Bukefalos 28 år!

Kan dom "stjäla" min häst?

Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Ett problem är att det inte alltid finns pengar för KFM att driva in, det finns alltså inget att hämta.Då står man där utan.

Och domstol, vad säger att motparten åker på allt?

Då väntar man. Och väntar. Och väntar.

Men de flesta skulle, i just fallet med sälja häst trots återköpsklausul med vite kopplat till den, raskt inse att sälja den här hästen kommer inte bara kosta mig skjortan, utan även spoliera mitt liv i stora delar. Och raskt dra tillbaka annonsen.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Då väntar man. Och väntar. Och väntar.


Problemet är att det även kostar att vänta. Ska kronofogden bevaka en persons tillgångar så får man vackert betala 500 kr per år, som det var för några år sedan.Det kanske man får se i relation hur mkt värde föremålet för bevakningen hade. Jag undrar nämligen om man har rätt som kontraktsskrivare att tilldöma sig själv vite som överstiger värdet på föremålet, i detta fall då hästen:confused::confused:.

Dessutom så har motparten barn under 18 år så finns det rätt kraftiga begränsningar över vad fogden kan gå in och ta.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Javisst, men bara vetskapen om att 'säljer jag den här hästen vidare' så kommer det kosta mig vitet, plus omkostnader. Och skulden kommer förfölja mig.

Och vitet är inte ditt, det är fortfarande dens du har fordran mot. Du lånar eg bara ut pengarna, de läggs till skulden. Och visst om personen aldrig kan betala, eller får skuldsanering eller går i pers. KK, ja då har du förlorat pengarna. Men 500 kr/år, på tio år är det 5000 kr. Dvs en piss i nilen.

Sen, JAG skulle faktiskt gladeligen betala dels ansökningskostnaderna, samt 500 kr/år för att bevaka fordran, om en person brutit en återköpsklausul. För mig skulle det vara en piss i nilen ekonomiskt.

Och någon dag kommer de där barnen inte vara under 18 år, den jag har fordran mot inte vara arbetslös etc.

En sak som dock också bör nämnas att om personen redan har massa ärenden hos KF, och/eller det finns skatteärenden, då är chansen sämre få tillbaka pengarna.

Men som sagt, i TS fall så hade att trycka på en återköpsklausul kopplad till vite och med fast försäljningspris mest troligt fått henne att inte behöva ge 8000 kr mer än hon sålde hästen för för att köpa tillbaka den. Och de allra flesta skulle akta sig noga för att bryta en sådan klausul om de vet att ärendet kommer drivas till fogden.

Om en person förekommer med ärenden hos KF är offentliga uppgifter btw, så man kan kolla en presumtiv köpare eller fodervärd om man vill.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Vitet får överstiga värdet på hästen, men måste vara rimligt. Dvs en 8000kr hästa är det kanske inte rimligt att ha en miljon i vite på.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Om du har en fordran som inte betalas, lämnar du ärendet till KFM. Betalar deras avgifter och väntar. OM gäldenären inte tycker fordran är korrekt, bestrider de kravet till KFM. Då får man gå vidare till tinget för att fastställa fordran.

Går du vinnande ur striden kommer nästa krux, att få pengar. Finns inga pengar att få gäller det att överväga om fordran ska bevakas.

Finns pengar att få - fine.

Jo, det är faktiskt så det fungerar. Jag har jobbat med ekonomi hela mitt yrkesverksamma liv (bland annat med inkasso) och har just nu ett par ärenden inne hos just KFM för indrivning.

Edit, ser nu att AW sagt allt som finns att sägas om handläggningen.

Självklart kollar man väl motparten i en affärsuppgörelse INNAN man går in i afffären? Minst samtal till KFM för min del. Har personen anmärkning, tji fortsättning (om jag inte anser mig kunna förlora köpeskillingen).
 
Senast ändrad:
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Lovisa o AW, jag förstår att man kanske kan skrämma bort visst klientel med att skriva en vitesklausul, men om köparen ändå väljer att bryta överenskommelsen så är saker och ting inte så enkelt som det låter.
Dessutom så tycker jag sålt är sålt, vill man ha möjlighet att ta tillbaka hästen senare finns fodervärdsmöjligheter.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Frågan om sålt är sålt är en annan diskussion enligt mig.

Att gå vidare med ett kontraktsbrott (oavsett vilket) kostar alltid pengar, tid och energi. Så också detta. Särskilt om köparen motsätter sig betalningsansvar.

MEN det är fortfarande det bästa/enda sättet att skydda sig om man trots allt vill sälja med återköpsklausul.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Vill bara kika in & ge dig en stor guldstjärna!
Man kan aldrig bry sig för mycket tycker jag, skönt att
du fick chans att köpa tillbaka honom & göra nästa
försäjning mer lyckad än den här.

:bump:
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Hur som helst sa ar lillkillen nu med hjalp utav ultra ljud frisk forklarad. Han ar utlanad som sallskaps hast men tankt som framtida ridhast. At en kvinna runt 50+ med 2 andra hastar som hennes dotter rider. Dom har egen gard och ar lugna och sansade manniskor. Halsar pa honom ca 1 gang i veckan, dom bor bara 5 km bort.

For ovrigt visade det sig att dom forsta koparna, har satt i system att kopa just varmblodiga travare for at sedan salja dem direkt. Har sett flera annonser fran samma namn, telefon nummer och stad.

Men allt loste ju sig i slutandan! Tack for alla rad och kommentarer.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Vad bra att du hittade ett nytt hem nära dig:).
Tack för uppdateringen!!
Alltid intressant att veta fortsättningen.

Mvh J.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Trist historia, hoppas det reder upp sig till det bästa för både dig och hästen!

De gånger jag sett frågan om återköp av häst ställas till jurister, då har svaret varit att det existerar inte. Alltså att man kan inte kräva att få återköpsrätt på en häst man sålt och fått betalt för.
Enligt de svar jag sett så vädjar man bara till köparens välvilja att erbjuda säljaren köpa tillbaka hästen om köparen vill sälja om man skriver med återköpsrätt i kontraktet.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Jag lider med dig... Vy vilken jobbig situation...

Jag kan inget om det juridiska men ger dig en applåd för att du är så osjälvisk o räddar din lille vän för så mkt pengar o besvär.

Jag föreslår att du börjar med att lämna honom på foder för någon som senare är intresserad av köp. På så sätt kan du åka dit o hämta honom om han behandlas illa. Inte lätt förståss men...

Bara för att första ägaren visade sig vara en stor idiot behöver inte betyda att nästa är det. Så ge inte upp!
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Går det inte att ordna startförbud för hästen? :)
Så att risken att han säljs vidare sen som travhäst inte finns ?
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

*KL*
Men om man sätter ut ett vite, är det då bindande att de måste fråga mig innan de säljer hästen? För utan vite är det inte giltigt om jag förstått det hela rätt. Bra och veta om man så småningom skulle sälja
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Hur som helst sa ar lillkillen nu med hjalp utav ultra ljud frisk forklarad. Han ar utlanad som sallskaps hast men tankt som framtida ridhast. At en kvinna runt 50+ med 2 andra hastar som hennes dotter rider. Dom har egen gard och ar lugna och sansade manniskor. Halsar pa honom ca 1 gang i veckan, dom bor bara 5 km bort.

For ovrigt visade det sig att dom forsta koparna, har satt i system att kopa just varmblodiga travare for at sedan salja dem direkt. Har sett flera annonser fran samma namn, telefon nummer och stad.

Men allt loste ju sig i slutandan! Tack for alla rad och kommentarer.

Allt har nu ordnat sig :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 678
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 363
Senast: manda
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp