Bukefalos 28 år!

Kallblods-storlekar

Snyggve

Trådstartare
Jag blir galen snart! Har ändå ett hyfsat litet kallblod, men det är ju omöjligt att hitta saker som sitter bra :mad: Grimmor når inte runt nosen i storlek cob och i storlek full hänger de långt nedanför mulen. (Har hittat 2 grimmor som vi kan använda nu).

Häromdan skulle jag prova en martingal, lånade en i storlek full. Den delen som sitter runt halsen nådde knappt runt, medan de som sitter fast i tyglarna hängde jäääättelöst.

Hur har ni andra med kallblod gjort? På den del ställen har man ju sett s.k. kallblodsstorlekar, men det finns ju inte att köpa överallt. Nån mer än jag som blir tokig?
 
Sv: Kallblods-storlekar

Det gäller bara att använda ögonmåttet. Alla märken är olika i storlekarna och på olika håll. Det är en ren djungel och det gäller att hitta märken som passar bra på sin egen häst, det underlättar.
När jag hade min ponny som var kallblodskorsning och drog allt från Pony upp till Full i utrustning så var det bara att känna, klämma och mäta. En idé kan vara att mäta ett passande träns när det sitter på hästen och skriva upp måtten på en lapp.
Bara att ta med sig måttband och mäta remmarna.

Just nu sitter jag med en problemshettis i utrustningsväg. Storleken Shetland är på tok för liten men Pony blir bamsestort. Det är bara att leta vidare..
 
Sv: Kallblods-storlekar

jag har också problem med att hitta i bra storlek. köpte en brun martingal som skulle matcha våran övriga utrustning, stl full men nådde inte runt halsen på han :angel: :rofl: iofs såg den aaaningens liten ut men jag chansade.
samma sak med skydd i stl full, oftast e dom för små.. så x-full behöver han på frambenen iaf.

det bästa är väl att mäta pållen runt nos, hals, ben m.m. för att vara säker att man köper saker i rätt storlek. det får jag nog börja med nu :angel:
 
Sv: Kallblods-storlekar

Men allt blir så mycket krångligare, det retar mig lite. Borde finnas en storlek som heter kallblod, och som passar grövre hästar. Överallt! ;)
 
Sv: Kallblods-storlekar

Jag är också på jakt efter en martingal, men det är inte lätt.. Behöver typ storlek ponny i längd, men x-full runt halsen. Inte helt lätt att hitta :rofl:
 
Sv: Kallblods-storlekar

Har också ett litet kallblod, och samma problem. Köper endast grimmor som är ställbara runt nosen. Då funkar cob, annars får det bli full och de brukar vara för långa. Träns har jag gett upp. Köper full och går till sadelmakaren så får han korta av sidostyckena. Varför kan man inte köpa träns i lösa delar? Täcke och benskydd använder vi inte. Hon har päls och hovskägg som skyddar. Sadelfrågan vill jag inte ens tänka på. Rider i en torsion som hästen gillar men inte jag. Blir för brett för mina höfter. Vill ha en riktig sadel, men hittar ingen som passar. Suck, nåja...selen ligger i vart fall perfekt.
 
Sv: Kallblods-storlekar

Jag är också på jakt efter en martingal, men det är inte lätt.. Behöver typ storlek ponny i längd, men x-full runt halsen.

Förläng halsremmen :idea: Antingen med en bit läder du har liggande (snokrem eller något), eller så går du till din skomakare som syr dit en bit läder.

Så har jag fått göra med utrustning till mina kallblod.

Immer
 
Sv: Kallblods-storlekar

Iof men man får kolla på olika märken... Det går om man vill ;) Martingal får man ju kolla längden, delen under magen går ju att korta upp ganska enkelt.
 
Sv: Kallblods-storlekar

Så har jag också fått göra med grimmorna. Men har samma problem som du med tränsen - sidostyckena p ådet hon har nu är jäääättelånga :o

Men men, de flesta selar passar iaf... otur bara att jag aldrig kör med min :smirk:
 
Sv: Kallblods-storlekar

Det var ju ganska smart faktiskt :idea: Den tanken hade aldrig fallit mig in att göra... :D Får köpa en martingal i storlek cob och prova.
 
Sv: Kallblods-storlekar

Delen under magen ja, men jag hade problem med de två bitarna som sitter fast i tyglarna. Alltså mellan halsremmen och tyglarna. De var typ dubbelt för långa :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Liten allmän reflektion bara. Har storlekarna på hästgrejer generellt krympt på senare år, eller något? :eek: Satt och jämförde Herr...
Svar
6
· Visningar
982
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: mily
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 163
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp