kan det vara pälssättning ??

anna.s

Trådstartare
har en 6 årig Nordsvensk som har börjat bete sig märkligt vid ridning. Han gnäggar till och bockar lite lätt när jag ber honom göra något som kräver lite mer av honom= jobbigt. Han har aldrig gjort detta förr men misstänker att det har med pälssättning att göra. Någon som vet av att de kan bli lite mer känslig/ irriterad vid den perioden
 
Upplever att många hästar blir obekväma, griniga och mer skvättiga denna tid på året. Min har varit en riktig plåga de senaste veckorna men börjar lugna ner sig nu till sitt vanliga jag. Dock är det snarast pälsfällning och inte pälssättningen som sker tidigare under sensommaren/hösten som spökar.
 
har en 6 årig Nordsvensk som har börjat bete sig märkligt vid ridning. Han gnäggar till och bockar lite lätt när jag ber honom göra något som kräver lite mer av honom= jobbigt. Han har aldrig gjort detta förr men misstänker att det har med pälssättning att göra. Någon som vet av att de kan bli lite mer känslig/ irriterad vid den perioden
Om han "hoppar" när du ber om något skulle jag tänka låsning någonstans, tex. i ryggen, eller hälta/smärta. Klart att det kan bero på pälsfällning, men jag gissar mer på att han känner sig låst eller hindrad i sina rörelser av någon annan anledning.
 
har en 6 årig Nordsvensk som har börjat bete sig märkligt vid ridning. Han gnäggar till och bockar lite lätt när jag ber honom göra något som kräver lite mer av honom= jobbigt. Han har aldrig gjort detta förr men misstänker att det har med pälssättning att göra. Någon som vet av att de kan bli lite mer känslig/ irriterad vid den perioden
Det hade jag tolkat som smärta.
Känsliga och irriterade vid borstning upplever jag att vissa kan bli vid pälssättning.
Vissa blir också segare än vanligt i ridningen.

Det här däremot känns som en protest mot din begäran, och jag hade velat veta att den protesten inte kommer sig av att det ökade kravet ger smärta.
 
Det hade jag tolkat som smärta.
Känsliga och irriterade vid borstning upplever jag att vissa kan bli vid pälssättning.
Vissa blir också segare än vanligt i ridningen.

Det här däremot känns som en protest mot din begäran, och jag hade velat veta att den protesten inte kommer sig av att det ökade kravet ger smärta.
Håller med. Visst kan dom bli mer spända av vädret etc. men såna reaktioner skulle jag inte alls tro på endast är pälssätning
 
Jag hade kollat så att sadeln fortfarande passar. Vi upptäckte att sadeln inte passade längre när hästen började kicka lite (inte mycket) och protestera lite när man bad om en galoppfattning.

Om sadeln fortfarande passar hade jag gått vidare och kollat efter nån smärta någonstans.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
629
Senast: Murray
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
380
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp