Kämpar emot bettet --> Skjuter ut bogen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 103
M

Minime

Kan det vara så att hon skjuter ut bogen som ett resultat av att hon kämpar emot bettet? :confused:
Kom ju fram till (med lite hjälp) att hon nog skjuter ut vänster bog i höger varv, och antog att detta berodde på ischias (o en del annat knas :crazy: ) i höger bak.
MEN när jag red igår så gjorde hon det inte alls!! OCH jag hade ett annat bett... när hon sköt ut bogen hade jag tvådelat D-ring. Och båda dagarna jag använde det så var hon...hrm... stökig. Igår hade jag jaktkandar...ingenting! Hade t o m med mej Mamma Massör för att visa hur tokigt hon gick. Men det var inget fel på henne inte!
Vilket iofs är bra :banana: men kan min teori stämma??
Kan spänningarna som blir i henne när hon kämpar emot orsaka att hon skjuter ut bogen?

Inte så hajj på detta hära...sry... :crazy:

Tankar o funderingar, tack! :bow:

Sv: Kämpar emot bettet --> Skjuter ut bogen

Man får ju tänka på att bettet hänger ihop med hals och rygg (du påverkar hästen i hals, nacke och rygg när du har ett bett i munnen) ska jag vara ärlig så tror jag ite du får bort problemet med ett jaktkandar, du bara döljer det iom att bettet är rakt.

Mao: du kan rida på vilket bett som helst, men det "synliga" resultatet beroende på bettet är bara symptomen som inte syns lika tydligt. Man kan skola hästen att peta tillbaka bogen igen genom en tydlig förhållning/halvhalt på den tygeln (troligen väldigt tydlig till en början och sedan mer som en påminnelse när hästen faller tillbaka) är man konsekvent med det kan du rida på vilket bett du vill.

Nä givetvis förstår jag att det inte fördsvinner helt om jag byter bett eftersom det i grund o botten beror på att bakbenet är i så pass dåligt skick (ischias o rotation o sämre musklat). Använde kadaret bara för att jag skulle slippa brottas med henne i munnen o kunna koncentrera mej på bogen ist. Ville bara veta om det kunde förvärras av bettet...
Men.. varför döljs problemet i o med att bettet är rakt? :confused:

på ett skarpare bett kommer man åt hästen bättre

på tränsbett har man inte lika stor effekt av sina tygeltag, och hästen kan då gå och dra i bettet och trycka ut ena bogen om den tycker att det är bekvämt.

"Men.. varför döljs problemet i o med att bettet är rakt?"

Hästen kommer kanske gå lite jämnare med bakbenen iom att bettet är rakt, men just därför kommer du ha svårt att känna när hästen faktiskt känns bättre i bakbenet. Och hästen kommer knappast gå "bra" för att man byter bett, den hittar bara andra sätt att slippa undan ;)

Jag personligen tycker det är mycket bra att variera bett, bara man inte lurar sej själv att hästen går så mycket bättre på ett annat bett.

Som svar till PrinceFair´s inlägg så får man större effekt på ett skarpare bett, men LÄR man hästen att lyssna på det milda bettet genom att vara konsekvent och alltid kräva effekt av ett tygeltag så fungerar det lika bra. På ett oledat bett är det mycket svårare att böja hästen, och kan du inte göra det med ett tränsbett (bevisligen eftersom den trycker ut bogen) så kommer du inte lyckas med det på en stång/jaktkandar heller.
Och för en häst med spänningar är det mycket bra om den lär sej böja sej jämnt genom rygg och hals, då får den stretcha ut yttersidan av ryggen.

Fast själva motorn sitter i bakbenen, i princip kan man säga skev överföring. Förmodligen ligger inte problemet i bettet, utan på annat ställe.

Jag skulle vilja vända på problemet, dvs att hästen kämpar mot bettet pga att hon skjuter ut bogen, och inte är rakriktad. En rakriktad häst ger efter för bettet.

Svar till alla...

Tack för svaren. :bow:

Nu har jag ju utan tvekan fått en hel del att fundera på. Tydligen ligger det ju inte i bettet då. Utan det är ischiasen som spökar.

Vilket bett bör jag använda då?

På det delade går hon bra när man bara struttar i skogen och inte kräver för mkt av henne då blir det tvärstumt i munnen. Och ska man som nån skrev lära henne tygeltagen på ett mildare bett genom att vara koncekvent och kräva effekt... det funkar inte. Tar man i henne och hon säger "Nej" så är det nej, o tar man lite hårdare kämpar hon bara emot. Och dessa bropttningsmatcher vill jag helst slippa, eftersom hon är så himla mjuk i munnen annars. Tills hon lägger tjursidan till... Men alltså, hon KAN tygeltagen på "vanligt" bett oxå, bara att ibland kan hon bli stark eller börja kämpa emot, och därför tycker jag att det är bättre på ett lite skarpare bett eftersom jag kan få henne att lyssna hela tiden på små tygeltag, jag behöver inte slita o dra i henne för att få till en ställning eller avsaktning.

:bow: :bow:

Totola skrev:
Som svar till PrinceFair´s inlägg så får man större effekt på ett skarpare bett, men LÄR man hästen att lyssna på det milda bettet genom att vara konsekvent och alltid kräva effekt av ett tygeltag så fungerar det lika bra. På ett oledat bett är det mycket svårare att böja hästen, och kan du inte göra det med ett tränsbett (bevisligen eftersom den trycker ut bogen) så kommer du inte lyckas med det på en stång/jaktkandar heller.
Och för en häst med spänningar är det mycket bra om den lär sej böja sej jämnt genom rygg och hals, då får den stretcha ut yttersidan av ryggen.
självklart är det så :), jag var lite kortfattad i min beskrivning.

när man byter till ett skarpare bett får man igenom tygletagen bättre (om hästen annars lyssnar sämre på mildare bett), och man kommer åt hästen bättre. dock avtar denna effekten ofta efter ett tag när hästen har klurat ut hur den ska komma undan det nya bettet.

Det låter hårt med att "slita och dra" men ibland behöver man faktiskt väcka upp hästen. Själv brukar jag försöka unvika sega tygeltag och att ta tygeltag när jag känner att hästen inte kommer lyssna (om hästen tappat balansen rejält t ex) utan tar ett kort, lätt tygeltag och förstärker det jag vill lite med skänkeln/vikten (vad gäller att flytta ut bogen kan man ju lägga vikten lite utåt och trycka lite med innerskänkel), lyssnar inte hästen på det första tygeltaget tar jag mycket snabbt ett hårdare tygeltag (helst i samma steg) och lyssnar den inte på det gör jag tvärhalt.

Det är inget fel i att rida med rakt bett men just jaktkandar tycker jag är lite att binda ris för ryggen.
Jag red själv en hel del med jaktkandar i början när jag hade min förra häst, men jag märkte att han otroligt lätt knäckte av i nacken och allmänt blev alldeles för rak.
Det är nästan så jag skulle tipsa om bettlöst som variation, sidepull, bitless bridle eller gärna ridkapson. På ett bettlöst brukar man ha lättare för att vara konsekvent och ta igenom sina tygeltag eftersom det inte känns lika hårt att rycka till om hästen inte lyssnar.

Om man bortser från hävstångsbetten tycker jag du kan använda nästan vilket bett som helst. Det är inget FEL med att använda bett med hävstång så länge man kan hantera det, men isåfall tycker jag som sagt att man ska variera bett ofta.

Liknande trådar

Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 160
Senast: Tjockisina
·
C
Ridning Ja, tips på övningar för att få både ryttare och hästar som är oliksidiga att börja arbete och så småningom jämna ut sig :d Jag...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: ponnyryttaren56
·
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 067
Senast: Lindsen
·
L
Utrustning jag har testat lite olika bett till min kallblodstravare, vanligt tvådelat, tredelat, pessoa, och nu jaktkandar. Eftersom hon behöver...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Matilda_o_Bonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka