kan bettet passa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare puff93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 993
P

puff93

Jag mätte min hästs bett idag för att jag ska köpa nytt och inte visste vilken storlek pållan,Dolly, hade. Jag mätte med tumstock och fick det till 14.5 cm (145 mm):eek:.
Jag tyckte att det lät lite stort för en fjordning (ca 140 i mkh) så jag provade det på pållan, och det såg lite stort ut men det va inte så farligt stort.
Nu är det så att jag ska ha ett pelham, därför att det känns bra att ha en "nödbroms" när hon sticker( de gör hon ofta).
Jag undrar om jag kan minska storleken till 140 mm?

mkt tacksam för svar!!!

Sv: kan bettet passa?

Du kan få hjälp av en hästtandläkare att prova ut ett lagomt bett till henne. 145 låter ju jättestort...

Du kan inte lägga upp bilder hur bettet ser ut på henne?

Det är lättare att mäta med ett bett du redan har än med en tumstock i munnen.

Lägg in bettet i munnen (gärna sittande på ett huvudlag) och dra i det från ena sidan. Om det kommer ut en bit på den sidan du drar i så är bettet så mycket för långt.

Vet du inte storleken på det gamla bettet så är det lättare att mäta med tumstocken än hästens mun.

Visst kan en grov fjording ha hemskt bred mun, men så stort som 14,5 cm känner jag inte ens bruksnordisar som har... ;)

Har du mätt rätt,dvs mellan ringarna? Mäter man hela bettet,jag menar den lilla delen som hamnar utanför ringarna också kan det ju bli långt.
Hm,lite svårt att förklara hur jag tänker...

Ja tror du har mätt fel, jag hade också mätt fäl då jagh skulle köpa bett åt min häst. Jag hade mätt att det var 12,5 fast det egentligen var 10,5 (tror det var så) och då hade jag köpt det bettet i onödan, ås jag tror inte hästen din kan ha 14,5 :confused:

bettstorlek.gif

Mellan de där pilarna är var du ska mäta bettet. Misstänker starkt att du mätt fel. Min förra häst var 173cm i mkh hade X-full och 165cm på allt. Han hade 13,5 på bett!

jag e säker på att ja har mätt rätt
jag mätte som på bilden lisa89 la in , men ja ska mätta en gång till:grin:

Liknande trådar

P
Utrustning Hej!!! jag har ridit med grimma en del o det har gått jättebra, bättre än med bett. så nu undrar ja gom ja skulle ta o prova ett...
Svar
7
· Visningar
914
Senast: Snowball
·
K
Utrustning Har lite frågor o funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig md! Jag mätte min lilla fjord bett igår eftersom jag tkr dt kan va bra...
Svar
6
· Visningar
1 237
Senast: Molli
·
S
Träning Rider en stor häst på 178 cm mkh. Hon är kraftig, rätt så överviktig (:angel:), men har ett hjärta av guld! Hon har ett väldigt skarpt...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: Scott
·
S
Utrustning Fråga ang. bett storlekar + strl täcke! Om en häst har t ex strl 13.5 i vanligt tränsbett- ska den då ha 12.5 i strl om man ska byta...
Svar
8
· Visningar
1 355
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II