Kamera till fölvakning

Maja_Kandi

Trådstartare
Vad har ni för tips på kamera att ha i stallet inför fölvakning?

Jag har stallet 20 meter från huset, vill gärna ha en kamera som man kan koppla till telefonen så att jag kan kika inifrån. Får gärna ha bra mörkerseende även fast jag planerar att ha en nattlampa på. Vad finns det för alternativ på anslutning osv? Budget vs dyrare?
 
Har du trådlöst internet (WiFi) hemma, duger i princip vilken trådlös kamera som helst. Hur du kopplar mot mobilen vet jag ej, men alla kameror brukar ha programvara för dator och router.
Kom ihåg att skylta om att det finns kameraövervakning när du satt upp kameran.
 
Jag har haft en sån här i flera år nu och är jättenöjd med den:

https://www.netonnet.se/art/hemhush...ervakningskamera/d-link-dcs-932l/226153.9438/

Väldigt bra mörkerseende, mkt prisvärd och kan streamas direkt ut på internet så vem som helst kan titta. Var toppenbra när jag väntade mitt första föl eftersom min väninna jobbade natt = hon höll koll & jag sov, hände det ngt så ringde hon och väckte mig :P

Jag har nätverkskabel till mitt stall.
 
Jag har en kamera från samma märke som -Catherine-, streamingen kan haka upp sig lite ibland, men jag tror att det kan bero på mitt wifi. Är annars mycket nöjd!
 
Tack för tipsen! Vi har wifi. Men det brukar inte nå ut till stallet... Ska undersöka om det kanske går att sätta upp nån förstärkare eller liknande. Blir nog svårt att dra en kabel tyvärr, hade ju varit perfekt om det hade gått!
 
Jag har en trådlös förstärkare, har nog minst 50 meter til stallet.

Men du kan evt. testa om det går att flytta wifi-sändaren (router el. dyl) inom huset, det kanske kan vara tillräckligt att placera den så nära stallet som möjligt. :)
 
Tack för tipsen! Vi har wifi. Men det brukar inte nå ut till stallet... Ska undersöka om det kanske går att sätta upp nån förstärkare eller liknande. Blir nog svårt att dra en kabel tyvärr, hade ju varit perfekt om det hade gått!

Det finns lite olika grejer som kam förstärka wi-fi-signalen, vi har en liten dosa som man bara sätter vägguttaget.
Vi hade en "vanlig" övervakningskamera kopplad till nätet så jag kunde kolla via valfri webbläsare.
Fungerade oväntat bra i mörker! Här är det becksvart:
26763007-DF7C-4618-BFDD-16FDFFED31EA_zps7nycrbj3.jpg
 
Kom ihåg att skylta om att det finns kameraövervakning när du satt upp kameran.

Det här hade jag missat, måste jag ha skylt uppe som påtalar att det finns en kamera? Var skall den skylten sitta isåfall? Det är ju bara jag som vistas i mitt stall (ja, maken & sonen då ibland, men de är ju redan medveten om kameran), måste jag ha skylt ändå?
 
Ska undersöka om det kanske går att sätta upp nån förstärkare eller liknande. Blir nog svårt att dra en kabel tyvärr, hade ju varit perfekt om det hade gått!

Är det bara 20 meter är det väl kalasenkelt att dra en kabel?
Jag har 80m till mitt stall, det är lite på gränsen, det måste absolut vara en hel kabel för blir det en skarv så snor den bandbredd direkt och då lägger kameran av.
Hos mig ligger kabeln ovan mark, men i en PEM-slang så att den inte skadas.
 
Jag har en trådlös förstärkare, har nog minst 50 meter til stallet.

Men du kan evt. testa om det går att flytta wifi-sändaren (router el. dyl) inom huset, det kanske kan vara tillräckligt att placera den så nära stallet som möjligt. :)

Trådlös förstärkare hade varit en himla bra idé! Tror inte man kan flytta själva routern men en sån borde man kunna sätta i tvättstugan, det är det närmaste man kommer. Det ska jag undersöka! :)
 
Det finns lite olika grejer som kam förstärka wi-fi-signalen, vi har en liten dosa som man bara sätter vägguttaget.
Vi hade en "vanlig" övervakningskamera kopplad till nätet så jag kunde kolla via valfri webbläsare.
Fungerade oväntat bra i mörker! Här är det becksvart:
26763007-DF7C-4618-BFDD-16FDFFED31EA_zps7nycrbj3.jpg

Vad bra bild! Vilken kamera har du?
 
Är det bara 20 meter är det väl kalasenkelt att dra en kabel?
Jag har 80m till mitt stall, det är lite på gränsen, det måste absolut vara en hel kabel för blir det en skarv så snor den bandbredd direkt och då lägger kameran av.
Hos mig ligger kabeln ovan mark, men i en PEM-slang så att den inte skadas.

Det hade varit bra om man kunde få upp en kabel antingen i luften eller nedgrävd. Men kan inte lägga ut på backen, vi måste kunna ploga och hur jag än drar kabeln blir den ivägen...
 
Det här hade jag missat, måste jag ha skylt uppe som påtalar att det finns en kamera? Var skall den skylten sitta isåfall? Det är ju bara jag som vistas i mitt stall (ja, maken & sonen då ibland, men de är ju redan medveten om kameran), måste jag ha skylt ändå?

Inte i dina privata utrymmen, där får du filma precis hur mkt du vill!
 
Inte i dina privata utrymmen, där får du filma precis hur mkt du vill!

Fast en skylt vid grinden/infarten och på stalldörren verkar preventivt i brotts hänseende, och datainspektionen har i ett flertal uttalande i radio och tv senaste åren ansett att fast monterad kamera utanför själva bostaden ska ha tillstånd (så även en kamera i tex vardagsrummet som kan få med delar av gata eller trottoar i bilden genom ett fönster).

Det säkra lagliga alternativet, som inte kräver tillstånd (enligt datainspektionen),är en tillfälligt uppsatt kamera (ej fastskruvad), som nedmonteras direkt efter fölningen. Varningsskylt om tv/video/kameraövervakning skall dock finnas under tiden kameran är verksam.
 
Senast ändrad:
Fast en skylt vid grinden/infarten och på stalldörren verkar preventivt i brotts hänseende, och datainspektionen har i ett flertal uttalande i radio och tv senaste åren ansett att fast monterad kamera utanför själva bostaden ska ha tillstånd.

Det säkra lagliga alternativet, som inte kräver tillstånd (enligt datainspektionen),är en tillfälligt uppsatt kamera (ej fastskruvad), som nedmonteras direkt efter fölningen. Varningsskylt om tv/video/kameraövervakning skall dock finnas under tiden kameran är verksam.

Känns jättemärkligt, vad har andra människor med att göra att jag väljer att filma på min egen gård??
 
Känns jättemärkligt, vad har andra människor med att göra att jag väljer att filma på min egen gård??

Fråga idioterna i data inspektionen:banghead: Senaste utspelet från en vecka tillbaka är att de vill förbjuda dashcams i bil för de anser att de är fastmonterade och inte rörliga ...
 
Fast en skylt vid grinden/infarten och på stalldörren verkar preventivt i brotts hänseende, och datainspektionen har i ett flertal uttalande i radio och tv senaste åren ansett att fast monterad kamera utanför själva bostaden ska ha tillstånd (så även en kamera i tex vardagsrummet som kan få med delar av gata eller trottoar i bilden genom ett fönster).

Det säkra lagliga alternativet, som inte kräver tillstånd (enligt datainspektionen),är en tillfälligt uppsatt kamera (ej fastskruvad), som nedmonteras direkt efter fölningen. Varningsskylt om tv/video/kameraövervakning skall dock finnas under tiden kameran är verksam.


Helknasigt ju :meh:

Då får de väl bura in mig dårå, för inte tusan tänker jag sätta upp en massa skyltar på min egen gård för att jag har en fölkamera uppsatt i en av boxarna i stallet. Någon måtta på dumheterna får det faktiskt vara!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 221
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 459
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp