Jag har både jobbat och varit sjukad under året. Fick veta det här för ett par veckor sedanMärks att jag inte jobbat på några år.![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har både jobbat och varit sjukad under året. Fick veta det här för ett par veckor sedanMärks att jag inte jobbat på några år.![]()
Prata med facket innan du pratar med chefen. Du har en mycket bättre position då.Tack! Jag tycker samma och kommer förmodligen vara tjurig ang detta tills chefen är på plats. Säger även chefen att jag ska sjukskriva mig kan det möjligtvis bli krigAldrig varit med om att det strulat så här.
De har missförstått, men väljer att tro på andra. När jag försökte förklara fick jag som svar att de "har hört av andra att jag inte var på jobbet då." Ja... det är ju det, jag var inte på jobbet. Men jag jobbade ju hemifrån och åkte in vid behovHar du kollat så att inte HR har missförstått?
De kanske inte har fattat att du jobbade heltid hemifrån?
Det kan vara en bra idé, min chef brukar vara riktigt vettig så jag är ganska säker på att det löser sig - men med tanke på hur HR nu har vimsat till det och inte vill lyssna så vet jag inte vad jag ska tänka. Ringer facket i morgon så jag har på fötterna när chefen är tillbaka.Prata med facket innan du pratar med chefen. Du har en mycket bättre position då.
De har missförstått, men väljer att tro på andra. När jag försökte förklara fick jag som svar att de "har hört av andra att jag inte var på jobbet då." Ja... det är ju det, jag var inte på jobbet. Men jag jobbade ju hemifrån och åkte in vid behovAtt jag dessutom mailat HR chefen och förklarat läget, samt hur jag löst problemet, när jag blev sjuk - gör att jag blir ännu mer förbryllad och frustrerad.
Samma här, hade blivit skitarg!Jag hade varit vansinnig på kollegorna... man säger inte något sådant om man inte har koll på situationen. Men du vet ju vilka du inte ska vara bussig emot i framtiden.
Jag tänker i liknande banor som @Snubbelfot. Om du har en tydlig överenskommelse med din chef om att få jobba hemma, och du jobbade heltid de här dagarna, då borde det inte vara något problem.
Om du inte har en sådan tydlig överenskommelse bör du nog se till att få en, för att undvika sånt här.
Jag hade absolut inte gjort arbetsgivarens jobb och ringt in andra när jag var sjuk. Problemet här verkar vara att sjuk och frisk är sammanblandat och det tycker jag inte att det ska vara.@Hoarfrost Jag hade frågat om det varit bättre om du ringt in folk från semestern. Det har du nog inte befogenheter till då det är rätt så reglerat huruvida semester får avbrytas, och bla mer kostsamt för arbetsgivaren än att betala dig för en vanlig arbetsdag. Om du inte har befogenhet hade jag krävt att få det, just för att kunna lösa liknande situationer i framtiden. Här får en hoppas att alla inblandade inser det absurda i situationen och bara slutar tjafsa...![]()
Min stubin hade varit brunnen - och då hade jag lätt kunnat börja krångla av princip. Hatar sånt här småaktigt beteende mot folk som faktiskt bara löst ett problem...![]()
Jag hade absolut inte gjort arbetsgivarens jobb och ringt in andra när jag var sjuk. Problemet här verkar vara att sjuk och frisk är sammanblandat och det tycker jag inte att det ska vara.
Man kan ju förstå HR ändå, det låter som att du jobbade hemifrån trots att ”kriterierna” inte var uppfyllda. Men hoppas att de kan vara lite flexibla utifrån situationen!Svarar alla som undrar om jag får jobba hemifrån: Det får jag! Men, servicedesk måste alltid vara bemannat. Så jag kan bara jobba hemifrån om någon annan kan sitta där.
Nu var detta en så speciell situation - sommar, jag var dösjuk och orkade knappt sitta upp mer än 30 minuter i taget, alla andra på semester. Så jag valde att lösa det på bästa sätt så att alla funktioner som måste fungera funkade även om jag inte fanns på plats hela dagarna.
Vi får se vad som händer! HR har iaf lyssnat på att jag gärna vill vänta och se vad min chef säger. De har kontaktat min chef som kontaktat mig och sagt att hon ska ringa mig på måndag. Hennes mail lät i alla fall positivt, så det känns lite bättre nu. Känns dock surt att de kontaktar henne på semester. Ringer facket i dag och hör med dem ändå.
Du gjorde en väldigt lojal insats. Men: arbetsgivaren måste organisera bättre än att ge alla utom en semester, eftersom denna enda kan bli sjuk - på ett ställe som alltid måste vara bemannat. Förhoppningsvis står detta klart för arbetsgivaren nu.Men, servicedesk måste alltid vara bemannat. Så jag kan bara jobba hemifrån om någon annan kan sitta där.
Nu var detta en så speciell situation - sommar, jag var dösjuk och orkade knappt sitta upp mer än 30 minuter i taget, alla andra på semester.