Bukefalos 28 år!

Kan dom "stjäla" min häst?

Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

*KL*

Jag vill också ge en eloge till TS som inte lät 8000 kr komma emellan. Och trycka på återköpsklausulen, fråga är om det fanns ngt vite? Annars hade det ju varit lönlöst att trycka på den?

Hursom, ursprungsfrågan besvaras med ett nej, de kan inte hävda att det är deras häst. Rent tekniskt så visst kan de stjäla honom, men då får de göra som Berra Buse, dvs bryta sig in om natten och sno den i lönndom ;) De kan alltså inte hävda att det är deras eller liknande.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

fan vad dum man får vara, men asså.. jag tror inte att dom kommer och tar honom om han står på dej?
Nä. men de är bara vad jag tror :crazy: :o
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Och visst, det kan hända igen, men dom flesta människor är faktiskt rätt ärliga när det gäller hästar.


De flesta? Rätt ärliga?
Sådana här billighetsaffärer har en tendens att dra till sig ett större klientel av oärligaa människor- från början.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Jag tycker TS är ansvarmedveten, hon har ingen möjlighet att hålla två hästar längre och istället för att försumma en häst så försöker hon verkligen hitta ett bra hem. Bara för att man köper en häst, skadad eller ej så kan man kanske inte behålla den i tid och evighet.


Och jag tycker tvärtom.Om man skaffar en avdankad travare för eget bruk, det säger jag inget om. Men som här införskaffa, och vara medveten om från början att hästen måste säljas, livet har inte ändrats för TS,är att hjälpa till med stor risk att ännu en trasig travare får sluta livet som vandringspokal.

Att sedan köparen var lika oseriös, om inte mer, har inte med saken att göra, idioter som köper billiga hästar för att raskt sälja vidare, fast de utlovar annat finns det gott om, det förstår jag inte om någon kan ha missat?
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

*KL*

Jag vill också ge en eloge till TS som inte lät 8000 kr komma emellan. Och trycka på återköpsklausulen, fråga är om det fanns ngt vite? Annars hade det ju varit lönlöst att trycka på den?



Vad skulle hon gjort om det fanns vite i kontraktet då?

Nu vet ju ingen vad ursprungspriset var, det vore rätt intressant, Ts kan ju redan ha tjänat en hacka, dessutom kan hon faktiskt försöka få samma pengar som hon själv gav när hon återköpte hästen, så det är inte givet att hon lägger ut 8000 kr, hästen ska ju säljas igen, stackarn.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

*kl*

Jag skulle nog aldrig ha gjort som TS för jag hade aldrig kunnat sälja en häst som stod mig SÅ nära, möjligtvis låna ut.

Och TS har faktiskt blivit lite lurad tycker jag. :eek:

De som köpte hästen kunde ALDRIG ha sålt den vidare som travhäst så länge TS står som ägare hos STC. Om inte TS själv skriver på ägarskiftesblanketten så är den ogiltig och ägarskiftet godkänns ej = Hästen går inte att sätta i träning och får inte starta.

Jag har själv råkat ut för det (inte startförbud men en ny underskrift och lite extra porto :p) när jag köpte en häst som ett par ägde tillsammans och hade blandat ihop vem av dem som stod son företrädare.

TS har också möjligheten att sätta permanent startförbud på hästen om h*n är orolig att det ska hända igen, bara att skicka efter blankett. Finns att beställa på www.travsport.se
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Vad skulle hon gjort om det fanns vite i kontraktet då?

Nu vet ju ingen vad ursprungspriset var, det vore rätt intressant, Ts kan ju redan ha tjänat en hacka, dessutom kan hon faktiskt försöka få samma pengar som hon själv gav när hon återköpte hästen, så det är inte givet att hon lägger ut 8000 kr, hästen ska ju säljas igen, stackarn.


Det är väl tveksamt om hästen ens är VÄRD 8000? Det är ju en avdankad travare... :crazy:
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Det är väl tveksamt om hästen ens är VÄRD 8000? Det är ju en avdankad travare... :crazy:

Givetvis har du rätt, men det beror lite på vad hästen från början kostad. Travisar i det här skicket brukar inte vara svåra att få tag på gratis.

Bra info för övrigt av dig.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Vad skulle hon gjort om det fanns vite i kontraktet då?

Nu vet ju ingen vad ursprungspriset var, det vore rätt intressant, Ts kan ju redan ha tjänat en hacka, dessutom kan hon faktiskt försöka få samma pengar som hon själv gav när hon återköpte hästen, så det är inte givet att hon lägger ut 8000 kr, hästen ska ju säljas igen, stackarn.



Tryckt på återköpsklausulen (jag förutsätter att det fanns reglerat till vilket pris, utefter vad TS skriver), att om de sålde till någon annan än till henne skulle det bli ett vita på säg 40 000 kr. DÅ hade nya ägaren haft att välja på att sälja tillbaka till TS till samma pris hästen var köpt för, eller att göra en hiskelig ekonomisk förlust och sälja till någon annan.

Var inte återköpspriset reglerat hade hon inte haft hjälp av det med vite ens dock.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Då är det ett kontraktsbrott - så solklart att jag gått direkt till KFM och vidare i tinget om det inte kommit någon slant.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

De flesta? Rätt ärliga?
Sådana här billighetsaffärer har en tendens att dra till sig ett större klientel av oärligaa människor- från början.

Och jag tycker tvärtom.Om man skaffar en avdankad travare för eget bruk, det säger jag inget om. Men som här införskaffa, och vara medveten om från början att hästen måste säljas, livet har inte ändrats för TS,är att hjälpa till med stor risk att ännu en trasig travare får sluta livet som vandringspokal.

Att sedan köparen var lika oseriös, om inte mer, har inte med saken att göra, idioter som köper billiga hästar för att raskt sälja vidare, fast de utlovar annat finns det gott om, det förstår jag inte om någon kan ha missat?

Okej, då kanske jag är naiv då. Har inga erfarenhet av billighetsaffärer då jag varken köpt eller sålt billiga hästar.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Oj, det är nog bäst att du hittar en fodervärd till hästen.
Då kan du ju vara med även i framtiden och bestämma.
Även om man tror sig hittat ett bra och varaktigt hem så...
Man vet aldrig, förutsättningar ändras.
BRA gjort iaf att köpa tillbaka din häst.
Inte många hade slantat upp så som du gjorde. ELOGE.

Lycka till med allt!

/J.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

.
BRA gjort iaf att köpa tillbaka din häst.
Inte många hade slantat upp så som du gjorde. ELOGE.

/J.


Då frågar jag dig.
Vad har det för betydelse att hon köpte tillbaka hästen när hon ändå ämmnar sälja den igen?



KL

Och jag kan svara på varför inte sådana som "månar så mkt" om sina älsklingar vill lämna ut på foder- man blir aldrig med en foderhäst helt betalningsfri, rätt som det är kan man stå med en saftig veterinärräkning.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Det är ju en helt solklar fordran. Om den inte betalas är det KFM som är lämpliga att driva in den. Anser f d hästägaren att den är stridig får vi gå vidare till tinget, som vilken annan fordran som helst.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Så du menar att det är bara att visa upp kontraktet så kommer fogden och hjälper till att ta in stålarna?

Så enkelt är det verkligen inte.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Så du menar att det är bara att visa upp kontraktet så kommer fogden och hjälper till att ta in stålarna?

Så enkelt är det verkligen inte.

Nähä och vad tycker du är problemet då?

Kontrakt är bindande, varför tror du de skrivs, för att folk iaf ska göra vad de vill sen?!

Säljer de till någon annan när en sådan klausul finns har de brutit mot kontraktet, dvs de har rätt att kräva vite. Gör de inte det kan KFM hjälpa en, bestrider det de hela gör det till domstol. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Nähä och vad tycker du är problemet då?



Ett problem är att det inte alltid finns pengar för KFM att driva in, det finns alltså inget att hämta.Då står man där utan.

Och domstol, vad säger att motparten åker på allt?
 
Sv: Kan dom "stjäla" min häst?

Jo, så enkelt är det. Även om din terminologi är fel.

Jag anser att jag har en fordran på person X.

Då vänder jag mig till KF och ansöker om ett betalningsföreläggande.

KF kommer då att delge personen om betalningsföreläggandet.

Om personen bestrider din fordran, då får man ta ärendet till tingsrätten.

Om personen inte bestrider fordran fastställer KF yrkandet, dvs ger ett utslag.

Nu kan du välja om du vill att betalningsföreläggandet ska verkställas, och det vill man ju.
Då skickar du en ansökan om verkställighet till KF. I den ansökan kan du uppge om du vill ha utmätning eller ej.

Om du begär utmätning gör de en tillgångsundersökning, och finns det medel som kan lösa skulden så görs en utmätning så du får pengarna. Om det inte finns medel som kan lösa skulden, så bevakar KF ärendet åt dig. Och när det - förr eller senare - finns möjlighet att göra en utmätning och den vägen få loss pengar, ja då kommer dina pengar.

I korthet. Men det som krävs för att KF ska bevaka din fodran är, förutom att du begär den då, är att fodran är fastställd. Det görs genom att den man riktar det mot medger att den finns, eller i tingsrätten. Med ett kontrakt med återköpsklausul kopplat till vite är tingsrätten mest en transportsträcka. När din fordran är fastställd, då kommer personen ha KF i kulisserna och bevaka tillgångar tills den dag då fordran är betald. Det kostar för dig som ansöker, men de pengarna, och ränta etc får du kräva personen du har en fordran mot.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 819
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 552
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 418
Senast: manda
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
545
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp