Barock-Pinto
Trådstartare
Köpte ett 3 årigt islandssto för ungifär 2,5 månader sedan. Hon gick då i en unghästflock med tre ston och två hingstar. En av hingstarna var 3 år gammal och jag frågade hur dom vågade låta honom gå tillsammans med stona fortfarande, men dom försäkrade att han absolut inte visat något intresse till att betäcka. Hästarna gick ute dygnet runt, och hade fri tillgång till hösilage, så hon var lite överviktig, vilket säljarna också påpekade. Jag tog hem henne efter en vanlig vet. besiktning. Här har hon fri tillgång på hösilage på dagen, samt lite inne i boxen på kvällen. Hon är mycket aktiv ute i hagen och leker gärna med valackerna, men visar ingen tendens till att vilja börja brunsta. Dessutom har hon stadigt växt om magen det senaste, och i dag var det en av mina gamla tränare som frågade om hon var dräktig. Jag trodde att hon skojade (även om tanken slagit mig också), men hon tyckte att formen på magen såg misstänksam ut. Hon har ingen hömage, utan den står mer ut åt sidorna. Hon har inte heller några fettränder uppe vid ryggraden som dom flesta riktigt tjocka hästarna får. Kan det vara så att hon är dräktig
Ska ha ut veterinären i nästa vecka för vacc. och ska be henne undersöka. Om hon skulle vara dräktig, finns det något som jag kan göra för att säljaren ska innse allvaret i situationen. Först och främst skulle hon ju kunna föla när och vart som helst. Sen är inte hingsten godkänd, och att reg. avkomman i SIF kommer att kosta mig nästan 9000 kr i sådana fall.