Kan detta vara något att utveckla för ridning?

Rie

Trådstartare
En osynlig cykelhjälm i form av en ihopvikt airbag som vid olycka omvandlas till en huva som skyddar huvudet.

Uppfinnaren har fått bidrag för att utveckla sin ide´.

Sv: Kan detta vara något att utveckla för ridning?

Risken med airbag är väl att den kanske inte löser ut och i så fall är huvudet ju helt oskyddat. Jag tycker inte det är särskilt jobbigt att ha en vanlig hjälm på skallen och det finns ju moderna lättviktshjälmar som är riktigt svala och sköna, jag hade hellre satsat på en sån. Men idén är intressant :) Finns ju airbagvästar också, fast har för mig att de rekomenderas att man använder en traditionell skyddsväst tillsammans med airbagvästen.

Hej!

Min instinktiva tanke är att den är säkert ok om man åker av, men precis som med säkerhetsvästarna behöver man nog ha både vanlig hjälm och airbag.

Har svårt att se hur den ska skydda mot hovar om jag ska vara ärlig.

/Lavinia

Som Lavinia säger, en hjälm är ju designad att skydda mot mer än att slå huvudet i marken när man åker av. Den skyddar mot hovar som kan komma farande osv. För övrigt, vad är det som gör att airbagen löser ut? Det måste ju finnas en mekanism som avgör ifall airbagen löser ut eller inte, och detta måste ju kunna anpassas på ett sätt som gör att den inte löser ut i onödan eller vid fel tillfälle. Har för mig att cykelvarianten reagerar på kraftiga rörelser åt sidorna, vilket du sällan upplever på en cykel så vida du inte vurpar. Men när man rider kan det ju gå åt alla möjliga håll. Om hästen blir rädd, kastar sig åt sidan och man hamnar lite på trekvart i sadeln, ska "hjälmen" lösa ut då?

Det är ju sånt man får ha med i beräkningarna. Ridning är inte som cykling :)

Dock kan jag se det som ett bra alternativ i kombination med en hjälm, eller kanske i tävlingsgrenar där man inte får lov att använda hjälm, t.ex. olika westerngrenar på högre nivå, högre klasser i dressyr, "finkörning" (vet inte vad de klasserna heter dock, det är inte som maraton, utan man kör inne i en arena och blir bedömd) för trots att det är ganska ovanligt att det händer saker i de högre klasserna i t.ex. dressyr eller western, så finns ju risken där.

Idén är väl bra.

Men bara en airbag på huvudet tror jag inte på.
Tänk om den inte löser ut?
Eller om den löser ut och man landar med huvudet in i en vass sten och den skärs sönder? Då ligger ju huvudet risigt till...

Hej!

Min instinktiva tanke är att den är säkert ok om man åker av, men precis som med säkerhetsvästarna behöver man nog ha både vanlig hjälm och airbag.

Har svårt att se hur den ska skydda mot hovar om jag ska vara ärlig.

/Lavinia

Ja och man vill inte ha en gren i huvudet om hästen skulle flippa i skogen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 041
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 402
Ridning Jag har ganska nyligen börjat rida en (medryttar)häst som har "en räv bakom varje öra". Han är helt enkelt opålitlig vid ridning, både...
Svar
13
· Visningar
2 723
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur