Kalvskinnssadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 988
N

Notorius

Kan man rida i regn med en sadel gjord av kalvskinn? Eller blir den ful/förstörd.
Min är nästan helt av kalvskinn och den har jag ridit med i spöregn :p

Sv: Kalvskinnssadel

Har inte du en Henry de rivel för dom är inte gjorda av kalvskinn.
Jo dom blir lite fulare och mörkare. Men det syns knappt.

Om hela sadeln blir jämt blöt så blir det oftast inte fläckar. Men om delar blir blöta blir dom ofta fula. Har en teori om att det blir mer fläckar och skölder om regnet är förurenat. Tänk på statyerna i Europa som går sönder pga regnet.

En HdR är inte i kalvskinn... Det är vanligt koskinn och så har de tunnare koskinn eller suede/fuskmocka (beroende på modell) på säte och vulster.

Men ja, om man rider i en sadel (brun/ljusfärgad) gjord av kalvskinn blir den fläckig.

Diabolical_Kitten skrev:
En HdR är inte i kalvskinn... Det är vanligt koskinn och så har de tunnare koskinn eller suede/fuskmocka (beroende på modell) på säte och vulster.

Men ja, om man rider i en sadel (brun/ljusfärgad) gjord av kalvskinn blir den fläckig.

Jodå,d et finns visst HdR i kalvskinn, eller så ljuger de vilt..

http://www.bitnbridletackshop.com/henri_de_rivel.html (bara ett exempel, står lika mest överallt)

Är sadeln svart blir det ju inga synliga fläckar även om sadeln är i kalvskinn.

min hoppsadel är likadan, men har det regnat ute så tar man bara och smörjer av den med rikligt med vatten så hela sadeln blir "jämnvåt", då blir det inga fläckar sen. Butets läderfett brukar göra susen, ser som ny ut efteråt.

Men torkar fläckarna in så ligger man brunt till :smirk:

Jag var förresten och kollade in en sån hoppsadel på Eko idag, och det var inte kalvskinn. Vulstrena och sitsen är i antingen väldigt behandlat kalvskinn (vilket det förmodligen var pga hur ytan var) eller vanlig nöthud. Av vad jag kunde känna var det bara kalvskinn på HdR Bristols kåpor.

Min förra sadel var helt i kalvskinn, tror den jag har nu också är det. Har aldrig haft några problem med att den blivit missfärgad av vatten, rider iofs inte så mycket i regn.. Om det blev fläckar så torkade dem bort. Går väl inte att sälja en sadel som inte tål vatten med tanke på vad den skall användas till, ridas i, i alla väder.

Jag har cwd och den behandlade jag med MKT olja i början, jag rider helst ute och om det regnar blir min sadel styv men inga fläckar

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 201
Senast: Capybara
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka