kamera tips

Moacaro

Trådstartare
Vilken kamera är bäst för hästfoton mellan canon och nikon? då tänker jag hästar som t ex hoppar så hästar i action. om canon vilken av dom är bäst, om det är nikon vilken är bäst då? t ex canon eos 1100d. Tips på "linsskydd"/"filter" som är extra bra, vilket teleobjektiv(zoom) är bäst i ridhus? jag har redan kamera och vet hur de funkar så är inte nybörjare men vill gärna ha en annan då den jag har är en "nybörjarkamera" och är bättre för natur/landskaps bilder så hästarnas ben blir ofta suddiga, ljuset i ridhuset är svårt för kameran vilket gör bilderna suddiga eller fult ljus och det är svårt att redigera bort

Tack för svar

Jag har en Canon 100D, och jag tror det är den minsta systemkameran som finns? Det är visserligen min första systemkamera men min morbror som är fotograf (sedan ca 25-30år tillbaka) använder sig av bara Canon, och tycker min kamera funkar jättebra för att vara så liten (och billig!).
Jag har nu köpt ett nytt teleobjektiv och ett vidvinkels från Canon. Men med det objektiv man fick med så tog jag bilder i Falsterbo. Med rätt bländare och sådant så blev det hur bra bilder som helst. Även med det "dåliga" 18-55mm objektivet. Och ja, bilderna när hästarna hoppar blir skarpa och bra kvalité på dem! Jag har varken linsskydd eller något filter. Utan på de här bilderna, bara 18-55mm objektivet! Har inte tagit några hästbilder med de nya objektiven så kan inte säga hur bra de är på det.
Och att hästarnas ben blir suddiga osv har nog mer med inställningarna att göra. Men jag vet att min låtsasmammas kamera (Canon 1200D tror jag det är) så måste man vara mycket mer "exakt" med inställningarna än vad jag är med min för att få samma resultat. Vet inte om det är jag som haft tur med ljus och sådant eller hennes som behöver mer exakta inställningar?
Jag blev iallafall rekommenderad Canon av ALLA jag frågade, både fotografer och privatpersoner. De är (vad jag förstått?) lite dyrare, men min morbror har haft sin äldsta (familjekameran så barnen osv har använt den) i snart 15år och den funkar precis som ny! Har haft min egna i snart ett år och är hur nöjd som helst!
Min gick på 5500 kr tror jag, finns i de flesta butiker och jag rekommenderar den varmt! Du kan använda samma objektiv till den som till vilken som helst, är snabb som attan (4 bilder i sekunden tror jag?). Och den är lika bra som de större, fast man får inte ont i armen efter att man varit ute och fotat en hel dag (som på Falsterbo). Jag har dock aldrig tagit bilder i ett ridhus, men i stall har jag och de blev också bra enligt mig!
Några exempelbilder jag tagit. Ingen av bilderna är redigerade men ville inte publicera dem här utan vattenstämpel.
24w7llv.jpg
1zx2xc6.jpg
rbwdo4.jpg

Det finns ingen skillnad i prestanda eller kvalitet mellan Canon och Nikon. Båda tillverkarna gör kameror i hela spannet från enkla amatörmodeller till avancerade modeller för yrkesfotografer.

För att ta bra bilder i dåligt ljus, som i ridhus, är det framför allt objektivet (och då i första hand dess ljusstyrka) som är viktigt. Både Canon och Nikon - och flera andra fristående tillverkare av objektiv - gör objektivmodeller i hela spannet från lågbudget till proffs. Man får som regel precis vad man betalar för, på det området som på så många andra.

Generellt ger en dyrare kamera bättre (mer exakt och snabbare) autofokus, snabbare bildserier, och större möjligheter att bestämma själv hur kameran skall bete sig. Det kan också finnas skillnader i hur bra bilderna blir vid höga ISO-inställningar. Men det finns som sagt inga skillnader mellan just Canon och Nikon, skillnaderna finns mellan prisklasserna.

Håller med ovanstående, jag skulle, om jag vore du bege mig till en butik med större kamerautbud och provhålla olika kameror i din prisklass och så köper du den du trivs bäst med, det är ju trots allt viktigt att den ligger bra i handen om man ska vilja hålla i den långa stunder!

Liknande trådar

IT & mobiler Bästa Buke, Har inte inhandlat en kamera sedan 2004. Så har ungefär noll preferenser. Nu vill jag satsa på en riktig systemkamera. Vart...
Svar
14
· Visningar
978
Fritid Jag har precis skaffat mig en Canon Eos 550D. Jag har ingen som helst erfarenhet av fotografering och behöver lite råd eftersom det enda... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 820
Senast: Martenix
·
T
IT & mobiler Jag känner mig litegrann som Alice i underlandet, dvs helt vilse. Jag har inga fotograferingskunskaper överhuvudtaget men har nu blivit...
Svar
2
· Visningar
1 175
Senast: Fanzia
·
Fritid Jag har lessnat på min halvkassa kompaktkamera och har därför bestämt mig för att investera i en ny. De tre jag tittat på är Canon...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna