Kan dotterns pappa hindra en flytt?

Acses

Trådstartare
Jag sitter med planeringen att göra en ganska lång flytt om några månader. (35 mil) Dels pga att jag har min partner på orten, dels pga arbete och studier.

Jag har ensam vårdnad om min dotter och hennes pappa har inte funnits med i bilden på länge. Sista gången de träffades var när hon fyllde 2 år i November och innan dess har de inte setts på nästan ett år.

Jag har några undringar om flytten.

Kan han på något sätt hindra den flytten, fast att han inte varit eller är delaktig i hennes liv, om han skulle få för sig något dylikt?

Dessutom svarar han inte på telefon när jag ringer, han svarar inte på mail heller. När jag skulle bjuda in honom med familj till hennes 2 års kalas i November så var det ett projekt som tog flera månader att få tag i honom.

Är jag skyldig att meddela honom om våra planer? Och hur går jag till väga om jag inte får tag i honom?

Sv: Kan dotterns pappa hindra en flytt?

Nej det kan han inte. Du har enskild vårdnad, alltså får själv besluta det juridiska om barnet. MEN, Enligt föräldrabalken har dock den som har enskild vårdnad ett stort ansvar för att medverka till och underlätta ett umgänge mellan barnet och den andre föräldern. Vårdnadshavaren har också en skyldighet att informera och underrätta den andre föräldern om saker som rör barnet och som kan anses vara av betydelse. Detta gäller exempelvis skolgång, flyttning och sjukdom.

Men flytten kan han inte hindra dig att göra.

Det är ju ganska betryggande det iaf! Att jag på något sätt skulle ställa mig i vägen för deras umgänge kommer inte på fråga, blir det en flytt och han hippt som happt kommer på att han vill vara delaktig så kommer jag göra mitt yttersta för att stödja det och vara behjälplig i deras umgänge, om jag så ska tågpendla för att det ska ske.

Om inte jag kan få kontakt med honom, går det att få hjälp någonstans ifrån? Eller kan jag, om det skulle bli problem yrka på att han varit okontaktbar, genom att kunna styrka att jag under lång tid försökt att nå honom utan resultat?

Det är bara att flytta, och uppstår problem kontaktar du soc eller fk, beroende på vilken typ av problem som uppstår.

Jag vill gärna veta att jag har "mitt på det torra" om det blir problem, genom att veta mina skyldigheter och hur hårt jag måste jobba för att få kontakt med honom.

Skulle det t.ex räcka, om det blev problem av något slag, att jag kan visa kopior på skickade mail, sms och telefonlistor som visar att jag ringt hans registrerade telefonnummer?

Och en till praktisk undran, eftersom det skulle bli ett stort pendlingsavstånd och om han får för sig att vilja ha henne igen, blir jag skyldig att stå för alla resor för deras umgänge eller blir det hälften var? Om han bara vill träffa henne så som han gör i dagsläget (typ inget alls) så kommer det ju inte direkt bli något problem då jag ändå en gång i månaden kommer pendla upp för att träffa min egen familj och dottern ska få spendera en vecka i månaden hos mormor som hon är van vid. Men om han t.ex skulle komma på att han vill ha henne varannan helg, är det på min kostnad då att se till att det sker? Eller kan jag kräva (efter att de lärt känna varandra igen och allt fungerar) att han möter upp mig på halva vägen?

Vad jag har sett i verkligheten kan du flytta hur du vill, ingen kan tvinga dig att bo kvar.
Att ni delar på reskostnaderna är praxis, oavsett vem som flyttar vad jag vet.
Du måste inte jobba för att hålla kontakt alls, däremot får du inte försvåra kontakten. I och med att han i dagsläget inte har någon kontakt med dottern försvårar ju din flytt i dagsläget inget alls.
Regelverket kanske säger något annat, men verkligheten ser ju inte så ut. Du har ju dessutom ensam vårdnad och därmed beslutanderätt om mycket.

Tack så mycket! :)

Det är ju ett tag kvar innan flytten är aktuell, har inte ens sagt upp min lägenhet än, så mycket kan ju hinna hända. Men det skadar ju inte att vara påläst.

Puttar min egen tråd.

Jag har försökt att få tag i min dotters pappa sedan jag startade den här tråden.

Det verkar som att han bytt nummer och jag får inte så mycket hjälp någon annanstans ifrån heller. Hittar honom ingenstans på internet och vet inte vart han arbetar.

Har har alltså gått under jord och gjort sig okontaktbar.

Om jag nu flyttar och han i efterhand bråkar om att inte blivit upplyst om detta, kan jag på något sätt råka illa ut?

Finns det någonstans jag kan vända mig för att få kontakt med honom?

Det känns så fruktansvärt olustigt att han gjort sig okontaktbar på detta sätt, inte bara iom flytten utan att jag inte kan få tag i honom om hon skulle bli svårt sjuk eller något annat skulle inträffa.

Känns fruktansvärt ruttet rent ut sagt att jag och min dotter "måste" hålla alla dörrar öppna för honom men han kan låsa ut oss hur som helst. :crazy:

Men du, lugn och fin nu! :)

Du pratar om dina skyldigheter. HAN har ju också skyldigheter. Han har inte träffat barnet sedan november i fjor och inte hört av sig heller? OM han vill ha info om sitt barn, rörandes vad som helst som kan vara viktigt, så är det HANS skyldighet att se till att du alltid kan få tag i honom. Det är alltså inte bara din skyldighet att rota fram honom nånstans djupt under jorden.

När han nu inte går att få tag på så strunta i honom!! Du har gjort ditt och flytta och ta problem då- med rent samvete.

Fråga familjerätten annars?

Vad härligt annars med flytten! :laugh:

Ibland känner jag också för att ta mitt pick och pack och bara flytta rakt av! Men hur gör man när man har jobb här....:crazy:

Jag vill bara inte att det kommer tillbaka och biter mig i rumpan. Historian vi har är att från det att jag inte var hans partner längre har han inte velat ha med tösen att göra alls, perioder har han kommit och gått men för det mesta har han inte funnits. Men, och det är ett ganska stort men, har det funnits något att bråka om, minsta lilla detalj, så har han sett till att göra det.

När han vägrade ta ut föräldraledighet så skälde han och skrek över att dottern spenderade "för mycket tid" hos min mamma för att jag behövde jobba. Han "fick inte" vara med och träffa dagisfröknarna på nya dagis (tjatade på honom i två månader om att komma ned och besöka dagis innan hon börjar). När jag träffade en ny kille var det världens största katastrof, eftersom han inte fått "godkänna" killen. Själv träffade han en tjej under flera månaders tid utan att meddela mig om det, dottern träffade tydligen också denna tjej utan att jag fick veta något, men då var det ingen katastrof.

Han har till och med hotat att skicka socialen på mig och få henne bortadopterad pga att jag "super och knullar runt" (inte ens som singel gick jag ut ofta, men ja, är jag barnledig vill jag gärna passa på att roa mig, men tro mig, det är inte ofta). Han har även använt min bipolaritet emot mig som ett argument till att jag skulle brista i min tillsyn och vara en dålig förälder.

Jag vet att det bara är skäll och inget allvar men jag vill inte ge honom chansen att bråka med mig mer. Det tar så fruktansvärt mycket energi och gör mig bara trött och ledsen.

Men karln måste ju vara skriven någonstans.
Skicka ett brev till adressen han är skriven på och om ni har en kontakt på soc en kopia till dem - så har du väl alla bevis i världen på att du försökt göra din bit.

Men karln måste ju vara skriven någonstans.
Skicka ett brev till adressen han är skriven på och om ni har en kontakt på soc en kopia till dem - så har du väl alla bevis i världen på att du försökt göra din bit.

Så långt har jag inte ens tänkt! :o

Tack så mycket! Får ringa skattemyndigheten i morgon och se om jag kan trolla fram en adress, för det är väl dit man ringer?

Så långt har jag inte ens tänkt! :o

Tack så mycket! Får ringa skattemyndigheten i morgon och se om jag kan trolla fram en adress, för det är väl dit man ringer?

Ja och om du verkligen vill ha ditt på det torra, skicka brevet rekomenderat, då kan han inte säga att det har kommit bort heller, inte för att jag tror att detbehövs men det kan ju vara en fördel om det skulle bli en tvist.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 805
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 128
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
25 266
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 591
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka