Val av transport?

De är ju rätt så minimalistiska i inredningen normalt sett. Jag vägde faktiskt vår provan en gång, på återvinningsstationen. Jag gissade på 780 och har för mig att vi landade på typ 775 :D Då var inte mellanväggen i, men den är lätt, gissar på max 25 kg för den + mittstolpe + hingstvägg. Jag tror det är själva konstruktionen som är det som väger mest faktiskt, den är ju rätt robust - men å andra sidan är nog dörrarna bak lättare än en bakläm. Vår är typad till två ton och vi lastar ofta två hästar. Lusarna väger 500 respektive 540 kg, så inga jättehästar, men vi har även kört lus + halvblod modell större tidigare. Däremot såg det rätt trångt ut när vi körde uppfödningen som slutade på drygt 180 - men han åkte glatt och villigt han med!
Jag är intresserad av Fautras Provan. Har lånat ett Jms för många år sen och kört några gånger och det var ett jättebra släp.
gillar dörrarna, låg step up, fronturlastning utan att behöva klödda med ramp fram, oskramliga överluckor bak.

Aid system verkar mkt smidigt (jag lastar och kör alltid själv men har nu en 2-åring oxå och honom kan jag inte skicka in än).
Det som slår mig är att "bommarna" står rakt ut baktill, jag tänker om hästen trycker/slänger sig åt sidan så kanske de knäcks/böjs...

Vill oxå kunna binda hästen framtill och inte vid sidan för att den inte ska försöka vända sig om. Finns det nåt i metall framtill som man kan fästa en extra uppbindningsögla i?

Hur fäster man hönät?

Och min största stötesten, hur fixar jag en bom/spännband på höjd som passar en mini på 75 cm...

Och ja just det, är det Fautras som harven funktion att frambommen faller ner om hästen hoppar över eller måste man skruva loss den från utsidan?
 
Jag är intresserad av Fautras Provan. Har lånat ett Jms för många år sen och kört några gånger och det var ett jättebra släp.
gillar dörrarna, låg step up, fronturlastning utan att behöva klödda med ramp fram, oskramliga överluckor bak.

Aid system verkar mkt smidigt (jag lastar och kör alltid själv men har nu en 2-åring oxå och honom kan jag inte skicka in än).
Det som slår mig är att "bommarna" står rakt ut baktill, jag tänker om hästen trycker/slänger sig åt sidan så kanske de knäcks/böjs...

Vill oxå kunna binda hästen framtill och inte vid sidan för att den inte ska försöka vända sig om. Finns det nåt i metall framtill som man kan fästa en extra uppbindningsögla i?

Hur fäster man hönät?

Och min största stötesten, hur fixar jag en bom/spännband på höjd som passar en mini på 75 cm...

Och ja just det, är det Fautras som harven funktion att frambommen faller ner om hästen hoppar över eller måste man skruva loss den från utsidan?
Jag har aldrig varit med om att aidbommarna har skadats illa, en gång hade vi en häst som satt på en bom, det var lätt att justera tillbaka bara. Det finns i originalutförande ingen uppbindningsögla rakt fram, däremot en ögla som funkar till hönät. Men det borde ju gå att få monterat tänker jag. Fautras har gått ifrån bommarna som faller ner av sig själv och numera skruvar man loss från utsidan (vår från 2011 hade systemet med självutlösande bommar, men vi har faktiskt bytt ut dem, tyckte de löste ut lite för lätt). En mini på 75 har jag ingen aning om, däremot har jag kört en på drygt 180 :-) )
 
Jag har aldrig varit med om att aidbommarna har skadats illa, en gång hade vi en häst som satt på en bom, det var lätt att justera tillbaka bara. Det finns i originalutförande ingen uppbindningsögla rakt fram, däremot en ögla som funkar till hönät. Men det borde ju gå att få monterat tänker jag. Fautras har gått ifrån bommarna som faller ner av sig själv och numera skruvar man loss från utsidan (vår från 2011 hade systemet med självutlösande bommar, men vi har faktiskt bytt ut dem, tyckte de löste ut lite för lätt). En mini på 75 har jag ingen aning om, däremot har jag kört en på drygt 180 :-) )
Tack för svar! Pratade med en ÅF och han sa att vit och ljusgrå utan metallic var de färger som höll bäst, näst bäst de mörka utan metallic. Lutar nog åt ett ljust om det blir ett fautras. Vad har du för färg?
 
Tack för svar! Pratade med en ÅF och han sa att vit och ljusgrå utan metallic var de färger som höll bäst, näst bäst de mörka utan metallic. Lutar nog åt ett ljust om det blir ett fautras. Vad har du för färg?
Vi valde mörkblått med kopparstripes. Färgen är det enda vi är besvikna på så här 10 år senare, fattar inte att de inte kan göra färger som inte bleks så galet mycket!
 
Vi valde mörkblått med kopparstripes. Färgen är det enda vi är besvikna på så här 10 år senare, fattar inte att de inte kan göra färger som inte bleks så galet mycket!
Ja det är trist att dom bleks. Så snygga från början och det vill man ju att dom ska fortsätta vara bara man sköter dem någorlunda, är ju inte en slit och släng-pryl direkt.

Vitt är ju inte så spännande men kanske ändå en vinnare i längden 🤷‍♀️

Min tanke är ju att ska jag köpa nytt ska det hålla i 25 år (underhålla får man förstås göra).
 
Jag har två Ifor en 505 som varit inne och fått bytt väggar och ramper. Det är en 00 och har i alla år bara rullat på. Jag tycker det är ett supersläp. Lämmen lyftes med ett finger. Mitt andra är en 403 och den är smidig på sitt sätt men jag upplever att den äldre kärran är mer gedigen. Båda rullar bra efter bilen och hästarna åker bra.
 

Bifogade filer

  • 20210701_113538.jpg
    20210701_113538.jpg
    576,3 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 436
Senast: iNHALE
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 271
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 394
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp