Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Bara för att det är jobbresor är det inte viktigare eller mer befogat än privatresor. Sysslar företaget med att producera essentiella saker för överlevnad eller lyx/nöje. Det är knappast bättre med arbetsresor om företaget tillverkar teknikprylar, lyxprylar eller tjänster inom upplevelsebranschen.

Ja precis och tänker man till lite så inser man att väldigt mkt som tillverkas egentligen hamnar på onödiga listan, överkonsumtion och lyx vilket allt ger mer tranport o då även flygresor.
 
Tror du att affärsresenärerna som har traktamenten spenderar MINDRE pengar på sina resmål? Och tror du att affärsresenärer som de facto reser för att träffa affärskontakter/leverantörer/operatörer och måste få relationerna med lokalbefolkningen att fungera för att få jobbet gjort INTE bidrar till något kulturutbyte och kompetensväxling? Och affärsresenärer som dessutom ofta reser till platser som är så oattraktiva att ingen turist någonsin skulle kunna tänka sig att resa dit, inte bidrar med både pengar till den lokala ekonomin och kulturutbyte och kompetensutbyte, så kan jag bara säga att du har helt fel.

Många reser dock inom företag, man jobbar på annan ort osv.
 
Jag är osäker på om jag kommer flyga nästa år, eventuellt blir det så att jag flyger till Gotland om mina poäng går ut hos sas, annars tycker jag det är rätt smidigt att ta båten dit (även om det inte är speciellt mycket miljövänligare att ta den).

Annars tror jag verkligen har tid eller råd att åka iväg, men blir det en utlandsresa är jag sugen på Köpenhamn eller Berlin, och då blir det tåg dels för att det är sjukt smidigt (tror jag klarar mig med ett byte till Köpenhamn) och dels då jag verkligen älskar att åka tåg!
 
Jag är osäker på om jag kommer flyga nästa år, eventuellt blir det så att jag flyger till Gotland om mina poäng går ut hos sas, annars tycker jag det är rätt smidigt att ta båten dit (även om det inte är speciellt mycket miljövänligare att ta den).

Annars tror jag verkligen har tid eller råd att åka iväg, men blir det en utlandsresa är jag sugen på Köpenhamn eller Berlin, och då blir det tåg dels för att det är sjukt smidigt (tror jag klarar mig med ett byte till Köpenhamn) och dels då jag verkligen älskar att åka tåg!

Från ex stockholm går det direkttåg, det var super! 6 timmar, sen framme.
 
Jag tycker att flygresandet har blivit en viktig symbol i debatten kring vilka klimatavtryck vi gör. Som symbol lyfter den fram viktiga frågor om hur våra praktiker (som att flyga) påverkar vår miljö och att det ofta finns mindre skadliga praktiker att välja mellan.

Men jag tycker just flygresande (både privat och i arbete) ofta glider över i en moralisk fråga, att man ska, bör och kanske måste välja bort flyg för annars är man en ”dålig” medmänniska som inte tar sitt ansvar för miljön. Att välja bort flyg är oftast inget problem för dem som ändå inte flyger, men för oss som i det närmaste måste flyga för att göra våra jobb (jag t.ex. måste befinna mig fysiskt i Asien lite då och då) blir det mer problematiskt.

Att flyga är dåligt för miljön men när det blir bedömt som osolidariskt oavsett orsak tycker jag gör debatten infekterad och mindre konstruktiv. Då får jag lust att börja lista upp saker som jag gör och har gjort för att visa att jag minsann också försöker dra mitt strå till stacken. Bara för att jag flyger både privat och i jobbet betyder inte att jag inte är delaktig i kampen för att rädda vår miljö – bara det att just avstå från flyg är inte mitt bidrag i det skede i livet jag befinner mig i nu.
 
+ @Hyacinth

Är det rimligt att just jobbresor ges så stort utrymme i tråden när antalet nöjesresor är överrepresenterade i statistiken?

Jag är givetvis helt med på att onödiga jobbresor samt jobbresor som rör lyxkonsumtion etc verkligen bör dras ned på. Men nöjesresorna ser jag som ett betydligt större bekymmer. Inte heller är de vanligaste resmålen sådana där "utbyte av kultur" eller liknande rosa reseromantik är i centrum (för att fortsätta problematiserandet kring turism) (nej, inte alla resor eller turism är skit) (men mycket av det). Pattaya, som sagt. Valfri ort i Thailand. Antalya. Mallorca. Santorini. Wekeends i europeiska städer. Etc etc.
 
Ja men precis du som många andra som inte gör ett piss egentligen , för inte tror du hon "bara" vill att du lyssnar på vetenskapen?
Det är nog ungefär kärnan i klimatdiskussionen. Alla hyllar Greta men ingen bryr sig om budskapet hon för fram (jag tänker då i första hand på politiker och andra med inflytande och möjlighet att reellt påverka).
 
Jag tycker att flygresandet har blivit en viktig symbol i debatten kring vilka klimatavtryck vi gör. Som symbol lyfter den fram viktiga frågor om hur våra praktiker (som att flyga) påverkar vår miljö och att det ofta finns mindre skadliga praktiker att välja mellan.

Men jag tycker just flygresande (både privat och i arbete) ofta glider över i en moralisk fråga, att man ska, bör och kanske måste välja bort flyg för annars är man en ”dålig” medmänniska som inte tar sitt ansvar för miljön. Att välja bort flyg är oftast inget problem för dem som ändå inte flyger, men för oss som i det närmaste måste flyga för att göra våra jobb (jag t.ex. måste befinna mig fysiskt i Asien lite då och då) blir det mer problematiskt.

Att flyga är dåligt för miljön men när det blir bedömt som osolidariskt oavsett orsak tycker jag gör debatten infekterad och mindre konstruktiv. Då får jag lust att börja lista upp saker som jag gör och har gjort för att visa att jag minsann också försöker dra mitt strå till stacken. Bara för att jag flyger både privat och i jobbet betyder inte att jag inte är delaktig i kampen för att rädda vår miljö – bara det att just avstå från flyg är inte mitt bidrag i det skede i livet jag befinner mig i nu.

Känner exakt samma, oberoende på vad jag gör annars så är jag en dålig person för att jag flyger en gång i månaden (minst).

Samma känsla finns kring elbilsdebatten. Elbilen är ond pga kobolt samt tysk fulel.

Däremot att äta importerad thailändsk kyckling, brasiliansk biff osv är helt ok för man inte har pengar... :cautious:
 
+ @Hyacinth

Är det rimligt att just jobbresor ges så stort utrymme i tråden när antalet nöjesresor är överrepresenterade i statistiken?

Jag är givetvis helt med på att onödiga jobbresor samt jobbresor som rör lyxkonsumtion etc verkligen bör dras ned på. Men nöjesresorna ser jag som ett betydligt större bekymmer. Inte heller är de vanligaste resmålen sådana där "utbyte av kultur" eller liknande rosa reseromantik är i centrum (för att fortsätta problematiserandet kring turism) (nej, inte alla resor eller turism är skit) (men mycket av det). Pattaya, som sagt. Valfri ort i Thailand. Antalya. Mallorca. Santorini. Wekeends i europeiska städer. Etc etc.

Jag tycker det, för de kan ofta enkelt ersättas av videokonferenser mm.
 
+ @Hyacinth

Är det rimligt att just jobbresor ges så stort utrymme i tråden när antalet nöjesresor är överrepresenterade i statistiken?

Jag är givetvis helt med på att onödiga jobbresor samt jobbresor som rör lyxkonsumtion etc verkligen bör dras ned på. Men nöjesresorna ser jag som ett betydligt större bekymmer. Inte heller är de vanligaste resmålen sådana där "utbyte av kultur" eller liknande rosa reseromantik är i centrum (för att fortsätta problematiserandet kring turism) (nej, inte alla resor eller turism är skit) (men mycket av det). Pattaya, som sagt. Valfri ort i Thailand. Antalya. Mallorca. Santorini. Wekeends i europeiska städer. Etc etc.
Jag funderar snarare på varför man väljer ut ett område och pekar på det som problem när det är hela vår livsstil som är problemet. Det är summan av våra utsläpp, vårt avtryck i miljön, som är problemet och inte en enskild aktivitet.

Jag ska flyga minst en nöjesresa nästa år, men har i år valt tåget istället för flyg och bil där det fungerar, sålde hästen för några år sedan och har inga barn. Nu handlar varken barn eller häst om min vilja att skona miljön, liksom mångas avståndstagande till flyget handlar om miljön utan att de inte skulle flugit ändå.
 
Att flyga är dåligt för miljön men när det blir bedömt som osolidariskt oavsett orsak tycker jag gör debatten infekterad och mindre konstruktiv. Då får jag lust att börja lista upp saker som jag gör och har gjort för att visa att jag minsann också försöker dra mitt strå till stacken.

Precis detta. Både när det gäller flyg- och bildebatten så är det så himla tröttsamt med Men JAG får eftersom jag i gengäld x, y och z. Lika tröttsamt som Men JAG måste eftersom x, y och z.

I den här tråden pratar dessutom några om att de inte reser/köper kläder osv ”i onödan”. Det är alltid ”de andra” som gör saker ”i onödan”.
 
Precis detta. Både när det gäller flyg- och bildebatten så är det så himla tröttsamt med Men JAG får eftersom jag i gengäld x, y och z. Lika tröttsamt som Men JAG måste eftersom x, y och z.

I den här tråden pratar dessutom några om att de inte reser/köper kläder osv ”i onödan”. Det är alltid ”de andra” som gör saker ”i onödan”.
Man kan fråga sig hur många här på buke som måste ha häst av goda skäl och hur många som har häst/hästar i onödan.
 
Individuellt eller nationellt? Av Sveriges totala utsläpp ligger nog bil och flyg på ungefär samma nivå idag, men då har jag inte kollat upp den senaste statistiken. Sverige har betydligt större andel av sina utsläpp inom transport än det globala genomsnittet och tidigare stod bilen för det mesta av det med flyget strax bakom men flyget har nog kommit ikapp nu, det är en gissning men inte en vild sådan.

Individuellt som vi diskuterar här.
 
Det beror på vilket arbete man har, om företaget sysslar med. Bara för att det är jobbresor är det inte viktigare eller mer befogat än privatresor. Sysslar företaget med att producera essentiella saker för överlevnad eller lyx/nöje, det påverkar i högsta grad om resan är nödvändig eller i själva verket är jämställd med nöjesresor.

Jag tror fler jobbresor är befogade och ffa inte valfria för individen.
 
Jag tycker att flygresandet har blivit en viktig symbol i debatten kring vilka klimatavtryck vi gör. Som symbol lyfter den fram viktiga frågor om hur våra praktiker (som att flyga) påverkar vår miljö och att det ofta finns mindre skadliga praktiker att välja mellan.

Men jag tycker just flygresande (både privat och i arbete) ofta glider över i en moralisk fråga, att man ska, bör och kanske måste välja bort flyg för annars är man en ”dålig” medmänniska som inte tar sitt ansvar för miljön. Att välja bort flyg är oftast inget problem för dem som ändå inte flyger, men för oss som i det närmaste måste flyga för att göra våra jobb (jag t.ex. måste befinna mig fysiskt i Asien lite då och då) blir det mer problematiskt.

Att flyga är dåligt för miljön men när det blir bedömt som osolidariskt oavsett orsak tycker jag gör debatten infekterad och mindre konstruktiv. Då får jag lust att börja lista upp saker som jag gör och har gjort för att visa att jag minsann också försöker dra mitt strå till stacken. Bara för att jag flyger både privat och i jobbet betyder inte att jag inte är delaktig i kampen för att rädda vår miljö – bara det att just avstå från flyg är inte mitt bidrag i det skede i livet jag befinner mig i nu.

Jag kan tycka det är stor skillnad att flyga när man behöver pga jobbet kräver det och på att fortsätts köra 5 weekends i Europa och nån långflygning per år med ursäkten ”kina släpper ändå ut mer”.

Jag vill att vi ska kunna fortsätta flyga men då funkar det inte att vi flyger i tid och otid för det är enkelt och billigt. Precis som konsumtionen.
 
Man kan fråga sig hur många här på buke som måste ha häst av goda skäl och hur många som har häst/hästar i onödan.

Är det relevant att jämföra en häst med 10 flygresor om året? Det blir så mycket whataboutism i såna här trådar.
Dessutom är det för mig samma personer som konsumerar flyg som konsumerar mycket i övrigt.

Jag är ingen miljöhjälte men jag försöker tänka efter och kapa där det går. Även om det svider.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp