Källqvist sadel

Luxi

Trådstartare
Har sökt i andra trådar hittade inte vad jag letar efter.

Har blivit erbjuden att köpa en Källkvist sadel, skulle vara 32 tum bomvidd, de säger det är X-vid? stämmer det?

Nån som har sådan här sadel? är de bra? Har en ponny med bred,kort och ganska rak rygg!

Såklart provar jag ut den innan köp, men jag vill höra om det överhuvudtaget är nån mening att prova den först?

:)

Sv: Källqvist sadel

Fasen, är det ett så nytt märke så ingen har denna sadel! :angel: :confused: :D

vi har en källqvist excellent (dressyr) till vår B-ponny och den är 30, vilket jag tycker är normal. han är en welshponny med kort och lite omusklad rygg. kommer troligen behöva byta till bredare inom ett år.
jag tycker du skall prova 32"!

Ok. tack för ditt svar. :bow:

Jag skall få endel mått idag, sedan prova den, så får vi se om den passar pållen och mig...

:angel: Jag har en lilla gumman. Du får komma hit med honom så får du prova den. Det bästa med den är att den passa båda J och F:banana:

Kram

32 bom är inte xvid, tycker den är likvärdig en FB MW ungefär. Enligt källquists storlekar så är den vid.
Dock är den väldigt böjd i bommen, så har hästen en rak rygg går det nog inte....

:angel: Jag har en lilla gumman. Du får komma hit med honom så får du prova den. Det bästa med den är att den passa båda J och F:banana:

Kram

Har du? :) Kanske skall komma och prova din då? prova först gör ingen skada ju ;)

32 bom är inte xvid, tycker den är likvärdig en FB MW ungefär. Enligt källquists storlekar så är den vid.
Dock är den väldigt böjd i bommen, så har hästen en rak rygg går det nog inte....

Är den inte xvid? hmm...nu var det ett par månader sedan jag skrev denna tråden, hade nästan glömt den ;) , letar dock fortfarande efter "perfekta" sadeln till denna häst.

Han är ganska kort och ganska rak i ryggen ,inte så mycket manke, har du några tips?

Hittar tyvärr inte helbilden på honom, skall leta lite...:cool:

F är ju rak i sin rygg och j är bakhög, otroligt men sant så ligger den helt perfekt på båda hästarna och ja, den är vid, du får låna hem den sen när du flyttat:)

Lägg in bilder på honom så ger jag dig tips efter det...

Rocki: Den är väldigt svängd, så det finns inte en chans att den ligger bra på en rak rygg.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
164
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
321
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 244
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka