Bukefalos 28 år!

Kallblodshingst...

F

Fridolin84

Hej! Det är så att jag funderar på at köpa en kallblodstravarhingst som jag ska rida western/akademiskt med. Han är godkänd för alla ston så jag undrar om det finns intresse bland er som rider akademiskt att betäcka med kallblod. Han är mörkbrun med bläs och har Troll Jahn och Barry m.fl kända i stamtavlan.
Kom gärna med synpunkter och vad man kan ta för pris i så fall.

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Kallblodshingst...

Godkänd för alla ston? Nej, du inser nog själv arr du inte kan avla vare sig arab, quarter eller russ med din hingst.

Däremot kan han vara avelsvärderad, och alltså tillåten att använda för ston av alla raser, och ev godkänd för avel av kallblodstravare.

Hur ser resultatet av avelsvärderingen ut? Vad har han för övrigt för egenskaper och meriter som skulle motivera "akademisk" avel? Är han högt utbildad och har visat sig vara en av de individer i rasen som har de anlag man söker?
 
Sv: Kallblodshingst...

Ja, det är klart att jag inte tänkt avla korsningar med Quarter osv. Det jag menade med "alla ston" är alltså ston utöver "egna ston". Men jag vet att det är många som har kallblodsston som rider akademiskt så frågan är väl mest riktad till dem. Klumpigt skrivet av mig...

Är föresten inte heller så förtjust i att korsa raser över huvud taget.

/F
 
Sv: Kallblodshingst...

Ursäkta men hur har du fått din häst "godkänd för alla ston"?
Avelsvärderad hingst får betäcka andra ston än ägarens egna ja, men detta innebär inte *godkännande* enligt rasvisa krav (för detta behövs bedömning av rasföreningen), vad jag fått lära mej.

Kan man få kallblodstravare avelsvärderade såsom man kan med andra raser tex varmblodsraser och ponnyer (nyfiken fråga, jag TRODDE inte man kunde det men det borde väl iofs vara möjligt)?

Men vi har ju rätt många BRA kallblodstravarhingstar att tillgå i aveln idag och jag förstår inte varför man skulle envisas med att avla på icke godkänt material.

För övrigt borde tråden ligga på avel ja :).
 
Sv: Kallblodshingst...

Det är så att kallblodstravare givetvis också måste godkännas för att få betäcka. Den här hästen är alltså godkänd för kallblodiga ston utöver egna.
Jag vet inte vad de genomgår för tester innan.
 
Sv: Kallblodshingst...

Vilken hingst pratar du om?

Jag fann endast Måntroll och Snärt Troll på kalla-blodbanken.
Finns det fler med Troll Janh/ Barry?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kallblodshingst...

Jag har tagit upp tråden på avel igen, så diskussionen kan väl fortsätta där, där tråden hör hemma.
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 199
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp