Kan en sadelmakare göra sadeln bredare?

whalan

Trådstartare
Har konstaterat att min hästs sadel är för trång och trycker på henne, kan en sadelmakare ändra på sadeln så att den blir vidare? Jag antar att det är bommen som måste ändras...hur som helst så trycker sadeln vid sidan om manken och helst skulle jag vilja behålla sadeln men bara få bort trångheten, kan de göra så o i så fall vad kostar sånt? Eller måste man helt enkelt köpa en sadel med bredare bom?

/Whalan

Sv: Kan en sadelmakare göra sadeln bredare?

Det beror på vad du har för sadel. Vissa sadlar är gjorda för att kunna ändra bomvidden på, men de allra flesta är fast som de är.

Vad har du för sadel?

Om det går att ändra bomvidden på den men har man tex en wintec är det ju bara att köpa ett kopparjärn å ändra själv.

Man kan inte ändra vidden på en sadel som inte är gjord på det sättet, alltså en som bara har en vidd, då får man köpa en ny.

Det finns sadelmakare som gör det ändå tyvärr. De värmer upp bommen och bänder ut den för att få den vidare. Du kan ju bara tänka dig vad det ger för konsekvenser, sällan bra då bommen blir sned.

Så har du en sadel som inte har ändringsbar bom så får du leta ny sadel. Vad har du för sadel förresten?

Svar till Domino o tassetass: Har en gammal hoppsadel av okänt märke, i gott skick. Den behövs inte stoppas om o är värderad till 3 tusen enligt hööks för 2 månader sen.
Stormtrivs med sadeln, sadeln är utprovad till hästen för ca 1 år sedan men nu har hästen musklat om sig.

Tycker att det är jättesvårt att hitta en hoppsadel som jag trivs med o som ger mig rätt stöd för hoppning.

Svar till alla: Tror inte att det är en sån sadel man kan ändra bommen på, så jag får nog helt enkelt köpa mig en ny : ( Tack för alla svar!! :)

/whalan

Låt en sadelmakare kolla sadeln och värdera den istället. Hööks personal har oftast noll koll när det kommer till sadelar... :crazy:

Aha oki, då ska jag be sadelmakaren värdera den när de kommer ut o provar ut en ny sadel till min häst. Kostar det något att få sadeln värderad?

Min sadelmakare tar ingeting för att kolla sadlar om de är ok och så... Men det kan säkert variera, hör med sadelmakaren!

Jag skulle sälja den å skaffa en ny, eller behålla å skaffa en ny :smirk:

oki, bra att veta ungefär i alla fall..så man vet hur mkt pengar det kan gå åt och så.

Om din häst bara har breddat sig lite grann, kanske en halv storlek (högst) så kan det funka att ta ut lite stoppning. Prata med din sadelmakare och sadelutprovare. Det är möjligt att det skulle gå. Annars är det bara att hitta ny sadel..

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 878
Senast: lundsbo
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 243
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka