Bukefalos 28 år!

Kan gamla hästar få svårt att gnägga?

finapina

Trådstartare
Är det normalt att dom kan få svårt att få fram ett "rejält" gnägg, typ som gamla msk:or som får svagare röst också? Det är liksom ingen kraft i gnägget längre? Ponnyn, 27 år mår i övrigt bra.
 
Jag antar att hästars vävnader åldras precis som alla däggdjurs vävnader gör. Lungor och brosk blir sämre med åldern, pga att celldöden överstiger cellreparationen och cellproduktionen.

Men huruvida det är ett tecken på någon sjukdom eller så kan jag inte uttala mig om, är inte nog insatt om hästars luftvägar.
 
Inte varit med om men omöjligt är det väl inte.
Hur andas den i övrigt? Om den till exempel sprungit i hagen? Eller travats en bit vid hand?
Har den normal andningsfrekvens i vila?

Hur stor är den?
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 012
Senast: Bee
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 666
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 011
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp