Kan FJORDHÄSTAR hoppa?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Sofiaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 11 321
Sv: Kan FJORDHÄSTAR hoppa?

Hej, det är så klart att de kan! :D
På Sindarve gård på gotland finns en mängd fina fjordingar som hoppar alla möjliga höjder. Hingsten Hugo hoppar som det redan har sagts, 1.50!:d Jag lägger in en bild på mig och hästen Briljant, eller som han kallas "Grålle", när vi är på en uppvisning och hoppar 1.20. Bilden är lite suddig för den är tagen med en mobil om ni undrar.
Och förresten, Grålle är musblack, en ovanlig färg. Därför kallas han just "Grålle".;)

Snygging017_edited.jpg

Alla hästar kan hoppa.. Däremot är allt individuellt hur högt.

Jadå!
Jag har haft fjordingar som jag tävlat med när jag var mindre! Hoppa kan de allt även om de kanske överlag är lite mer begränsat än andra raser.
Men det är mkt vanligt att många har fjordingar mer till skogsridning så det är väl så de flesta ser på dem tyvärr...:smirk:

Jorå. Vi har en fjording på ridskolan som har gått LA hoppning. Hon är även hoppad 125cm på enkelhinder.

Här är hon:
vlcsnap-347107.png

alma4.jpg

Jeg red et fjordsto før som hadde gått MsvB ponni, og hun var kat2.

Jeg vet også at en klubb i Norge hadde fjording på laget i Lag NM for noen år siden og det går og i MsvB (tror jeg).

Siden vi snakker om hva fjordinger kan og ikke kan. Min klubb kompis red Prix st. georg på sin fjording og red NM for junior på den! Den skal selges som læremester nå.

Klart dom KAN hoppa. Kapacitet för lätta klasser har dom absolut, men jag tror däremot inte att dom kan hävda sig i dom högre klasserna. Men så är dom inte heller framavlade för att vara hopphästar.

376605.jpg

376611.jpg

Här ser du ett exempel:

http://www.sindarve.nu/hugo.html

Jag har dessutom hört från flera håll om unghästtester där fjordhästar löshoppat med mycket bättre teknik än deltagande halvblod ;) .

Sen att vissa är lite tunga och inte så lättsvängda är en annan sak.

Hugo är i och för sig den hingst, och dom är ju alltid lite spänstigare.
Men visst kan fjordingar hoppa :D

Ehh... Min medryttarhäst (fjording såklart) har hoppat 130 cm med sin ägare (hästen hoppade över staketet på galoppbanan...)

Hej, det är så klart att de kan! :D
På Sindarve gård på gotland finns en mängd fina fjordingar som hoppar alla möjliga höjder. Hingsten Hugo hoppar som det redan har sagts, 1.50!:d Jag lägger in en bild på mig och hästen Briljant, eller som han kallas "Grålle", när vi är på en uppvisning och hoppar 1.20. Bilden är lite suddig för den är tagen med en mobil om ni undrar.
Och förresten, Grålle är musblack, en ovanlig färg. Därför kallas han just "Grålle".;)

Snygging017_edited.jpg

Wiie, grålle har jag sett när vi va där, wooow vilken snygging han är :bump:

Jag tränade med en fjording förra veckan, :love:

Den var underbar hoppde som en katt och var super härlig att sitta och titta på...

Så fjordisar kan :) hoppa

Hugo är i och för sig den hingst, och dom är ju alltid lite spänstigare.
Men visst kan fjordingar hoppa :D

Hugo är den fjording jag träffat som har absolut sämst lämpad kropp för hoppning, han är lång och låg.
Ändå är han en av dem som lyckats bäst, varför?
För att han har haft hästkunniga människor omkring sig och fått chansen att visa vad han går för.
Synd att inte fler fjordingar får den chansen.

Jag känner flera fjordingar som tävlar och har tävlat upp till medelsvår hoppning och med tanke på att vi har c:a 8000 fjordingar i Sverige och bara ett fåtal får chansen att visa upp sig tillsammans med en bra ryttare, så är det nog en ganska hög procent.

Mitt sto hoppade 1,35 i löshoppning, 1,30 med ryttare enstaka hinder. Hennes dotter hoppade 1,40 löshopning som 4-åring, 1,35 med ryttare på enstaka hinder.
Min hästs pappa (Markus 63) har jag med egna ögon sett hoppa 1,50 med en ridlägerunge, han var själv bara 1,39 och grovt byggd.
Hugo och Disan hoppade höjdhoppning på en uppvisning på Riks. Båda hoppade 1,35 och ryttarna lade då av för de tyckte att gräset var lite för halt.
Jag har sett hundratals fjordingar hoppa och alla har haft mycket god teknik, däremot inte så många som haft goda ryttare på ryggen tyvärr.

oj... nu blev jag faktiskt lite impad. pållen så ju inte storut över det där hindret, å sen barbacka... då har man balans :)

Fjordhästar kan vara alldeles utmärkta hopphästar. Det beror nog mkt på individ och träning också. Stog ju i ridsport för nått år sedan om en liten fjording som hade vinster upp till msv. Jag tror många räknar ut rasen så de får inte visa framfötterna så som andra raser kanske får. Men de är faktiskt alldeles underbara :love:

Jeg red et fjordsto før som hadde gått MsvB ponni, og hun var kat2.

Jeg vet også at en klubb i Norge hadde fjording på laget i Lag NM for noen år siden og det går og i MsvB (tror jeg).

Siden vi snakker om hva fjordinger kan og ikke kan. Min klubb kompis red Prix st. georg på sin fjording og red NM for junior på den! Den skal selges som læremester nå.

Det säger ju allt! :bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
351
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
2
· Visningar
229
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men... 2
Svar
34
· Visningar
3 330
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
222
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka