Kan hjälptyglar hjälpa mig?Någon som vet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 233
T

Tola

Det är så att min häst blir väldigt olydig och stark när vi travar och galopperar. Så jag har funderat på annart träns eventuellet hjälptyglar. I dagens läge så använder jag ett sidepull och vill INTE använda bett till honom.
Problemet är det att när han blir så pass het så går det inte att få stopp på honom, han är inte dum så han försöker slänga av eller så, utan det är att han lyfter huvudet och skiter fullständigt att jag drar i honom. Kan tänka mig att det kanske lite är att komma ifatt den andre hästen som är framför men det förlåter ju inte till vadför han skiter i vad matte säger till honom.
Då jag är väldigt vilsen i hjälptygelsträsket så kanske om någon har nått tips eller tips på annart träns. Vill som sagt inte använda bett!

Sv: Kan hjälptyglar hjälpa mig?Någon som vet?

Vrf inte bett? Jag menar du behöver ju inte rida med pelham el liknade, det finns ju så många bra bett om din häst är känslig el vad det nu kan va, provar gummi?..Du kommer få bra mkt bättre effekt då, jag tror inte ens att det kommer att gå o rida med hjälp tygel om du inte har bett...

Jag vill inte använda bett dels för att jag vet inte hur han ser ut i munnen och sen så vill jag inte dra sönder honom...

Vadför skulle det inte gå att rida med hjälptyglar om man inte använder bett?... det finns ju ringar i bettlösa med (iaf det jag har) hmm...

Om du inte vill använda bett kanske du skulle prova med hackamore istf sidepull?

Jag vill inte använda bett dels för att jag vet inte hur han ser ut i munnen och sen så vill jag inte dra sönder honom...

även om du inte "drar sönder" munnen på hästen blir ju effekten densamma om du drar i sidepullet - hästen slutar lyssna på tygeltagen helt enkelt

Går det för fort även på ridbanan eller bara ute?
Är det skillnad på om du rider ensam eller har sällskap?

Du kan säkert lära hästen att lyssna bättre, men det gäller att hitta rätt övningar beroende på var ni står nu!

En tränare kanske skulle underlätta mest av allt? Eller kanske undersöka munnen så du vet att du kan ha ett bett i den.

Eller kanske stoppa in ett bett och lära hästen att ta halvhalter och förhållningar?

Det mest logiska skulle väl vara att lära sig rida så pass bra, att du inte "drar sönder" munnen bara för att du har bett på hästen.

Du kan ju få hjälp av en hästtandläkare och kolla tänder och prova ut ett lagomt bett till honom.
Att du drar sönder honom tror jag inte blir något problem, det är samma effekt med sidepullet, han slutar lyssna på det till slut.

Annars finns det ju andra alternativ än sidepull, hackamore kanske skulle kunna vara något?

Framför allt när man rider på sidepull krävs en lite annan teknik än vid ridning på många bett, eftersom sidepullet (i alla fall enligt mina erfarenheter) verkar upplevas som lite "luddigare" av hästen. Man måste vara väldigt tydlig med sina tygeltag och, framför allt, ge tydlig EFTERGIFT så fort man får en reaktion. Att sitta och segdra i tyglarna funkar alltså inte! Samma sak när man tar i en tygel, då måste man ge ordentlig eftergift i den andra tygeln och när hästen gör minsta ansatsen att lyda släpper man direkt!

När man tar i tyglarna vill man ju ha en eftergift i handen och inte att hästen drar upp nosen och fortsätter gå i samma fart. Med min häst har jag jobbat mycket med att ta tyglarna (vilket i början ledde till att nosen åkte upp) och sedan backa henne tills jag får minsta lilla eftergift i nacken och då omedelbart släppa tyglarna. Sedan får hästen stå stilla tills man ber den gå framåt igen. Målet är att få en häst som ger efter i nacken och samlar sig så fort man tar i tyglarna.

Om du känner att du inte har kontroll och hästen sticker är en annan mycket effektiv metod att ta en tygel. Korta upp tygeln jättekort och släpp den andra. Sen får hästen gå runt på en liten liten cirkel tills han stannar och ger eftergift i nacken. Då släpper du tygeln helt. Går han igen så får du ta tygeln igen. Kom ihåg att ta upp handen ordentligt och att själv sitta still så att hästen inte går omkull!! Det här kan du göra varje gång du känner att det inte är du som bestämmer tempot längre utan att hästen försöker gå snabbare. Det kommer bli många cirklar i början :D men tillslut förstår hästen att det är DU som bestämmer tempot och att försöka sticka blir bara jobbigt!

Just det, en sak till! En hjälptygel i det här fallet gör nog mer skada än nytta!

Går det för fort även på ridbanan eller bara ute?
Är det skillnad på om du rider ensam eller har sällskap?

Du kan säkert lära hästen att lyssna bättre, men det gäller att hitta rätt övningar beroende på var ni står nu!

Han rids bara i skog och mark. Oftast händer det när vi har sällskap, men det ska ju inte spela någon roll, vill jag inte att han ska rusa upp i rumpan på den andre hästen så ska han ju lyssna, då han är fruktansvärt stark så har jag inte så mycket att säga till om när han bestämt sig, å han e ju inte elak på nått sätt, han skiter bara i att lugna ner sig. Det händer inte alltid men ibland.

Ett ankare?

Skämt åsido, hjälptyglar bromsar inte hästen. Disciplin gör. Hitta en betsling som du och hästen trivs med och träna tills ni båda förstår och respekterar varandra. Då kommer problemet försvinna. Tills dess skulle jag föreslå att du inte sätter er i situationer där du vet att hästen kommer dra. Om tex hästen alltid drar när ni galopperar i grupp, låt bli att galoppera i grupp på ett tag. Ta ett steg i taget och börja om från början och till slut kommer du kunna göra allt med din häst. Men på ett säkert sätt som blir roligare för er båda.

jag får nog hålla med dom andra...
sätt in ett jättesnällt bett i munnen på honom och lär honom eftergift i nacken. jag rider mitt sto på rakt bett, men slänger på ett sideull ibland när vi ska ut och skrutta i skogen. och du ska inte tro att hon tycker det är nödvändigt att ge efter för det, utan går med huvudet precis som om inget har hänt!

är det kallblodstravaren?
finns det någon betthistoria om honom?

den enda "hjälptygel" som jag kan tänka mig är väl martingal, men det är mest för din egen skull och kommer nog inte ha så stor inverkan på honom, eftersom den inte är kopplat till ett bett som säger ifrån. sidepullet ger väldigt luddiga signaler och har han lite bråttom känner (eller skiter i!!!) han inte att du försöker säga någon med din sits.
det är nog där du får börja. halt-skritt-halt. skritt-trav-halt-trav-halt. osv, osv..... men han ska lyssna på dig första gången du säger att han ska göra något!!!

Håller med westernsuzie i det mesta.
Du kan gå upp väldigt högt i fas med ett bettlöst.
Men däremot kanske ni borde byta bettlöst för att du ska komma åt den även när den kör upp huvudet (martingal hade kanske kunnat fungera, men risken är att du blir ännu mer inkonsekvent..)

Antingen hackamore som ju har en lite nedåtverkande effekt om hästen har huvudet högt, eller kanske ridkapson?
Den ultimata förstärkningen anser jag är när man rycker tygeln rätt ut så det dels blir en snärt och dels ger tryck på nosryggen (men inte lika hårt som det kommer låta för hästen! :p ) som förstärkning om hästen lyssnar på det vanliga tygeltaget.
Dock vet jag av erfarenhet att det är svårt att komma åt om de väl lärt sig stjärnkikarvarianten i såna situationer.
I ett sånt fall kan man byta bettlöst eller gå tillbaka till basics och lära hästen att tryck på nosen betyder "ner med huvudet" (till den position man vill ha dom i fri skritt, sen får man jobba upp och ihop dom därifrån).

I grunden är det ju en lydnadsfråga och om du vet vilken situation hästen reagerar så i så kanske man kan försöka höja ribban lite i taget för hur länge man kan hålla kvar lydnaden i hästen? Bara utsätta den lite successivt för det och i såna situationer där man kan vara hyfsat säker på att den lyssnar. Gärna stillastående från marken! :angel:

Oftast när man får problem så lönar det sig att gå "back to basics" och jobba med samma grej - t ex lydnad - i mycket mer grundläggande situationer där man kanske inte alls upplever det som ett problem, snarare än att tjura på (ursäkta uttrycket!) med det man redan HAR problem i och riskera att det blir en ovana som blir svårare och svårare att bryta.

Du kan också pröva att ställa/böja honom, göra skänkelvikningar, öppna, sluta eller minska-öka, avbrott-igångsättningar. Bli mer aktiv i din ridning.
Har inget tips på hjälptygel, jag känner inte dig eller din häst, jag ger bara lite tips på övningar som jag tror borde hjälpa.
Lycka till.

haha, jag trodde det var totola som skrivit tråden. :rofl:
tar till bara det där! men resten av inlägget kan ju stämma! :D

Vad tror du om mig egentligen?! :eek:
Jag skulle aldrig våga mig ut med sidepull på kallisen! :rofl:
Trots att jag har historik av mig att vara bettlöst-förespråkare och har brukat tjura på med att lära dom till slut iaf! :p

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 254
Senast: Ray
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 072
Senast: maria_b
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
5 243
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur