Bukefalos 28 år!

Kan dom "stjäla" min häst?

Wildchild_84

Trådstartare
Hejsan!
Har som vissa känner till, andra inte, så skaffade jag mig för 6 månader sedan en liten varmblodsvalack som inte längre kunde gå på travet pga en gaffelbands skada. Jag tog mig an honom eftersom att jag anser att ett ansvar varar i vått och torrt, dvs man har inte ihjäl ett djur bara för att man inte har "tid" att låta honom läka. Men det är en helt annan tråd egentligen och inte det jag vill disskutera ;).

Hur som helst har jag insett nu att tiden inte kommer räcka till för båda ( har en till herre som jag haft längre som också kräver tid). Så jag beslutade mig för att försöka sälja honom, jag hittar en tjej som låter hur bra som helst. Vi pratar och disskuterar fram och tillbaka, kommer fram till pris och att vi även ska lägga till en "återköps klausul (?)" ja ni förstår nog. Sagt och gjort, dom kommer och hämtar honom, varpå jag påpekar säkert 10 gånger om dels att ahn ÄR stirrig och nervig dom första veckorna innan han hunnit lugna sig samt att om det blir NÅGRA SOM HELST problem så köper jag givetvis tillbaka honom eftersom att jag inte vill att han ska vandra vidare. Dom är helt med på detta, och dom kör iväg. Dom skriver senare att allt gick bra på vägen hem och tackar för en bra genomförd affär.

Två dagar senare sitter jag framför datorn och hittar honom på annons! För 13000 mer än jag sålde honom för samt som "trav" häst om hans skada nämns inget! Jag ber en vän till mig ta kontakt med dem för att försöka köpa tillbaka honom. Då visar det sig att dom vill ha 13000 mer än vad dom gett för honom. Min vän trycker då på angående om han varit skadad, då kommer sanningen fram. Prutat ner dom till 8000 mer än vad dom gett för honom sedan vågade jag inte trycka på dem emr eftersom att jag ville ha honom!

Vi åkte upp, hämtade honom, betalade, skrev kvitto. Kommer hem, varpå jag lägger in en ny annons. Måste ju fortfarande sälja honom, men vill själv kunna kontrollera vart han hamnar, vilket var anledningen till att jag köpte tillbaka honom.

Nu idag, 1 dag efter att jag hämtat honom. Så skriver hon till mig samt ringer och undrar om jag ljugit om att han varit skadad?
Nu tror dom alltså att jag ljugit om skadan, att den inte existerar, för att få ner "deras" pris. Så antagligen tror dom väl att han är värd mer än det jag köpte tillbaka honom för, för vilken idiot köper tillbaka en häst för 8000 mer än vad hon sålde den för, för 2 dagar sedan annars?

Nu till min fårga, kan dom på något sätt ta tillbaka honom från mig? Ägarbyte gjordes aldrig, han står på mig. Jag har kvitto på att jag köpt tillbaka honom. Så vad tror ni, kan dom sno mon häst? :confused:

Till saken hör att dom vet att det var min vän som köpte honom, men dom tror också att det var jag egentligen. Dvs dom vet precis hur det är. Beklagar att det blev kladdigt och krångligt men hoppas ni kan hjälpa mig iallafall.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Varför köper du tillbaka hästen till ett högre pris om du har en återköpsklausul i kontraktet?
Säger inte en sådan att du har första tjing på att köpa hästen vid eventuell försäljning?

Varför skulle de kunna ta tillbaka honom om du har kvitto på att han är din igen?
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Vi åkte upp, hämtade honom, betalade, skrev kvitto. Kommer hem, varpå jag lägger in en ny annons. Måste ju fortfarande sälja honom, men vill själv kunna kontrollera vart han hamnar, vilket var anledningen till att jag köpte tillbaka honom.


Men du har ju redan en gång kontrollerat var han hamnade, varför skulle det bli bättre denna gång?
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Därför att jag försökte "använda" den klausulen men dom vägrade. För att han betyder jättemycket för mig och jag vill veta vert han hamnar.

Känner mig bara orolig och behövde höra några tröstande ord.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Jag vet inte vad som skulle bli bättre egentligen men det känns som om jag vill veta vart han hamnar.
Men jag förstår vad du menar, helt klart,.,
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Såvitt jag vet så är det kvitto som gäller, även om det inte gjorts ägarbyte. I alla fall när det handlar om halvblod.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Usch vilka människor det finns:mad: Men nej dom ska väl inte kunna ta tillbaka honom när ni skrivit kvitto, dom gick ju dessutom med på priset så att komma i efterhand och kräva mer kan dom ju inte göra.

Det kunde du antagligen fått reda på även utan att behövt köpa tillbaka honom?

Om man, två dagar efter man köpt en häst, lägger ut annons på den så är det ju tveksamt om dom bryr sig om vad som händer med den. TS kan ju inte påverka vem som får köpa den.
Dessutom så skulle den ju säljas som travhäst och om den har varit skadad kanske den inte håller för det.
Antagligen är den väl inte tillräckligt bra som travhäst heller för då skulle väl de första ägarna ge den tid att läka om dom trodde att det fanns möjlighet för hästen att bli helt bra och springa in pengar igen.

Ang återköpsklausul så gäller väl inte såt judidiskt sett efter att man har sålt hästen. Har för mig att det varit såna disskutioner på buke tidigare och då kom man fram till att det inte gällde egentligen. Dom nya ägarna har rätt att sälja till vem som helst.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Just i sådana här situationer så är det i bland humanare att avliva än att sälja vidare. Så lätt hänt att dom hamnar fel när dom både har en skada och är ett fd travare. Tyvärr. :cry:
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Håller med. Det bästa är ju att lämna ut på foder och sedan hålla regelbundna koller på hästen, be fodervärden hålla en uppdaterad med bilder osv.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Om man, två dagar efter man köpt en häst, lägger ut annons på den så är det ju tveksamt om dom bryr sig om vad som händer med den. TS kan ju inte påverka vem som får köpa den.


Men vad är det som säger att det går bättre andra gången?
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

kl

Av mej får TS en ELOGE!! taxsamt att läsa om folk som inte låter 8000 komma emellan ansvaret för att hästen har det bra!
ärligt talat hur många hade gjort det, tagit ansvaret, insett att köparna inte var så bra som de uppgett, tar o kämpar för att få tebax hästen, o betalar 8000 mer för sin egen häst. för att denne känner ansvar.
man kan aldrig vara säker när man säljer sin häst och många sitter o lipar när det går fel men hur många har verkligen gjort någåt åt situationen, Att bita i det sura äpplet är baske mej inte lätt o då få massa halvknepia komments gör en ju inte gladare.

Till TS önskar jag all lycka till hoppas att du hittar en godhjärtat människa att förvalta din lillkille hos
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Det finns fok till allt...tyvärr...

ett tips om du vill skriva in en återköpsklasul är att du skriver in om böter om det inte sker. Skriver du bara att du har få försköpsrätt och det inte sker så finns det ju ingetr du kan göra. men skriver du att om det inte sker så ska ett vite om XXXkr utgå till dig. Då har du ju en konsekvens om de bryter mot avtalet...

Hoppas att du förstod mitt röriga resonemang=)
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Vill bara säga att det var synd att du inte tryckte mer på återköpsklausulen.

Men som jag ser det så har de inget att komma med, du har kvitto och hästen står ju skriven på dig. Så låt dem stånga huvudet blodigt! ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

ett tips om du vill skriva in en återköpsklasul är att du skriver in om böter om det inte sker.


Och vad gör man då om kontraktet ändå inte följs?

KL

Jag kan till viss del förstå om någon räddar en skadad häst till ett bättre liv om man tänkt ha kvar den själv, men när man säljer direkt och förväntar sig att andra ska erbjuda hästen det livet man själv har i tanken?
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Men vad är det som säger att det går bättre andra gången?

Men hon kan ju påverkar så bra mycket mer när hon själv äger den än att dom ska sälja hästen vidare, och dessutom säljer den som ngt (i detta fall travhäst) den kanske inte håller för och då blir den antagligen kanske såld igen.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Men hon kan ju påverkar så bra mycket mer när hon själv äger den än att dom ska sälja hästen vidare, och dessutom säljer den som ngt (i detta fall travhäst) den kanske inte håller för och då blir den antagligen kanske såld igen.

Jamen, hon har ju redan provat och sålt den en gång, om man nu är så ansvarsmedveten om en halvskadad häst man köpt då får man väl se till att äga kvar den, annars kunde den lika gärna blivit korv.:confused:
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Jamen, hon har ju redan provat och sålt den en gång, om man nu är så ansvarsmedveten om en halvskadad häst man köpt då får man väl se till att äga kvar den, annars kunde den lika gärna blivit korv.:confused:

Men vart vill du komma egentligen? Vad spelar det egentligen för roll om hon köper tillbaka hästen och säljer den själv?
Jag ser det bara som att dom som köpte hästen av TS först ljög henne rakt upp i antsiktet, för vad sla hända på två dagar så att man bestämmer sig för att sälja hästen igen, skiter i kontraktet och vad man har lovat förra ägaren? Dessa personer måste ha haft det som plan hela tiden och då bryr dom sig säkert inte om vart hästen hamnar, bara dom får sina pengar.

Och visst, det kan hända igen, men dom flesta människor är faktiskt rätt ärliga när det gäller hästar. Jag har själv bara sålt hästar till ärliga människor och jag känner igen som sålt till någon som på en gång sålt hästen vidare direkt om dom utlovat långt hem eller dyl.
Så chansen att det ska hända igen är nog inte så stor.

Jag tycker TS är ansvarmedveten, hon har ingen möjlighet att hålla två hästar längre och istället för att försumma en häst så försöker hon verkligen hitta ett bra hem. Bara för att man köper en häst, skadad eller ej så kan man kanske inte behålla den i tid och evighet.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 819
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 552
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 418
Senast: manda
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
545
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp