Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Är det relevant att jämföra en häst med 10 flygresor om året? Det blir så mycket whataboutism i såna här trådar.
Dessutom är det för mig samma personer som konsumerar flyg som konsumerar mycket i övrigt.

Jag är ingen miljöhjälte men jag försöker tänka efter och kapa där det går. Även om det svider.
Ja det är relevant att jämföra hela miljöpåverkan man utövar och inte isolera bitar. En del är mycket bra på att glömma sina egna svara sidor när de "slår sig för bröstet" och påtalar vad de själv gör för miljön.

Förresten var skrev jag att man skulle jämföra en häst med 10 flygresor? Min gissning är att det är helt ditt påhitt för att få förvränga perspektivet och få mitt påtalande som naggar i kanten på ditt samvete att verka så orimligt att man kan bortse från det. Kanske har du en eller flera hästar som gör ett ordentligt miljöavtryck med allt vad de innebär av hästprylar och bilkörning förutom avtrycket själva hästen gör.
 
+ @Hyacinth

Är det rimligt att just jobbresor ges så stort utrymme i tråden när antalet nöjesresor är överrepresenterade i statistiken?

Jag är givetvis helt med på att onödiga jobbresor samt jobbresor som rör lyxkonsumtion etc verkligen bör dras ned på. Men nöjesresorna ser jag som ett betydligt större bekymmer. Inte heller är de vanligaste resmålen sådana där "utbyte av kultur" eller liknande rosa reseromantik är i centrum (för att fortsätta problematiserandet kring turism) (nej, inte alla resor eller turism är skit) (men mycket av det). Pattaya, som sagt. Valfri ort i Thailand. Antalya. Mallorca. Santorini. Wekeends i europeiska städer. Etc etc.
Frågan är också hur vi kan förfasas så över förslag som att man kan nöjesflyga två i stället för tre gånger per år, eller två i stället för en, eller vartannat i stället för varje. Inget av det är något extremt förslag eller ens i närheten av att sluta nöjesflyga helt men ändå räknas det som ett otroligt moraliserande och ett fruktansvärt skuldbeläggande av de som nöjesflyger. Att flyga så enormt mycket som vi gör idag är en lyx oavsett vilken lyx andra människor väljer, alla måste dra ner på sina klimatavtryck på alla områden och flyg ska inte ha en särställning jämfört med bilresor, konsumtion eller andra stora poster för koldioxidutsläpp.

Det är talande att en så relativt mild förändring som att dra ner från två flygresor per år till en flygresa per år är det som får bägaren att rinna över här, att det blir ett sådant ramaskri över tanken på att för miljöns skull göra två flygresor per år i stället för tre att alla här som rider genast måste sälja hästen och sluta upp med det för att flygresenärer ens ska överväga att göra något sådant.

Jag kan knappt förstå lyxen vi lever i när det här är så kontroversiellt. När kan man börja säga att flygresandet är lite i överkant och att många kan minska lite på det utan att människor tar så illa vid sig och det utmålas som ett otroligt moraliserande och skuldbeläggande? Inte vid tre, så fyra nöjesflygresor per år? Fem nöjesflygresor per år? Sex nöjesflygresor per år? Man ska väl bara inte uttrycka några åsikter eller reflektioner alls om jämförelsevis rika människors flygvanor i en tråd om hur flyget påverkar miljön, men det här är ju löjligt?

Ja jag blir irriterad och det känns som om jag har fått nog av tråden för jag tycker diskussionen är så fantastiskt priviligerad och överspänd.
 
Jag flyger ju aldrig i dagsläget, av flera skäl. Men jag tycker inte flyg är mycket värre än många andra saker.
 
Frågan är också hur vi kan förfasas så över förslag som att man kan nöjesflyga två i stället för tre gånger per år, eller två i stället för en, eller vartannat i stället för varje. Inget av det är något extremt förslag eller ens i närheten av att sluta nöjesflyga helt men ändå räknas det som ett otroligt moraliserande och ett fruktansvärt skuldbeläggande av de som nöjesflyger. Att flyga så enormt mycket som vi gör idag är en lyx oavsett vilken lyx andra människor väljer, alla måste dra ner på sina klimatavtryck på alla områden och flyg ska inte ha en särställning jämfört med bilresor, konsumtion eller andra stora poster för koldioxidutsläpp.

Det är talande att en så relativt mild förändring som att dra ner från två flygresor per år till en flygresa per år är det som får bägaren att rinna över här, att det blir ett sådant ramaskri över tanken på att för miljöns skull göra två flygresor per år i stället för tre att alla här som rider genast måste sälja hästen och sluta upp med det för att flygresenärer ens ska överväga att göra något sådant.

Jag kan knappt förstå lyxen vi lever i när det här är så kontroversiellt. När kan man börja säga att flygresandet är lite i överkant och att många kan minska lite på det utan att människor tar så illa vid sig och det utmålas som ett otroligt moraliserande och skuldbeläggande? Inte vid tre, så fyra nöjesflygresor per år? Fem nöjesflygresor per år? Sex nöjesflygresor per år? Man ska väl bara inte uttrycka några åsikter eller reflektioner alls om jämförelsevis rika människors flygvanor i en tråd om hur flyget påverkar miljön, men det här är ju löjligt?

Ja jag blir irriterad och det känns som om jag har fått nog av tråden för jag tycker diskussionen är så fantastiskt priviligerad och överspänd.

Det är värderingen i att just flyg är något man ska avstå och är onödigt, framhejat av personer som i andetaget efter säger att de ändå inte vill flyga.

Miljön är agnostisk inför i vilken form och med vilken moralisk kompass utsläppen sker.
 
Frågan är också hur vi kan förfasas så över förslag som att man kan nöjesflyga två i stället för tre gånger per år, eller två i stället för en, eller vartannat i stället för varje.
Det är bara inte din business att oombett "föreslå" för andra hur de ska göra.

Vad hade du väntat dig för svar? "Ja jäklar, vartannat år i stället för varje skulle halvera mitt klimatavtryck av just flygresor, det hade jag ALDRIG tänkt på. Tack snälla för tipset!"?
 
Det är bara inte din business att oombett "föreslå" för andra hur de ska göra.

Vad hade du väntat dig för svar? "Ja jäklar, vartannat år i stället för varje skulle halvera mitt klimatavtryck av just flygresor, det hade jag ALDRIG tänkt på. Tack snälla för tipset!"?
Men jag riktade mig inte ens oombett till enskilda med inlägget där jag skrev att det här inte behövde vara en fråga om "allt eller inget" och att man kan påverka mycket genom minskningar också, jag skrev det som en allmän kommentar i en tråd som uttryckligen rör flygets enorma klimatpåverkan. Men jag har förstått att inte ens i en sådan tråd får man reflektera fritt över vilka olika saker vi kan göra för att minska våra utsläpp från flyget.
 
Men jag riktade mig inte ens oombett till enskilda med inlägget där jag skrev att det här inte behövde vara en fråga om "allt eller inget" och att man kan påverka mycket genom minskningar också, jag skrev det som en allmän kommentar i en tråd som uttryckligen rör flygets enorma klimatpåverkan. Men jag har förstått att inte ens i en sådan tråd får man reflektera fritt över vilka olika saker vi kan göra för att minska våra utsläpp från flyget.
Reflektera hur mycket du vill, men du kallade det du skriver "förslag". Och flera av dina inlägg andas tips till ANDRA. När jag påpekade det efter ett annat inlägg skrev du att det handlade om dina resonemang kring ditt eget resande. Men om det är dig själv du pratar om är det ingen bra idé att formulera dig som "Flygreser du två gånger per år klarar du troligtvis av att halvera din klimatpåverkan där genom att flyga en gång i stället och ta andra resan med tåg eller spara den till nästa år, flygreser du en gång per år klarar du antagligen av att flygresa vartannat i stället och så vidare. Kan du glädjas ett helt år över en flygresa kan du kanske göra det i hela två år och däremellan ta en tåg eller bussresa om du fortfarande vill resa. "

Du uttrycker dig dessutom i många inlägg som att du är den enda som kommit på det där. Det är du inte.
 
Eftersom jag inte suttit i ett flygplan sedan våren 2000, så har jag nog inget större problem med att låta bli att flyta under nästa år heller....
MVH "utan reslängtan" :p
 
Reflektera hur mycket du vill, men du kallade det du skriver "förslag". Och flera av dina inlägg andas tips till ANDRA. När jag påpekade det efter ett annat inlägg skrev du att det handlade om dina resonemang kring ditt eget resande. Men om det är dig själv du pratar om är det ingen bra idé att formulera dig som "Flygreser du två gånger per år klarar du troligtvis av att halvera din klimatpåverkan där genom att flyga en gång i stället och ta andra resan med tåg eller spara den till nästa år, flygreser du en gång per år klarar du antagligen av att flygresa vartannat i stället och så vidare. Kan du glädjas ett helt år över en flygresa kan du kanske göra det i hela två år och däremellan ta en tåg eller bussresa om du fortfarande vill resa. "

Du uttrycker dig dessutom i många inlägg som att du är den enda som kommit på det där. Det är du inte.
I mitt allra första inlägg i tråden skrev jag att jag försöker minska mitt eget flygande så mycket som möjligt så det är knappast så att jag kommer hit och pekar finger åt andras flygande samtidigt som jag aldrig ens ville flyga själv till att börja med. Jag skulle gärna flyga till Kuba nästa år men tänker också mycket på att skjuta det på framtiden tills vi har bättre bränsle till flyget. Att jag har minskat mitt eget flygande betyder att jag har tänkt över det här för egen del också.

Vadå den enda? Du verkar läsa in saker i mina inlägg som jag aldrig skrivit.
 
Lång tråd och jag har inte läst exakt allt, bara skummat och ser till min förvåning att flygresandet försvaras här på buke? 😮 Oh, taking notes! Jag får nog hålla hakan uppe resten av dagen!

Jag har inte en millimeters problem med att inte flyga nästa år. Har en dotter som bor utomlands och jag har ingen gretasegelbåt att segla med så skulle jag behöva åka och hälsa på dotter så skulle jag ju få problem med det då. Men jag tänker faktiskt att JAG kan avstå resan dit, faktiskt och att det räcker med resan 'hem' som dottern alltid gör ett par gånger om året.
Och för övrigt så lustflyger jag ingenstans. Tycker att flygresande är en form av resande för privilligerade som jag inte räknas till, och nu har inte miljön råd med det heller så jag har inga problem att avstå från det.
 
Eh va? Är att helt låta bli att flyga det enda man kan göra? På riktigt, hur vet du vad @mandalaki gör eller inte gör för klimatet?

Det finns 3 tunga miljöposter, förbränning av fossila bränslen, kött o kläder för att förenkla det hela väldigt. Jag har innan nämnt 2 av dem här i tråden, flyg är en stor bit så jo att hylla Gretas engagemang och inte göra något särskilt själv för som det framkommit i tråden , det väntas på tekniska under och politiska beslut , ja då hejjar man på Greta enbart för att lindra sitt egen ev dåliga miljösamvete.

Varför flyger man om man tycker Greta har helt rätt och hon inte vill att man ska flyga??- en förenklad fråga men ändå.
 
Jag svarar ingen särskild.
Jag har halverat mitt flygande i år, både i jobbet och privat, mot vad jag skulle ha gjort om jag inte hade gjort några aktiva val s.a.s.
Resonemangen om att det inte är någon särskilt stor uppoffring osv vet jag knappt om det är lönt att bemöta, det beror ju helt på vad man gillar som person. Jag har inte häst längre. Och skulle det vara möjligt att välja skulle jag idag alla gånger välja min och barnens årliga solresa före en ny häst. Vi njuter något alldeles ohejdat, både inför, under och efter resan. Som vi alltså valde bort i år till förmån för tågsemester. Trevligt, javisst, men inte i samma division öht för oss. Inte pga flyget i sig utan pga vart vi kan ta oss.
Jag hejar f.ö. också på Greta. Och kan påverka hur mycket jag flyger i jobbet rätt mycket faktiskt.
Angående hästars miljöpåverkan så har jag sett siffror på mellan 5 och 10 ton CO2 per år. Dock hittar jag inte referensen nu.
 
I mitt allra första inlägg i tråden skrev jag att jag försöker minska mitt eget flygande så mycket som möjligt så det är knappast så att jag kommer hit och pekar finger åt andras flygande samtidigt som jag aldrig ens ville flyga själv till att börja med. Jag skulle gärna flyga till Kuba nästa år men tänker också mycket på att skjuta det på framtiden tills vi har bättre bränsle till flyget. Att jag har minskat mitt eget flygande betyder att jag har tänkt över det här för egen del också.

Vadå den enda? Du verkar läsa in saker i mina inlägg som jag aldrig skrivit.
" Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?", utmanar folk att göra det samma och pekar underförstått på att det är rätt att minska eller rättare sagt avstå från flygandet. Det är samma logik som, jag har bidragit till välgörenhet med X kr utmanar andra att göra det samma.

Så ja du pekar finger och pekar på hur bra du själv är.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp