Val av transport?

Jag köpte ett Cheval Liberte 1.5 hästars alu/glasfiber (Gold One). Det ska finnas med fronturlast med. Jag har dock inte fronturlastning. Däremot sadelkammare.

Uppskattar stort val mellan ramp/dörr bak.

Betalade för 3 år sedan 70 k nytt inkl dubbade vinterdäck och lite extra tillbehör (taklucka, 2 extra fönster etc)

Det går ju inte jmf med ett Boj eller Ume - men ett sådant får du inte nytt för 70. Jag är utmärkt nöjd för pengarna.

Att det blev 1.5 var för jag ville ha boogie, kunde inte gå över 1400 kg totalvikt och ville ha 700 kg lastvikt.
 
Jag köpte ett Cheval Liberte 1.5 hästars alu/glasfiber (Gold One). Det ska finnas med fronturlast med. Jag har dock inte fronturlastning. Däremot sadelkammare.

Uppskattar stort val mellan ramp/dörr bak.

Betalade för 3 år sedan 70 k nytt inkl dubbade vinterdäck och lite extra tillbehör (taklucka, 2 extra fönster etc)

Det går ju inte jmf med ett Boj eller Ume - men ett sådant får du inte nytt för 70. Jag är utmärkt nöjd för pengarna.

Att det blev 1.5 var för jag ville ha boogie, kunde inte gå över 1400 kg totalvikt och ville ha 700 kg lastvikt.
Hört lite för mycket negativt om Cheval. Såklart även hört positiva omdömen men ändå..
 
Hört lite för mycket negativt om Cheval. Såklart även hört positiva omdömen men ändå..

Jodå det finns gott om negativa åsikter. Jag upptäckte dock inför mitt köp de kom i 95% av fallen från folk som aldrig ägt en cheval. De som ägde var nöjda och positiva.

Men det är ju ett budgetsläp, jmf man med ett ume/boj/fautras/iw och förväntar sig samma kommer man bli besviken.

Det var inte så mycket ett tips att just du skulle köpa cheval specifikt. Utan att med 1.5 hästars och ALU blir det lättare kommer ner i vikt trots rimlig lastvikt
 
Jodå det finns gott om negativa åsikter. Jag upptäckte dock inför mitt köp de kom i 95% av fallen från folk som aldrig ägt en cheval. De som ägde var nöjda och positiva.

Men det är ju ett budgetsläp, jmf man med ett ume/boj/fautras/iw och förväntar sig samma kommer man bli besviken.

Det var inte så mycket ett tips att just du skulle köpa cheval specifikt. Utan att med 1.5 hästars och ALU blir det lättare kommer ner i vikt trots rimlig lastvikt
Ja precis, är därför jag är inne på 1,5👍
Ifors är inte så mycket dyrare dessutom 😊
 
Ja precis, är därför jag är inne på 1,5👍
Ifors är inte så mycket dyrare dessutom 😊

Jo jag kikade på ifor med, en begagnad då för annars ligger de ju betydligt över 70 I. Men de var för tunga tyvärr, var ju tvungen hålla mig till 1400 kg totalvikt och då blev lastvilten för låg. Och att de är tyngre är ju för det är stabilare.

Det fanns rätt lite välja på om man ville ha 1400 kg totalvikt och 700 kgish lastvikt. Förhoppningsvis gör de där extra 100 kg du har skillnad :)
 
Jo jag kikade på ifor med, en begagnad då för annars ligger de ju betydligt över 70 I. Men de var för tunga tyvärr, var ju tvungen hålla mig till 1400 kg totalvikt och då blev lastvilten för låg. Och att de är tyngre är ju för det är stabilare.

Det fanns rätt lite välja på om man ville ha 1400 kg totalvikt och 700 kgish lastvikt. Förhoppningsvis gör de där extra 100 kg du har skillnad :)
Ja jag förstår att 1400 kg blir tight! Tycker själv 1500 kg är ganska lite men utbudet är ju iaf större 😊
 
För två år sen köpte jag ett nytt Cheval Liberte Gold First. Dvs, superbudget. Det kostade 54' och jag valde utan sadelkammare och med alugolv. Har som sagt haft det i 2.5 år nu och är supernöjd fortfarande. Fördelen med att köpa nytt är just att det är helt nytt med garantier och att nytt förhoppningsvis inte går sönder. Det prioriterade jag över gammalt Boj/Ume. En väljer dessutom själv vikten att registrera det på. Mitt är invägt på 1500 och tror lastvikten är 720, över 700 var det iaf.

Det rullar bra, smidigt att använda, bra luft, ljust och fräscht. Så jag är himla nöjd hittills!
 
För två år sen köpte jag ett nytt Cheval Liberte Gold First. Dvs, superbudget. Det kostade 54' och jag valde utan sadelkammare och med alugolv. Har som sagt haft det i 2.5 år nu och är supernöjd fortfarande. Fördelen med att köpa nytt är just att det är helt nytt med garantier och att nytt förhoppningsvis inte går sönder. Det prioriterade jag över gammalt Boj/Ume. En väljer dessutom själv vikten att registrera det på. Mitt är invägt på 1500 och tror lastvikten är 720, över 700 var det iaf.

Det rullar bra, smidigt att använda, bra luft, ljust och fräscht. Så jag är himla nöjd hittills!
Ja nytt känns ju tryggt!
Jag skulle gärna köpa nästan nytt, dvs några år gammalt..
 
Om du inte har provat att lasta hästen i ett 1,5 hästars släp innan så prova det innan du köper ett. Jag vet ett gäng hästar som tycker att det är alldeles för trångt och inte alls trivs i dem. Tråkigt att köpa ett och inse att hästen hatar det 😅
 
Om du inte har provat att lasta hästen i ett 1,5 hästars släp innan så prova det innan du köper ett. Jag vet ett gäng hästar som tycker att det är alldeles för trångt och inte alls trivs i dem. Tråkigt att köpa ett och inse att hästen hatar det 😅
Ja, bra poäng! Känner ingen med sånt släp men det bör ju gå att lösa..
 
Jag är också i släpköpartagen då jag precis skaffat B96.

Vill kunna lasta två ponnyer och behöver väl en lastvikt på 850- 900 kg. Min bil får dra 1800 med b96. Mitt gamla cheval som jag är supernöjd med har en totalvikt på 1500, varav lastvikt på 710 kg. Så frågan är om man ska väga upp det eller om jag istället ska sälja det och köpa ett nytt. Mitt cheval är från 2007, alltså 13 år gammalt och ser nästan nytt ut fortfarande. Men min förra krake skrapade hål på mattan så den är lagad lite provisoriskt..

Nu blev jag nyfiken på Fautras, ska kolla in dem lite närmare.

Det jag funderar på är de här aluminiumplanken som många har på transporter numera. Hur snygga/välbehållna är de efter några år? Jag vill helst ha glasfiber.

Jag tror jag kommer köpa ett nytt, då har man själv koll på vad som har hänt/inte hänt med släpet och jag kommer ha mitt inomhus från start. Vill inte ha ett som stått ute i ur och skur några år. Tror jag ! Kanske är det ingen fara. 😇
 
Om du inte har provat att lasta hästen i ett 1,5 hästars släp innan så prova det innan du köper ett. Jag vet ett gäng hästar som tycker att det är alldeles för trångt och inte alls trivs i dem. Tråkigt att köpa ett och inse att hästen hatar det 😅

Värt dock att betänka att de står med mer plats i ett 1.5hästars än i ena spilta I ett 2hästars. Dvs har man en häst med svårt att balansera som gärna hänger på väggen för stöd lär den inte gilla 1.5 hästars.
 
Jag är också i släpköpartagen då jag precis skaffat B96.

Vill kunna lasta två ponnyer och behöver väl en lastvikt på 850- 900 kg. Min bil får dra 1800 med b96. Mitt gamla cheval som jag är supernöjd med har en totalvikt på 1500, varav lastvikt på 710 kg. Så frågan är om man ska väga upp det eller om jag istället ska sälja det och köpa ett nytt. Mitt cheval är från 2007, alltså 13 år gammalt och ser nästan nytt ut fortfarande. Men min förra krake skrapade hål på mattan så den är lagad lite provisoriskt..

Nu blev jag nyfiken på Fautras, ska kolla in dem lite närmare.

Det jag funderar på är de här aluminiumplanken som många har på transporter numera. Hur snygga/välbehållna är de efter några år? Jag vill helst ha glasfiber.

Jag tror jag kommer köpa ett nytt, då har man själv koll på vad som har hänt/inte hänt med släpet och jag kommer ha mitt inomhus från start. Vill inte ha ett som stått ute i ur och skur några år. Tror jag ! Kanske är det ingen fara. 😇
Jag har ett med Böckmann med aluminiumplank uttaget -15 som fortfarande ser nytt och fräscht ut. Eftersom ytan inte är blank så ser det inte heller särskilt smutsigt ut :up:

Jag hade innan ett Henra Grand Chevalier i 10 år i glasfiber och det såg på slutet väldigt matt och skabbigt ut i plasten trots regelbunden vaxning.
 
@sassiball
Mitt har lite tillval som sadelkammare, hård övre lucka och extra utrymme i sadelkammaren.
Jag har en Champion R som har tjänstevikt 903 kg, lastvikt 1047 kg och totalvikt 1950 kg.
Den gick att få med totalvikt upp till 2400 kg.
232F7588-11B8-4311-AE85-950FA04BA31C.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag har ett fautras provan premium som jag köpte nytt 2018. Tyvärr kan jag inte använda aidsystemet eftersom mina hästar vill åka brett. Speciellt den yngsta envisas med att stå diagonalt. Sen kan de visst slänga sig ur trots step up..Min fux är expert..🙈 Annars gillar jag släpet väldigt mycket.
 
Jag har ett fautras provan premium som jag köpte nytt 2018. Tyvärr kan jag inte använda aidsystemet eftersom mina hästar vill åka brett. Speciellt den yngsta envisas med att stå diagonalt. Sen kan de visst slänga sig ur trots step up..Min fux är expert..🙈 Annars gillar jag släpet väldigt mycket.
Haha 😆
 
Tror jag har landat i att leta efter en Ifor HB403. Dyker det upp en Fautras med lämplig tjänstevikt och inom budget så är ju det också ett alternativ 👍

Ume b45 ser på pappret ut att vara ett alternativ också, men de ligger ju också betydligt högre i pris än Ifor.
En stallkompis som har Ume b60 sa dock att bommarna inte går att lossa från utsidan, någon som vet om det gäller alla modeller/år?
 
Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra..

Har lite funderingar kring vad som kan vara lämpligt men tar gärna input/tips! Kan ju vara något jag missat 😊

Jag har egentligen ingen direkt budget, kommer låna till transportköpet. Har råd med ett lån men vill helst inte vänta med transport tills jag sparat ihop köpesumman.
Tänker mig kring 50-100 000 kr. Gärna så lite pengar som möjligt men vill ju samtidigt bli nöjd.

Jag har BE men min bil får bara dra 1500 kg. Hästen väger ca 600 kg så transportens tjänstevikt behöver vara under 900 kg, men ännu bättre om den är lägre för att verkligen vara på säkra sidan med vikterna.

Jag har velat lite mellan sadelkammare/fronturlastning men jag tror jag landar i att jag prioriterar fronturlastning. Det förenklar både vid lastträning och när man åker ensam med hästen.
Lär inte vara några meetings på schemat på många år så jag tänker att jag kan ha sakerna i bilen.

Vill annars ha:
- Bra ventilation
- Stabilt släp som rullar bra efter bilen
- Tror jag föredrar alugolv, kanske kan tänka mig glasfiber

Kan tänka mig 1,5-hästars om jag vinner på det viktmässigt/ekonomiskt.

Jag är inte händig och vill inte hålla på med renoveringar eller sånt. Vill att det ska vara problemfritt! Frågan är hur gammalt man vågar köpa för att slippa oroa sig för att saker går sönder?
(Jag vet såklart att allt kan gå sönder men risken ökar ju markant med en ålder och användning..)


Det jag själv funderar mest på nu är Ifor 403. Har kompisar med Ifor 506 och gillar de släpen. Har kört min häst i ett sådant men det blir ju lite överlast då tjänstevikten är hög.
Har också funderat på Fautras JMS men de är ju lite dyrare.

Var förut rätt inställd på ett begagnat Bojsläp men nu är jag ju inne på fronturlastning.. Har dock sett en del ca 10-15 år gamla inom rimlig budget.

Ume gillar jag men de blir nog för dyra om de inte är jättegamla..

Finns det fler alternativ jag borde kika på?
Vad har ni?


@warg Vet du vad tjänstevikten vanligen landar på med fautras? Och vilken utrustning det är som drar upp tjänstevikten?
De uppger ju ett spann och skriver att det beror på utrustning..
Tex på Provan står det 750-940 kg och JMS 650-840 kg.

Mitt Fautras Provan från -08 väger 900 kg.
Har kontroll vägt och det stämmer.
Transporten är som nytt ännu. På insida och utsida.
Jo jag är lite petig och städar ur bajs o kiss noga.
Använder släpet till mer än häst körning.
Har shettis bommar som extra utrustning,
Senaste besiktingen inga problem. Det är ett fantastiskt släp!
Stabilt går stadigt även i blåst ( blåser ofta och mycket nära sjön på västkusten ) endast bytt hela inne belysningen i släpet och en glödlampa i bakljusen. Det är väll det som behövts åtgärdas på mitt släp på 12 år.

Har kamera i släpet det rekomenderas.


Ex dubbla fram dörrar, sadelskåp, mm På verkar vikten.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 460
Senast: iNHALE
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 311
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 402
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp