Bukefalos 28 år!

Kan de ga ute utan tacke?

vindvissla

Trådstartare
Jag bor pa irland dar det valdigt sallan blir minusgrader. Det kan dock regna och regna och blasa ratt rejalt. Har tva fullblod, den ena har rejsat och den andra ar bara tva och har aldrig satt sin hov i en box.

De gar ute dygnet runt utan tacken och har inget vindskydd, mer an trad och hoga buskage. Hela forra vintern madde de bra och var friska.
Jag som ar lite vek tycker ju synd om haststackarna och vill garna bygga ett riktigt vindskydd, kanske en ligghall som man kan stanga om.
Grejen ar att det kanns dumt att lagga pa tacken nu. Om jag har ett fodrat tacke och det regnar sa det blir blott igenom sa ar val det varre an att de blir blota i palsen och sen torkar fort?

Ingen av dem rids och de har bada ganska kraftig pals for att vara fullblod. De verkar ju inte ha tagit nagon skada hittills och jag har aldrig sett dem sta och skaka eller sa.

Hade ni lagt pa tacke?
 
Sv: Kan de ga ute utan tacke?

Mitt fullblod går än så länge otäckad och kommer att få gå så tills jag ser att hon behöver täcke. Hon går med min unghäst på lösdrift så de har en halmad lada att söka skydd i och där står de ofta när det är sämre väder. Ska du täcka måste det vara med ett täcke som tål regn och fukt, rena döden att låta dem gå med kalla och genomblöta täcken!
 
Sv: Kan de ga ute utan tacke?

ja det var ju sa jag tankte. hellre utan an med vata tacken. forhoppningsvis ska vi bygga en ligghall snart men detta i detta landet hander ingenting fort....
 
Sv: Kan de ga ute utan tacke?

Bor också på Irland o har också fullblod.
Jag har dock "förbannats" :angel: med ett fullblod av den frusna varianten. Vi har knappt frost nattetid ännu men redan nu måste jag täcka honom rejält både inne o ute. Tjockt vintertäcke ute o 200gr stalltäcke med extra fleece täcke under inne. Bara jag tar av honom för att tacka upp för ridning blir han kall snabbt o jag har redan fleccetäcke under fram/avskrittning vid ridning.

Min kompis som också har ett fullblod här har fått tag på ett som klarar allt o lite till. Han har bara ett fleece o svettas nästan inomhus, ute han han fortfarande bara regntäcke.

Båda hästarna är halvklippta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 378
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 331
Senast: Inglorion
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp