Jag har en Canon 100D, och jag tror det är den minsta systemkameran som finns? Det är visserligen min första systemkamera men min morbror som är fotograf (sedan ca 25-30år tillbaka) använder sig av bara Canon, och tycker min kamera funkar jättebra för att vara så liten (och billig!).
Jag har nu köpt ett nytt teleobjektiv och ett vidvinkels från Canon. Men med det objektiv man fick med så tog jag bilder i Falsterbo. Med rätt bländare och sådant så blev det hur bra bilder som helst. Även med det "dåliga" 18-55mm objektivet. Och ja, bilderna när hästarna hoppar blir skarpa och bra kvalité på dem! Jag har varken linsskydd eller något filter. Utan på de här bilderna, bara 18-55mm objektivet! Har inte tagit några hästbilder med de nya objektiven så kan inte säga hur bra de är på det.
Och att hästarnas ben blir suddiga osv har nog mer med inställningarna att göra. Men jag vet att min låtsasmammas kamera (Canon 1200D tror jag det är) så måste man vara mycket mer "exakt" med inställningarna än vad jag är med min för att få samma resultat. Vet inte om det är jag som haft tur med ljus och sådant eller hennes som behöver mer exakta inställningar?
Jag blev iallafall rekommenderad Canon av ALLA jag frågade, både fotografer och privatpersoner. De är (vad jag förstått?) lite dyrare, men min morbror har haft sin äldsta (familjekameran så barnen osv har använt den) i snart 15år och den funkar precis som ny! Har haft min egna i snart ett år och är hur nöjd som helst!
Min gick på 5500 kr tror jag, finns i de flesta butiker och jag rekommenderar den varmt! Du kan använda samma objektiv till den som till vilken som helst, är snabb som attan (4 bilder i sekunden tror jag?). Och den är lika bra som de större, fast man får inte ont i armen efter att man varit ute och fotat en hel dag (som på Falsterbo). Jag har dock aldrig tagit bilder i ett ridhus, men i stall har jag och de blev också bra enligt mig!
Några exempelbilder jag tagit. Ingen av bilderna är redigerade men ville inte publicera dem här utan vattenstämpel.