kan ett fullblod passa mig?

Sv: kan ett fullblod passa mig?

Vad bra! Det ska jag komma ihåg. Hittade dock inte på de länkar du skrev, men sökte på stuteri sacc på google :)!

Jag hoppas verkligen att jag kan köpa en häst till sommaren! :bump:
Man blir ju extra sugen nu när det är vårväder och solen skiner och man bara vill ut på en härlig ridtur i skogen!!

Tänkte bara inflika att den ovan nämnda sidan inte är uppdaterad på ett par år ;) och de hästar som är där på den sidan finns inte kvar, möjligen Nava, men de andra är redan sålda som ridhästar har jag för mig. Kolla med Evelip här på buke hon jobbar med sacc. Hon kan säkert ge mer info =) Alla dom hästarna fanns där när jag jobbade där 2001 så det är ett tag sen =)
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

läs stopeks tråd om fullblod direkt från banan där har du ett svar från mig och med lite bilder men orkar inte skriva samma igen:P
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

kl

Min åttaåriga fullblodshingst får ofta agera barnhäst då han är betydligt snällare och coolare än vår shettis!

DSC00477.jpg
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Å så där började jag min "karriär" haha:p. Jag fick sitta på våra gamla trotjänare Dead Heat och Prince River när jag var liten. Hästarna var i full kondition men var de snällaste som fanns, mot lilla mig iaf.
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Här är en "barnponny" till, Zababa Sacc, 4 årig hingst, knallar snällt runt med min lillasyster ena dagen och vinner fina lopp andra dagen:laugh::banana:
20126209.jpg
20125906.jpg

//Mvh Annika
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Tänkte bara inflika att den ovan nämnda sidan inte är uppdaterad på ett par år ;) och de hästar som är där på den sidan finns inte kvar, möjligen Nava, men de andra är redan sålda som ridhästar har jag för mig. Kolla med Evelip här på buke hon jobbar med sacc. Hon kan säkert ge mer info =) Alla dom hästarna fanns där när jag jobbade där 2001 så det är ett tag sen =)

Oj, sååå länge sedan. Nog har jag förstått att den inte är uppdaterad på läge. Men det är ju ett tag.

Jag har fått jobb och kommer flytta till västkusten, så får vänta ytterligare innan jag blir hästägare :(. Får nog ge jobbet ganska mkt tid i början för att komma in i det. Kommer direkt från plugget, så har ingen erfarenhet av sådana jobb. Men jag hoppas på att bli hästägare innan nyår iaf :laugh:. Jag hoppas jag lyckas med det!
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Oj, sååå länge sedan. Nog har jag förstått att den inte är uppdaterad på läge. Men det är ju ett tag.

Jag har fått jobb och kommer flytta till västkusten, så får vänta ytterligare innan jag blir hästägare :(. Får nog ge jobbet ganska mkt tid i början för att komma in i det. Kommer direkt från plugget, så har ingen erfarenhet av sådana jobb. Men jag hoppas på att bli hästägare innan nyår iaf :laugh:. Jag hoppas jag lyckas med det!



Hehe, japp gasnka så länge =)

Låter roligt med nytt jobb! Rätt tid kommer den oxå för hästköp =) Då ligger vi i samma tankar ungefär då, fast jag har redan en häst men tänkt låna mig en pålle som jag kan träna lite mer aktivt än jag kunnat med min häst, hon är avelsmärr nu o lever det goda livet =).

Lycka till!
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Hej,

Vill först och främst säga att hästarna blir som man gör dom. I princip alla hästar kan vara stissiga och heta beroende på hantering. Visst är en del födda piggare än andra ;) Men jag anser inte att fullblod är nå mycket annars än andra hästar... Finns prilliga halvblod också :)

Har iaf ett fullblod, aldrig haft tidigare. Endast haft ponny samt coola halvblod. Jag är lugn och försiktig även i min ridning. När jag fick hem lilla fullblodet var det inte kul. Hon sprang över mig och var helt prillig milt sagt... Det tog några månader innan hon lugnade sig och insåg att hennes matte varken slog eller skrek åt henne. Idag är det värdens goaste och mest underbara häst. Totalt orädd av sig, det finns ingen som jag litar så mycket på som henne. Om så världen rasar bakom oss så vet jag att hon ställer upp till 100%.

Var bara noga med att hitta rätt individ som du får en bra kontakt med och en bra känsla för. Provrid flera gånger, om inte möjlighet finns att få låna hem på prov ett par veckor...
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

kl

lånar lite...hur är det viktmässigt? Vad klarar ett fullblod att bära varje dag om man tänker på ryttarens vikt?
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Jag skulle vilja påstå att fullblod är mer "en spegel" av de som hanterar dem än vad andra raser rent generellt sett är. Min häst är väldigt lätt påverkad av hur han hanteras även när det gäller småsaker som att gå till och från hagen (som ligger 20 meter från stallet).

Flyttade honom till nytt inackorderingsstall för c:a 3 månader sen och har inte förens nu insett varför han förändrats från helcool och harmonisk till stressad och ibland t.o.m. uppjagad. Och det beror helt enkelt på att det är en (utav 7 pers som hanterar hästarna) som helt enkelt stressar och härjar med honom. Om det finns dagar när jag känner mig stressad eller nervös inför något struntar jag helt och hållet i att försöka göra något vettigt med honom. Min förra häst var precis likadan och hästen jag red innan den likaså. Så jag tror man måste vara beredd på att det generellt sett är väldigt känsliga hästar -men tillika smarta. Och alldeles underbara om man klarar av den känsligheten.
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Jag skulle vilja påstå att fullblod är mer "en spegel" av de som hanterar dem än vad andra raser rent generellt sett är. Min häst är väldigt lätt påverkad av hur han hanteras även när det gäller småsaker som att gå till och från hagen (som ligger 20 meter från stallet).

Flyttade honom till nytt inackorderingsstall för c:a 3 månader sen och har inte förens nu insett varför han förändrats från helcool och harmonisk till stressad och ibland t.o.m. uppjagad. Och det beror helt enkelt på att det är en (utav 7 pers som hanterar hästarna) som helt enkelt stressar och härjar med honom. Om det finns dagar när jag känner mig stressad eller nervös inför något struntar jag helt och hållet i att försöka göra något vettigt med honom. Min förra häst var precis likadan och hästen jag red innan den likaså. Så jag tror man måste vara beredd på att det generellt sett är väldigt känsliga hästar -men tillika smarta. Och alldeles underbara om man klarar av den känsligheten.


Du satte huvudet på spiken! Mycket fint och bra beskrivet:bump:
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Mycket är sant av det du skriver, fullblod är mycket känsliga individer men jag ser det som något positivt eftersom att man själv tvingas att stressa ner.

Mitt fullblod har jag inte stressat med eftersom att han är så ung och jag inte vill utsätta honom för det, men min arab däremot blir fly förbannad om jag stressar. Drar bak öronen och ger mig tjuvnyp alternativt försöker "nocka" mig med huvudet :eek: Jag är alltså så illa tvungen att stressa ner för att han ska bli lugn, jäkligt smarta hästar det där.
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

nu har jag inte min häst i galoppträning men vanlig ridning (fälttävlan) och jag är inte tjock eller så men är 183 cm och med ganska brea höfter och axlar så bara det gör att jag väger en del och så är jag ju inte pinnsmal heller. men jag tror min häst klarar av mig ganska bra:P han 166 cm och ganska så spinkig även om han är fin nu:)
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

*kl*

Även om man skaffar en relativt ung häst, så har min erfarenhet av fullblod gett mig den bilden att den är rätt färdig och vuxen tidigt. Min kille köpte jag som 5-åring och han var en cooling redan då. Byter miljöer, hanteras etc utan problem.

Däremot om det "låser" sig på något plan, tex vid skoning eller lastning så kan det ta tid att bygga upp förtroendet igen. De minns och försvarar sig ofta i förväg.

En sak som är speciell med åtmistone min kille är att han har mkt hög integritet och låter sig inte tvingas till något. Han säger ifrån.

Men med lock och pock o mycket beröm så kan man övertala dem till det mesta.

Lycka till! Fullblod är underbara!
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Jag tror att det är viktigt att känna sig fram, när det kommer till fullblod. För precis som du sa är det ju alla individer med olika personlighet trots att de är av samma ras.

Jag har haft ett fullblod som är totalt orädd och lugn i alla situationer. Man kan väl säga att han var som den där polishästen Utter, men utan att någon hade tränat honom.
Men samtidigt, var han lite envis och ville ha mycket att säga till om själv. Han bjöd inte alltid på sig själv.
Dessutom var han ett riktigt matvrak.

Det finns så mycket olika typer av fullblod.
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Mycket är sant av det du skriver, fullblod är mycket känsliga individer men jag ser det som något positivt eftersom att man själv tvingas att stressa ner.

Mitt fullblod har jag inte stressat med eftersom att han är så ung och jag inte vill utsätta honom för det, men min arab däremot blir fly förbannad om jag stressar. Drar bak öronen och ger mig tjuvnyp alternativt försöker "nocka" mig med huvudet :eek: Jag är alltså så illa tvungen att stressa ner för att han ska bli lugn, jäkligt smarta hästar det där.

Jag ser det också som något positivt! Jag personligen stressar inte med min häst, men hur andra hanterar honom kan jag ju tyvärr inte påverka (visst kan jag påverka det i viss mån, men jag kan ju inte ändra på en annan människas personlighet). Men om det fortsätter i den här riktningen så ska jag börja se mig om efter ny stallplats eller försöka se till att förhindra att han hanteras av den här människan.
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Nej min kompis har piccabbo på foder :)
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 046
Senast: linlar1
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 116
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp