Bukefalos 28 år!

Kampen om ringen - Moria edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så de obligatoriska frågorna.

1. Eftersom Legolas var den första travhäst jag någonsin hörde talas om när jag var barn tror jag att han gjorde mycket för att göra travsporten känd bland folk. Jag har dessutom sett denna legendariska på riktigt Vid något tillfälle. För mig är nog Legolas den jag tänker på först När någon ber mig namnge en känd svensk travare.

2. Ja. Alver har spetsiga öron. Tittade just på min äldsta dotter som gjorde sig färdig för skolavslutning. Det var bara öronen Som skilde henne från en skogsalv. (som min telefon ville ändra till skogsavverkning...)
 
Alltså, förlåt, men vad har de obligatoriska frågorna för funktion i leken? Nått sånt har inte funnits i de lekar jag varit med i tidigare nämligen.

Men ja, mina svar på de obligatoriska frågorna;
1. Jag vet att en travhäst heter (hette?) Legolas och man kan ju inte annat än misstänka att denne döpts efter alven Legolas. Men sen har jag ingen aning, jag är inte insatt i travsporten.

2. Enligt Tolkien har alver spetsiga öron och jag har nog inte sett någon beskrivning eller teckning av en alv som INTE haft spetsiga öron någon annanstans heller för den delen, så mitt svar där blir ja.
 
Alltså, förlåt, men vad har de obligatoriska frågorna för funktion i leken? Nått sånt har inte funnits i de lekar jag varit med i tidigare nämligen.

Men ja, mina svar på de obligatoriska frågorna;
1. Jag vet att en travhäst heter (hette?) Legolas och man kan ju inte annat än misstänka att denne döpts efter alven Legolas. Men sen har jag ingen aning, jag är inte insatt i travsporten.

2. Enligt Tolkien har alver spetsiga öron och jag har nog inte sett någon beskrivning eller teckning av en alv som INTE haft spetsiga öron någon annanstans heller för den delen, så mitt svar där blir ja.
Den obligatoriska frågan är tänkt att starta leken snabbare - ge underlag till förstadagsteorier :)
 
För mig som inte vet hur infon på en sia eller gissning ser ut, kommer personen veta att offret ändrats?

När någon vill sia /fråga/gissa eller vad det kan vara så sker det helt informellt i lek-konversationerna.

Det finns en del spioninfo, där kommer det att finnas en information som säger att

Balrogen mindtwistar Lobelia med Paddington.
Gimli siar Lobelia

Gimli får resultatet Pippin (och här är Paddington Pippin och Lobelia har en annan roll) av lekledarna, enda spåret av mindtwisten är just spioninformationen. Och Balrogen får inte reda på vilken information han verkligen ändrar på om han inte kan gissa det utifrån vad som händer i leken.
 
Så till att svara på de obligatoriska frågorna då:

1. Tja, jag vet att det fanns en travhäst som hete Legolas (antagligen nämnd efter tolkiens alv). Mer än så vet jag inte, men kommer att tänka på Galenskaparnas cyklar-sketch där de nämner just hästen Legolas :p
2. Ja, spetsiga öron är väl ett måste för en alv?
 
Det här verkar för övrigt bli en spännande lek, med många specialroller, mycket som kan hända som gör att vi inte kommer kunna lita på det som verkar ha hänt i tråden.
 
@heartstring - det är en hyffsat ny företeelse med obligatorisk fråga - det var @LindgrenV som hade det första gången i en lek för ungefär ett år sen. Därav lex Lindgren
Lex Lindgren, det låter allvarligt! :eek::nailbiting::D

Den obligatoriska frågan är tänkt att starta leken snabbare - ge underlag till förstadagsteorier :)
Jaha, en icebreaker helt enkelt! Smart!

Hm, enligt de obligatoriska frågorna så verkar i princip alla tänka samma; att hästen Legolas döpts efter alven Legolas. Hästen Legolas öppnar upp ögonen för travsporten hos allmänheten. Men så finns det en person som kommer med en idé som ingen annan nämnt. Det är @Hedinn som säger något om den lätta aluminiumskon som ger hästarna mindre tyngd och får dem snabbare. Och några som verkligen kan det här med smiderier är ju våra vänner dvärgarna!
 
Lex Lindgren, det låter allvarligt! :eek::nailbiting::D


Jaha, en icebreaker helt enkelt! Smart!

Hm, enligt de obligatoriska frågorna så verkar i princip alla tänka samma; att hästen Legolas döpts efter alven Legolas. Hästen Legolas öppnar upp ögonen för travsporten hos allmänheten. Men så finns det en person som kommer med en idé som ingen annan nämnt. Det är @Hedinn som säger något om den lätta aluminiumskon som ger hästarna mindre tyngd och får dem snabbare. Och några som verkligen kan det här med smiderier är ju våra vänner dvärgarna!
Very important :devil:
 
Jag drar igång rollfördelningsfunderingarna då ;)

16 deltagare
1/3 av 16 = drygt 5
Kända roller
Goda: 9 specialroller + x antal bybor = 10-11st
Onda: 4 specialroller + x antal ulvar = 5-6 st

Specialrollerna kan påverka hur balansen är satt, så jag vågar nog inte gissa närmare än så faktiskt.
 
Hm, enligt de obligatoriska frågorna så verkar i princip alla tänka samma; att hästen Legolas döpts efter alven Legolas. Hästen Legolas öppnar upp ögonen för travsporten hos allmänheten. Men så finns det en person som kommer med en idé som ingen annan nämnt. Det är @Hedinn som säger något om den lätta aluminiumskon som ger hästarna mindre tyngd och får dem snabbare. Och några som verkligen kan det här med smiderier är ju våra vänner dvärgarna!


Var det där menat till mig @Paddington ? Det slog mig just att det jag skrev kanske räknas som hint? Det var verkligen inte meningen i så fall, det var tänkt som ett försök till startteori.
 
Så, nu har jag vaknat till och haft skolavslutning med fina barnen! Min stora slutade åk 6 och det kändes lite som om det här var sista skolavslutningen för henne som vi var välkomna till... Fram till studenten då! :D Tack och lov att den yngsta har ett par åt kvar! :nailbiting:

Nåja tillbaka till leken, @quarter4ever har ju snott hela min utläggning om Legolas... :meh: Så jag får väl försöka komma med något eget...
Så var det dags för den obligatoriska frågan, det blir inte mindre än 2 denna gången

1 Vad har alven Legolas betytt för svensk travsport?
Som många andra redan har skrivit så har alven Legolas betytt en hel del för svensk travsport även om alven själv nog är lyckligt omedveten om det.

2 Har Alver spetsiga öron?

Är solen gul? Blir man blöt av vatten? Såna här självklara frågor känns nästan som om de skulle kunna vara något lurt med, jag blev lurade i den förra leken och nu har min mardröm blivit sann att Kristina Lugn och Staffan Westerberg ska samarbeta, så jag vet inte vad jag törs svara på den här frågan.... :nailbiting:
 
Så, nu har jag vaknat till och haft skolavslutning med fina barnen! Min stora slutade åk 6 och det kändes lite som om det här var sista skolavslutningen för henne som vi var välkomna till... Fram till studenten då! :D Tack och lov att den yngsta har ett par åt kvar! :nailbiting:

Nåja tillbaka till leken, @quarter4ever har ju snott hela min utläggning om Legolas... :meh: Så jag får väl försöka komma med något eget...
Så var det dags för den obligatoriska frågan, det blir inte mindre än 2 denna gången

1 Vad har alven Legolas betytt för svensk travsport?
Som många andra redan har skrivit så har alven Legolas betytt en hel del för svensk travsport även om alven själv nog är lyckligt omedveten om det.

2 Har Alver spetsiga öron?

Är solen gul? Blir man blöt av vatten? Såna här självklara frågor känns nästan som om de skulle kunna vara något lurt med, jag blev lurade i den förra leken och nu har min mardröm blivit sann att Kristina Lugn och Staffan Westerberg ska samarbeta, så jag vet inte vad jag törs svara på den här frågan.... :nailbiting:

:rofl: Vad tror du kan hända med alvernas öron om du svarar :angel: :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Kampen om ringen Det är i slutet av september, en grupp småväxta ryttare närmar sig den lilla byn Bri. Ja egentligen skulle man kunna...
107 108 109
Svar
2 165
· Visningar
72 837
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp