Kan detta funka? Skulle det funka på er?

D

DancingFox

Hur pedagogiskt är det av en tränare att dela ut lappar, som sina elever ska träna på, än att ge vanliga muntliga instruktioner under en träning? Tränare i stallet känner sig ignorerad och ska nu byta metod, bestämt sig för att dela ut lappar med tex vad varje elev ska träna på, som förbättre sits, förbättra galopp osv.:cool:
Skulle denna metod funka på er eller skulle tycka det var skit bara?
Speciellt om ni visste att tränare är stenhård?:cry:
Skulle ni känna att den här metoden skulle vara pedagogiskt riktig?:confused:
Om ni känner att den är eller inte, ge gärna en förklaring till varför.;)

Stora problemet med den här tränaren är att han har själv oerhört mycket att göra, så många är säkert tveksamma om det verkligen blir fortsättning på lappar, på vad de ska träna på nästa sväng.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan detta funka? Skulle det funka på er?

Jag skulle nog ta det som en pik, att jag inte lyssanr så nu får ajg läxa på papper istället. Men jag vet inte om jag tycker det är en dålig idé, då kan man ju börja spara lappar och se hur man utvecklats! Och dessutom blir det lättare att komma ihåg allt man ska träna på, man måste ju inte hålla allt i huvudet heller :)

Alltså tränare skulle inte säga ett knyst under ett pass, inte ens om eleven gör fel. Utan eleven skulle inte få en ny lapp för den har tex klarat fixa till hälarna ner eller bättre fältsits osv.
Jag vet inte om man väcker lusten att lära så oerhört hos eleverna på det här sättet :confused:

Är du SÄKER på att det är så det kommer gå till med den nya metoden? :crazy:
Att "ge läxor" på lappar verkar helt okej. Det blir lättare att komma ihåg alla saker man behöver träna på och så. Sen är det förstås trevligare om det skrivs på ett positivt sätt.
Men om tränaren verkligen inte säger ett ord under ett pass skulle jag inte betala för att rida för den :crazy: Man måste ju få lite tips och råd på vägen för att klara av målen man har (eller i det här fallet, tränarens önskemål på vad man ska träna på)

fattar inte vad lapparna behövs för??
tränaren kan väl säga det under träningen om man nu inte själv fattar vad man ska träna på...

Hjälp!Det verkar vara kollisionkurs mellan er elever och tränaren.Klart man måste få feedback kontinuerligt under ridpasset.......hur ska man annars kunna träna in den rätta känslan?Sen låter det ju mkt bra med hemläxa på papper............då får man i lugn och ro tänka över läxan hemma.Jag tror det bästa är att ta första träningstillfället på säsongen till en måldiskussion både i gruppen och individuellt.Vad ska hända,vilka mål ska uppfyllas,vad vill jag med min träning,vad vill tränaren med mig?OSV
Lycka till

Jag är säker!!
Tränaren anser att eleverna inte lyssnar på honom alls, utan att han måste säga hela tiden samma sak i snart två år.

fattar inte vad lapparna behövs för??
tränaren kan väl säga det under träningen om man nu inte själv fattar vad man ska träna på...
Alltså tränaren anser att eleverna inte lyssnar på honom alls och ignorerar när han påpekar om sitsen eller vad de ska träna på. Nu vill han byta träningsmetod.

Hm...utan att veta allt och utan att ha tränarens version.

Det både en tränare och en elev vill är ju att utvecklas.Då måste man vara överens om träningsmetoderna.Har han ingen "lust" att traggla med er och ni inte lyssnar varför fortsätta?

Ha ett krismöte........ta hjälp av ngn utifrån(medlare)......döm inte varandra utan tala i termer som :Jag känner.......jag upplever.Ingen pajkastning alltså.Ni ska skapa ett vinna-vinna läge.Det ska vara roligt för er båda,annars är det bättre att gå skilda vägar.

Funkar det inte.........diskutera tränarbyte.

Lycka till!

Alltså tränare skulle inte säga ett knyst under ett pass, inte ens om eleven gör fel. Utan eleven skulle inte få en ny lapp för den har tex klarat fixa till hälarna ner eller bättre fältsits osv.
Jag vet inte om man väcker lusten att lära så oerhört hos eleverna på det här sättet :confused:

Det låter helt vrickat. Man behöver få veta nrä man gör fel, precis NÄR man gör det.Och manbehöver få instruktioner om hur man gör när man ska rätta till det.

Däremot hade jag jättegärna ÄVEN fått instruktionerna nerskrivna. För när man rider är man så fokuserad på att få det rätt just då att jag inte minns "mina fel" till när man ska träna på egen hand. Det hade varit praktiskt att kunna titta på lappen innan nästan pass så man vet vad man ska tänka på
Ännu bättre hade det varit med hemläxa på lappen med.

Jag är säker!!
Tränaren anser att eleverna inte lyssnar på honom alls, utan att han måste säga hela tiden samma sak i snart två år.

Om man som tränare måste upprepa samma sak är det ju inte eleven det är fel på...
Då har man inte lyckats vare sig med pedagogik eller metodik.
Om jag skulle skriva ner ngt och ge till eleverna skulle det innehålla vad, varför och hur.

Exvis sitsen;
Vad? Kommer inte riktigt ned i sadeln
Varför? Att kunna sitta djupt och avslappnat, rida med säte och inte knipa med överskänkeln.
Hur? Stretcha så och så under framridning i skritt. Rid så och så utan stigbyglar. Be någon longera dig och gör dessa övningar.

Lite förenklat, men så skulle jag tackla saken.

Hur pedagogiskt är det av en tränare att dela ut lappar, som sina elever ska träna på, än att ge vanliga muntliga instruktioner under en träning? Tränare i stallet känner sig ignorerad och ska nu byta metod, bestämt sig för att dela ut lappar med tex vad varje elev ska träna på, som förbättre sits, förbättra galopp osv.:cool:
Skulle denna metod funka på er eller skulle tycka det var skit bara?
Speciellt om ni visste att tränare är stenhård?:cry:
Skulle ni känna att den här metoden skulle vara pedagogiskt riktig?:confused:
Om ni känner att den är eller inte, ge gärna en förklaring till varför.;)

Stora problemet med den här tränaren är att han har själv oerhört mycket att göra, så många är säkert tveksamma om det verkligen blir fortsättning på lappar, på vad de ska träna på nästa sväng.

Anledningen till att man rider för tränare trodde jag var att man ska få veta när man gör rätt och när man gör fel. NÄR man gör det.
Hur man ska göra för att det ska bli bättre.

Det enda jag skulle kunna tänka mig lappar till är "saker att träna på till nästa gång" eller "tänk extra mycket på det här".

Så eleven skulle alltså inte märka att den gjorde fel förrän han/hon inte får någon ny lapp?

Tycker det verkar helsjukt! :confused:

Hela meningen med tränandet försvinner...

:confused:
Inte så pedagogiskt...

Vad är det för instruktioner tränaren anser sig behöva upprepa år efter år??

Om eleverna efter två år fortfarande inte kan göra en volt tillbaka åt rätt håll kanske man som tränare ska börja reflektera över hur man lär ut.

Om eleven efter två år fortfarande inte lärt sig att vrida om handen eller sluta knipa med skänkeln beror det förmodligen på att eleven är en vanlig dödlig. Det tog säkert minst två år för både Kyra och Malin Baryard att korrigera lite "sitsåkommor".

Jag tror att det är dags för tränaren i fråga att åka iväg på kurs och få lite ny inspiration, alternativt att byta sysselsättning - baserat på det trådskaparen beskriver.

Tillägg:

Har nu pratat igen med tränaren och har tydligen missuppfattat lite. Han ska korrigera på träningen när de kommer, och dela ut lappar att träna på till nästa gång och vara stenhård på att det som står på lapparna verkligen blir gjorda.

Jag vill bara säga att tränaren är super även om han är stenhård med både sig själv och eleverna. :bow:

Största problemet med flera av eleverna är att de är bortskämda och inte har fokus eller bestämt sig gällande ridningen, utan mer föräldrarna som puttat på dem. De elever som verkligen vet vad de vill och jobbar med hästarna, får också super resultat. Men ofta är eleverna för lata och tar för lite galopp eller smiter, när det är klättring på stora backar eller konditionsgalopp tillsammans med tränaren, utan sitter själva sedan och maskar runt lite.

Om eleverna inte är särskilt intresserade förstår jag om de har svårt att lära sig något... :confused: Men jag vet ju inte mer än vad som står här, så jag kniper ihop nu! ;)

Det tycker jag låter bra - med lappar som "hemläxa" till nästa träning!
(sen som vanligt är det ju upp till ryttarna att följa tränarens instruktioner om de är klara och tydliga)

:D Det skulle kunna fungera på mig. Ibland kan det kännas som att jag har kort minne och då kan man läsa papperet och påminna sig själv om vad man ska träna på.:D

Låter lite knäppt om han inte pratar mer med eleverna.. Antingen är han en liten diva, eller så är eleverna ointresserade (eller divor).

(det sista var inte seriöst menat, men det förstår ni nog)

Han pratar med dem, men de lyssnar inte. Många är bortskämda och har dåligt fokus på vad de vill.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
478
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 755
Senast: Farao
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka