Kan en häst "växa ikapp" efter första året?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cafu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 270
C

cafu

Vet ej om denna tråd hamnar rätt, men provar...

Jag undrar hur länge en nordsvensk växer, och om det går att räkna ut hur hög en 1,5-åring kommer att bli?

Har provat att mäta min häst med hjälp av "tattarmått" men enligt detta så ska hon bara växa 6 cm till....

Har också hört att när hästen är 1,5 år har den uppnått 90% av sin höjd vilket skulle innebära att hon skulle växa mycket mer än så...

Är lite orolig att hon inte vuxit som hon ska, visserligen var hon liten som nyfödd eftersom hon föddes för tidigt men det borde hon tagit igen nu eller? Hösilaget hon fick första året var inte analyserat och hon fick under perioder det första året knappt inget kraftfoder alls (dock mineraler), och dessutom föll hon ur en kortare period under betet i somras (som 1-åring).

Min fråga är: är det för sent att ta igen den tillväxt som ev. inte skett eller kan en häst kompensera ev. reducerad tillväxt under första levnadsåret under andra och tredje året?

Tacksam för svar!

Sv: Kan en häst "växa ikapp" efter första året?

Min halvblods kille växte mest sommaren då han var två år.
Då sköt han i höjd ochhuvudet växte mycket.
Nu är han snart 3 i maj. Han skall väl bredda sig endel också.

hur stor är hon nu?

Då kanske det finns hopp...

Rotterö skrev:
Min halvblods kille växte mest sommaren då han var två år.
Då sköt han i höjd ochhuvudet växte mycket.
Nu är han snart 3 i maj. Han skall väl bredda sig endel också.

När jag mäter henne nu får jag mankhöjden till ca 1,42-1,43. När jag fick henne för drygt ett år sedan var hon 1,25 om jag minns rätt. Så hon har ju vuxit en del sedan dess....men det fölet som hon gick med i hagen som liten är nu 1,50...

Var inne på www.nordsvensk.com och hittade måttuppgifter för nordsvenska hingsten Järn 915, representerande den mindre typen av nsv bruks, född 9/5 1933, under 5 olika åldersstadier. Och som 1-åring var han 1,38 och som 2-åring 1,47, och hon ligger ju faktiskt precis mittemellan, så blir hon bara runt 1,53 som han blev är jag nöjd...men jag vet inte om hingstar och ston skiljer sig åt i tillväxttakt?

hästsko skrev:
hur stor är hon nu?

Kallblod brukar växa ganska länge, dom är inte färdiga förrän dom är 5 år.
Troligtvis växer hon lite till, men mankhöjden på nordsvensk ligger mellan 145 och 165 cm, så hon är inte extremt liten.

Om hon är tänkt att användas i avel får vi hoppas att hon växer lite till, för premieringsdomaren drar ner på typpoängen om hon är för liten.

Häls Embla

Jo, det var förhoppningen att det skulle gå att avla, för hon har bra stam.

Med "liten", menar du grovleken i kroppen eller mankhöjden? Om det sistnämnda, i så fall hur hög måste hon bli?

På premieringen i somras fick hon just bedömningen "ngt outvecklad" på typen, vilket tyvärr drog ner poängen...det var precis efter att jag tagit hem henne från betet där hon föll ur, så hon såg verkligen förskräcklig ut...

Spelar det roll vad man får för poäng som 1-åring för den framtida avelsvärderingen, eller är det bara 3-årsbedömningen som gäller?

EmblaAsk skrev:
Kallblod brukar växa ganska länge, dom är inte färdiga förrän dom är 5 år.
Troligtvis växer hon lite till, men mankhöjden på nordsvensk ligger mellan 145 och 165 cm, så hon är inte extremt liten.

Om hon är tänkt att användas i avel får vi hoppas att hon växer lite till, för premieringsdomaren drar ner på typpoängen om hon är för liten.

Häls Embla

är medryttare på en nordvsvensk korsn ! hon va runt 123 när hon va 6 månader och är nu 160 cm i mkh slutväxt!

Jaså? Hur hög var hon som 1,5-åring eller 2-åring då?

hästsko skrev:
är medryttare på en nordvsvensk korsn ! hon va runt 123 när hon va 6 månader och är nu 160 cm i mkh slutväxt!

*lånar*

Är det inte så att man inte kan påverka den genetiskt bestämmda höjden med mat.
Alltså om man ger en häst för lite man så blir den inte mindre utan det tar bara längre tid för den att växa klart och tvärt om man får inte en högre häst bara för att man ger den mer mat utan den bara växer snabbare till den slutgiltiga höjden.

Phu lång mening

Mvh

Tora

Är det inte så att man inte kan påverka den genetiskt bestämmda höjden med mat.
Alltså om man ger en häst för lite man så blir den inte mindre utan det tar bara längre tid för den att växa klart och tvärt om man får inte en högre häst bara för att man ger den mer mat utan den bara växer snabbare till den slutgiltiga höjden.

Alldeles riktigt.

Jag har haft små föl o unghästar som blivit stora som hus eller normalstora - och stora, oftast sent födda, som stannat på en behaglig och önskvärd nivå.
Teori när det gäller mätning av ungdomar stämmer inte alltid med verkligheten - till slut blir det ändå vad det blir.

Jag har en nsv korsning. När jag köpte honom som tre åring var han 148 cm. Nu är han ca 160 cm.... Växte mellan 3 och 4 år..... Kram Anna

stämmer det ni skriver att man inte kan påverka den totala tillväxten, bara tiden, så låter det bra i mina öron! innebär det också att jag inte behöver ge henne "extra" med mat (typ lite extra protein) för att "växa ikapp"?

Jag är jätte dålig på det där med foder. Min pålle fick iaf bara lite betfor och nån dl havre. Men jag vet en annan tjej som köpte en fölunge. Redan när hon var avvand från mamman så gjorde hö analyser (vilket iof var bra...) och uträkningar av foder, örter, mineraler, mm mm mm. Det slutade med att hennes 2 åring var 180 hög, rakställd i kotorna och hade opererats och stått på stall sen hon var ett. Iof så sa vet. att det inte berodde på fodringen, men jag själv fick lite kalla fötter ang. det. Det var Mängder hon åt...

Kallblod växer saktare än de hästar som de flesta tillväxtkurvor är gjorda utifrån. Vid 18 mån har percheron och ardenner i snitt uppnått 75 % eller mindre av vuxenhöjd. Man kan anta att det kan gälla för nordisar också. För ardenner sker en rejäl tillväxt fram till 40 mån ålder sen trappar det av.

För mkt energi till en växande häst, framförallt från spannmål, kan medföra för snabb tillväxt med skador på skelett. För lite energi första vintern medför att de växer saktare men de tar igen de på sommaren därpå.

För litet fullvärdigt protein första vintern kan man däremot inte säkert ta igen. Det finns en risk att en fölunge som får för litet av de essentiella aminosyrorna inte växer till sin genetiskt ”planerade” höjd. HH

Hmm....då skulle min häst bli cirkus 1,90??? :confused:

Får bara hoppas att proteinhalten i hösilaget första vintern var hög, och att det lilla tillskott av kraftfoder som hon fick ska ha varit tillräckligt!

HelenaHandberg skrev:
Kallblod växer saktare än de hästar som de flesta tillväxtkurvor är gjorda utifrån. Vid 18 mån har percheron och ardenner i snitt uppnått 75 % eller mindre av vuxenhöjd. Man kan anta att det kan gälla för nordisar också. För ardenner sker en rejäl tillväxt fram till 40 mån ålder sen trappar det av.

För mkt energi till en växande häst, framförallt från spannmål, kan medföra för snabb tillväxt med skador på skelett. För lite energi första vintern medför att de växer saktare men de tar igen de på sommaren därpå.

För litet fullvärdigt protein första vintern kan man däremot inte säkert ta igen. Det finns en risk att en fölunge som får för litet av de essentiella aminosyrorna inte växer till sin genetiskt ”planerade” höjd. HH

Anna Jansson skrev:
Jag har en nsv korsning. När jag köpte honom som tre åring var han 148 cm. Nu är han ca 160 cm.... Växte mellan 3 och 4 år..... Kram Anna

Jag har inte en nordsvensk utan en finnhäst, men det är ju också ett kallblod. Precis som din häst växte han massor på vintern mellan 3 och 4 år....han har vuxit långsamt annars också, men så har han slutat på nåt över 160 cm och är breeed som en arbetshäst (nu är han 7 år), är litet dålig på att mäta och föra statistik....kolla på föräldrarnas mankhöjd så borde det ge en vink om var det slutar! :)

Jag vet mankhöjden hos föräldrarna så jag vet ungefär hur hög hon borde bli...men frågan gällde ju huruvida det är risk att hästen inte kommer att nå den förväntade höjden..

Britta68 skrev:
Jag har inte en nordsvensk utan en finnhäst, men det är ju också ett kallblod. Precis som din häst växte han massor på vintern mellan 3 och 4 år....han har vuxit långsamt annars också, men så har han slutat på nåt över 160 cm och är breeed som en arbetshäst (nu är han 7 år), är litet dålig på att mäta och föra statistik....kolla på föräldrarnas mankhöjd så borde det ge en vink om var det slutar! :)

Uppdaterar min egen tråd.

Det är ju alltid svårt att mäta, men nu tycker jag det ser ut som att hon vuxit 3-4 cm sedan sist!

Hur är det med tillväxten egentligen, sker den i vissa bestämda perioder under året eller är det högst individuellt för varje häst?

cafu skrev:
Vet ej om denna tråd hamnar rätt, men provar...

Jag undrar hur länge en nordsvensk växer, och om det går att räkna ut hur hög en 1,5-åring kommer att bli?

Har provat att mäta min häst med hjälp av "tattarmått" men enligt detta så ska hon bara växa 6 cm till....

Har också hört att när hästen är 1,5 år har den uppnått 90% av sin höjd vilket skulle innebära att hon skulle växa mycket mer än så...

Är lite orolig att hon inte vuxit som hon ska, visserligen var hon liten som nyfödd eftersom hon föddes för tidigt men det borde hon tagit igen nu eller? Hösilaget hon fick första året var inte analyserat och hon fick under perioder det första året knappt inget kraftfoder alls (dock mineraler), och dessutom föll hon ur en kortare period under betet i somras (som 1-åring).

Min fråga är: är det för sent att ta igen den tillväxt som ev. inte skett eller kan en häst kompensera ev. reducerad tillväxt under första levnadsåret under andra och tredje året?

Tacksam för svar!

Liknande trådar

Hästvård På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes. Mycket kortfattat. Hon fick kraftig fång förra året... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 706
Senast: spaderÄss
·
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 958
Senast: evis
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i... 2
Svar
20
· Visningar
1 861
Senast: Trygg
·
Hästvård Har en åring, halvblod, som jag nyligen kastrerat. Han har visat hälta på båda bak under vintern (röntgen visade lösa benbitar i...
Svar
5
· Visningar
1 247
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka