Garderob i sovrum (med skjutdörr?)

baraclara

Trådstartare
Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att spara plats och dels för att jag tycker att det ser stilrent ut. I samtal med en vän avråddes jag dock från skjutdörrar då han upplever de mer omständiga att öppna och mycket tid gick åt för att skjuta dörrarna fram och tillbaka för att komma åt överallt 😂

Nu vill jag höra era erfarenheter: vad är den bästa garderobslösningen i sovrummet? Ska man ha skjutdörrar? Ni som har platsbyggda garderober - var det värt det högre priset?

Gärna bilder på era förvaringslösningar i sovrummet! 😁
 
Hade skjutdörrar i tidigare hem, fyra stycken. De var ju dock ihopsatta ”två och två” så så krångligt sett till vilka som behövde skjutas på ser jag inte varför det skulle vara? Man stänger ju dessutom i regel en dörr innan man öppnar en annan…

Bodde dock då ihop med en sambo som var totalt inkompetent när det gällde att stänga lådor och dörrar. Så ofta fick jag hålla på och stoppa in kläder som stack ut och stänga lådor i en garderob för att kunna öppna en annan… Så med facit i hand hade jag i det huset hellre satt in vanliga dörrar när vi renoverade. Men det var enda problemet, så det var ju inte ett generellt skjutdörrsproblem, men kan vara bra att ha i åtanke om man delar hem med någon. 😉

Nu bor jag ensam och hade gärna haft skjutdörrar. Dels sparar det plats och så tycker jag det är snyggt. Praktiskt att kunna ha spegel på någon dörr också, t.ex.
 
Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att spara plats och dels för att jag tycker att det ser stilrent ut. I samtal med en vän avråddes jag dock från skjutdörrar då han upplever de mer omständiga att öppna och mycket tid gick åt för att skjuta dörrarna fram och tillbaka för att komma åt överallt 😂

Nu vill jag höra era erfarenheter: vad är den bästa garderobslösningen i sovrummet? Ska man ha skjutdörrar? Ni som har platsbyggda garderober - var det värt det högre priset?

Gärna bilder på era förvaringslösningar i sovrummet! 😁
Jag hatar skjutdörrar :) och de är dyra och tar upp plats. Vi har i köksskåpen i sommarstugan. Så vi valde bort det och kunde inte heller ha dörrar att öppna pga platsbrist. Vi valde att ha sammetsgardiner framför vår garderobslösning, men har inte satt upp dem ännu :rofl:
 
Haft skjutdörrar i en tidigare lägenhet. Alltså, det är ju snyggt men jag tycker det är jobbigt att inte kunna öppna "allt" på en gång när man letar efter något specifikt.

Har hellre snygga, anpassade vanliga dörrar om bara möjligt av utrymmesskäl.
 
Hade skjutdörrar i tidigare hem, fyra stycken. De var ju dock ihopsatta ”två och två” så så krångligt sett till vilka som behövde skjutas på ser jag inte varför det skulle vara? Man stänger ju dessutom i regel en dörr innan man öppnar en annan…

Bodde dock då ihop med en sambo som var totalt inkompetent när det gällde att stänga lådor och dörrar. Så ofta fick jag hålla på och stoppa in kläder som stack ut och stänga lådor i en garderob för att kunna öppna en annan… Så med facit i hand hade jag i det huset hellre satt in vanliga dörrar när vi renoverade. Men det var enda problemet, så det var ju inte ett generellt skjutdörrsproblem, men kan vara bra att ha i åtanke om man delar hem med någon. 😉

Nu bor jag ensam och hade gärna haft skjutdörrar. Dels sparar det plats och så tycker jag det är snyggt. Praktiskt att kunna ha spegel på någon dörr också, t.ex.
Apropå spegel - hur har ni som har spegel i någon/några av dörrarna löst det?

Jag skulle gärna ha åtminstone en spegeldörr av de 5 garderobsdörrar som finns i en rad efter en vägg.
Helkroppsspegel då, saknar det i huset.
Men - jag har ingen lust att vakna och få syn på en sömndrucken morgonrufsig Rie på morgonen......
Hur får man till det snyggt och praktiskt?
Tills detta problem är löst blir garderobsdörrarna kvar.
 
Hade skjutdörrar till garderobsvägg i mitt rum hos föräldrarna när jag var tonåring. Var smidigt, inga konstigheter.
 
Apropå spegel - hur har ni som har spegel i någon/några av dörrarna löst det?

Jag skulle gärna ha åtminstone en spegeldörr av de 5 garderobsdörrar som finns i en rad efter en vägg.
Helkroppsspegel då, saknar det i huset.
Men - jag har ingen lust att vakna och få syn på en sömndrucken morgonrufsig Rie på morgonen......
Hur får man till det snyggt och praktiskt?
Tills detta problem är löst blir garderobsdörrarna kvar.
Beror ju på hur sovrummet är utformat och storlek. Har man en spegeldörr ute på en kant så ser man ju inte sig själv från sängen om sängen står i mitten - beroende på storlek på sovrummet då, såklart.
 
Jag älskade garderobsskjutdörrarna i mitt förra hus. Det var den optimala lösningen i ett litet sovrum. Dörrarna var indelade i tre delar - den övre och undre delen i trä och den mittersta var spegel. Med speglarna upplevdes dessutom rummet som större.
Enda nackdelen var väl egentligen att det samlades lite damm/ hår mm i hjulspåren och alldeles innanför dörrarna men det var ju inte värre än att ha som rutin att öppna och dammsuga när jag ändå städade.
 
Har snedtak i huset i sovrummet och med smal gång då det utrymmet är ombyggt blev det skjutdörrar, 3 st då företaget jag köpte ifrån hade det när man valde bredden. De sitter på separata spår så kan flytta alla 3 till samma ställe.
Jag är helnöjd, Jätteenkelt att installera med !

IMG_20240213_151721.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har insett att jag har väldigt lite förvarings utrymme i mitt hus, har ett utrymme under trappan som är överfullt med bråte, det är...
Svar
6
· Visningar
3 300
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp