sig att spark var ett effektivt sätt att slippa.
Tills han blev så illa tvungen att inse att det inte fungerade mot envis människa på ryggen.

Kallbloden har som regel en helt annan ridbarhet jämfört med varmbloden även om alla förstås inte har samma förutsättningar som min.
Sitter så till att jag inte kan lägga ut bild just nu tyvärr.
 
Ja.
Min pensionerade sig som fyraåring genom att börja sparka efter kusken när man försökte få honom att springa fortare.
Han var rätt grinig i början vid ridning också: när jag ställde lite krav (det räckte med att jag bad honom att flytta bakdelen åt sidan och han inte förstod) så åkte det där bakbenet ut. Han hade väldigt snabbt lärt sig att spark var ett effektivt sätt att slippa.
Tills han blev så illa tvungen att inse att det inte fungerade mot envis människa på ryggen.

Kallbloden har som regel en helt annan ridbarhet jämfört med varmbloden även om alla förstås inte har samma förutsättningar som min.
Sitter så till att jag inte kan lägga ut bild just nu tyvärr.
Mitt halvblod hade också den fina vanan då jag köpte henne :p, hon sparkas inte lika mycket nuförtiden då hon förstått att matte är duktig på att flytta sig och inte slutar vara jobbig ^_^.
 
Mitt halvblod hade också den fina vanan då jag köpte henne :p, hon sparkas inte lika mycket nuförtiden då hon förstått att matte är duktig på att flytta sig och inte slutar vara jobbig ^_^.

Precis.
Och min herre har höjt sin prestationsnivå så mycket inom ridningen att det är rätt sällan som han numera tycker att jag kräver "för mycket".
Det var när han skulle ta i lite extra som kängan kom.
Numera jobbar han gärna samlad galopp (skritt-hastighet) utan att protestera.
 
Precis.
Och min herre har höjt sin prestationsnivå så mycket inom ridningen att det är rätt sällan som han numera tycker att jag kräver "för mycket".
Det var när han skulle ta i lite extra som kängan kom.
Numera jobbar han gärna samlad galopp (skritt-hastighet) utan att protestera.
Ja med rätt ryttare kan de flesta hästar gå långt ^_^.
 
Ja med rätt ryttare kan de flesta hästar gå långt ^_^.
här kommer ett par bilder på min kallblodstravare. Westernbilden är som sjuåring, tror jag, och dressyrbilderna som åttaåring.
1001205_298266793653272_570612240_n.jpg

1391657_337533466393271_1261057956_n.jpg

1385381_337533803059904_1063083432_n.jpg
 
Bara för att drömma lite ^_^, har alltid velat ha en lugn och trygg liten Kör häst att skoggsmulla lite med och ev träna dressyr med :).

Drömmen vore att ha en större kopia av min gamla korsnings ponny :p. Men det är nog svårt att få.

Pappa hade ardenner då han var liten och tycker att jag kan skaffa en sån istället för det knäppa halvblodet jag har nu :P. Men tänker att det blir lagom roligt att hitta utrustning till en sån :crazy:.
En viktbärande ponny/liten storhäst hade varit trevligt det med, men vill ha minst 150 cm i mkh för att inte känna mig på tok för stor (van vid halvblod på 170cm i mkh, ca 170 lång och väger upp mot 80kg)
Vad finns det för kallblod som inte är breda som ett picknickbord och som kan ha ha enklare för dressyrform?

Såg en unghäst, ardenner/ tinker korsning på hästnet som var väldigt lik min gamle korsnings ponny i utseendet (lika rangliga och lurviga :p) vilket såklart gjorde att jag ville ta hem den direkt :p. Men en till häst är inte aktuellt så länge foder hästen lever och mår bra, (24 år med melanom) vill bara drömma lite :).

Vi har ardenners i stallet och även om de båda är fantastiska personligheter och härliga att både köra och rida, så skulle jag inte rekommendera en för någon som vill ha de som endast ridhäst. De allra flesta är rejält breda och "våra" rids därför barbacka då det inte finns sadlar som ligger bra.

Själv har jag nordis och är kanske lite partisk. Men det är en sån fantastisk allround häst. :love:
Nordisen finns i olika "förpackningar" så om man bara letar lite så finns det någon för alla. Både vad gäller storlek, modell och temperament.
Är det lätta klasser du vill kunna rida så är en nordis fullt tillräcklig. Samtidigt får du en häst med arbetsskalle, en nordis är avlad för att jobba och är ingen slöpropp.
Men som någon annan skrev så hålls många i alldeles för högt hull, vilket gör att de inte kan visas från sin rätta sida.

Min grabb är en mycket känslig kille, älskar att jobba, pigg på gränsen till het ibland, positiv och med en jäkla humor. Samtidigt stressar han inte upp i onödan, och om han gör så kommer han snart ner i varv igen.
Han är av en lättare modell, vilket gynnar ridbarheten rejält.
 
Vi har ardenners i stallet och även om de båda är fantastiska personligheter och härliga att både köra och rida, så skulle jag inte rekommendera en för någon som vill ha de som endast ridhäst. De allra flesta är rejält breda och "våra" rids därför barbacka då det inte finns sadlar som ligger bra.

Själv har jag nordis och är kanske lite partisk. Men det är en sån fantastisk allround häst. :love:
Nordisen finns i olika "förpackningar" så om man bara letar lite så finns det någon för alla. Både vad gäller storlek, modell och temperament.
Är det lätta klasser du vill kunna rida så är en nordis fullt tillräcklig. Samtidigt får du en häst med arbetsskalle, en nordis är avlad för att jobba och är ingen slöpropp.
Men som någon annan skrev så hålls många i alldeles för högt hull, vilket gör att de inte kan visas från sin rätta sida.

Min grabb är en mycket känslig kille, älskar att jobba, pigg på gränsen till het ibland, positiv och med en jäkla humor. Samtidigt stressar han inte upp i onödan, och om han gör så kommer han snart ner i varv igen.
Han är av en lättare modell, vilket gynnar ridbarheten rejält.
Ja ardenner känns inte lönt att ha om man inte vill arbeta med. En stor tung arbetshäst är inte det bästa om man vill kunna rida jakt och ev terräng ;).
 
Finnhästen är en alldeles fantastisk allroundhäst och kommer i fyra utföranden. Ponny-, trav-, rid- och arbetstyp. Jag skulle väldigt gärna äga en ridavlad finnhäst! Travvarianten är vanligast och är ypperliga ridhästar de med.
 
Jag har ridit en del olika kallblodsraser trots att jag valt att äga betydligt ädlare hästar.

Tycker mycket handlar om individen och avstamningen. Har ridit ett par riktigt fina fjordingar och det är allt något särskilt med dem, kanske gillar jag den lite extra pga att jag är norsk och det är vår nationalhäst. Kloka och förståndiga men vissa är heta. Dock är de sällan nervösa som ett halvblod kan vara, mer så att det ska gå väldigt snabbt. Och de tar sig fram absolut överallt. Hoppar och går dressyr upp till lb/la gör de allra flesta utan större ansträngningar. Sällan över ponnymått men känns inte små att rida.

Norsk dölahest kan vara riktigt fina, påminner om nsv men ofta lite ädlare. Har ridit båda lettdöl och tungdöl. Pigga hästar med mycket vilja som har lätt för galopp och samling. Min faster hade en som gjorde piruetter, piaff etc.

Kallblodstravare är ofta väldigt heta och stressade om de gått på travet. Mycket jobb att skola om. Inte så viktbärande, har ofta ganska klen kropp nu för tiden.

Haflinger är också fina, de jag ridit har varit väldigt "ponny". Busiga och pigga. Inte så olika tex en connemara. Bär inte upp långa och tunga ryttare lika bra som en fjording trots att de är i samma stl.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Utrustning Jag är helt okunnig om bomlösa. Men nu funderar jag på om man kanske inte skulle ta och skaffa en sån till min gamle ponny. Hästen är...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 171
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp