Bukefalos 28 år!

Kan hunden känna sig utstött ?

Iidaa

Trådstartare
Min fundering är om en hund kan känna sig bortstött om jag t.ex. är hundvakt åt en annan hund och har den hemma hos mig. Eftersom att min hund bor här och det är hans territorium, kan han bli osäker när en annan hund bor i "hans" hus ?

Min hund ifråga är en 3 årig gråhunds hane, han är ensam hund nu, tog bort våran andra hund för en månad sen.
 
Ja, min motfråga blir nog varför en hund inte skulle kunna känna sig utstött? ;)

Hundar är sociala, grupplevande djur, att förlora tillhörighet i sin grupp kan vara väldigt jobbigt. Hur känsliga de är för förändringar i gruppen (alltså vad de skulle tolka som att bli utstött) varierar dock kraftigt både med individ och grupp (hur trygg individen är i sig själv och hur trygg gruppen är), så om just din hund skulle uppleva sig utstött i just de här omständigheterna har jag ingen aning om. Generellt låter det inte som någon särskilt utmanande upplevelse, men som sagt på individnivå har jag ingen aning.

(Ska tillägga också att det här är bara sammanfattning av min uppfattning och erfarenhet, det finns intressanta studier om hur hundar fungerar i grupp och en del om deras känsloliv men jag lutar mig inte mot något specifikt här. :))
 
Min fundering är om en hund kan känna sig bortstött om jag t.ex. är hundvakt åt en annan hund och har den hemma hos mig. Eftersom att min hund bor här och det är hans territorium, kan han bli osäker när en annan hund bor i "hans" hus ?

Min hund ifråga är en 3 årig gråhunds hane, han är ensam hund nu, tog bort våran andra hund för en månad sen.
Absolut. Precis som att barn kan känna sig utstötta om det plötsligt kommer ett nytt syskon man måste dela sina föräldrars uppmärksamhet med, dela leksaker, kanske dela rum osv.
 
Min hund är nästan aldrig inomhus, han sitter i lina ute och är inne max 30 min/dygn, han sover ute.

Var hundvakt till en hanhund som är van att vara hemma hos mig, en hane som inte riktigt funkar med min hund, så där tror jag att min hund kände sig lite utstött då den andra morrade så fort min hund kom in.

Hunden ja nu ska ta hand om är en 2 årig rottis/schäfer tik som aldrig har varit här förut.
 
Jag tror också att den kan känna sig utanför, beroende på hur den är som individ. Om min kanin kan känna sig bortstött och utbytt så fort jag ignorerar henne och klappar hennes relativt nya kompis, så är jag stensäker på att en hund kan göra det. :)
 
Min hund är nästan aldrig inomhus, han sitter i lina ute och är inne max 30 min/dygn, han sover ute.

Var hundvakt till en hanhund som är van att vara hemma hos mig, en hane som inte riktigt funkar med min hund, så där tror jag att min hund kände sig lite utstött då den andra morrade så fort min hund kom in.

Hunden ja nu ska ta hand om är en 2 årig rottis/schäfer tik som aldrig har varit här förut.

Ja, det låter verkligen inte trevligt. Först och främst, om du är i Sverige bör du veta att det inte är tillåtet att hålla hund som du beskriver. Från jordbruksverket:
Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Sedan om vi sätter den här hundhållningen till vad jag skrev i mitt första inlägg, att det är viktigt att hundens band till gruppen är trygga, så blir det ju problematiskt. Hur starka band känner han att han har till sin grupp, isolerad, bunden, ensam ute? Inte särskilt starka, skulle jag tro. En annan hund - som är avståndssökande/aggressiv mot honom dessutom - får istället vara inne med dig, och protesterar tydligt när han kommer in. Otryggt, den plats han hade i gruppen verkar tydligt hotad, om du frågar mig.

Överhuvudtaget tycker jag det är orättvist att ta hem en hund som inte går ihop med hunden som bor där, men i förhållandena du beskriver verkar det etter värre. Måste man ta hem en fientlig hund så bör man lägga ordentligt jobb på att få hundarna att trivas ihop, eller åtminstone acceptera varandra och den andres plats i gruppen.

Ska du nu ta in en annan hund i hemmet så tycker jag att du bör fundera på sätt att öka din nuvarande hunds trygghet (även om du bor någonstans där det är tillåtet att ha hunden bunden ute) och tillhörighet, och försöka få hundarna att tycka om varandra.
 
Min hund sitter i lång lina, jag tycker det är bättre än hundgård, sen får han såklart komma in när han vill då linan når till dörren, men han vill helt enkelt inte vara inne, han går runt och orolig över att de händer nåt ute som han missar, därför är han nästan aldrig inne, han sover ute för att de e för varmt inomhus nu. Han mår absolut inte dåligt av att sitta i linan, han kan springa runt mycket och varje person som går in passerar inom räckhåll.
 
Min hund sitter i lång lina, jag tycker det är bättre än hundgård, sen får han såklart komma in när han vill då linan når till dörren, men han vill helt enkelt inte vara inne, han går runt och orolig över att de händer nåt ute som han missar, därför är han nästan aldrig inne, han sover ute för att de e för varmt inomhus nu. Han mår absolut inte dåligt av att sitta i linan, han kan springa runt mycket och varje person som går in passerar inom räckhåll.

OK, hur du håller din hund är på ditt ansvar. Jag kan bara upplysa dig om att det för det första är olagligt här, och för det andra är det inte heller något jag skulle rekommendera som god hundhållning (i den mån det alls är relevant med tanke på punkt 1). Anser man sig stå över djurskyddslagar finns det inte så mycket att diskutera, tänker jag mig.
 
Visst skulle vi kunna stänga runt hela gården men det har aldrig varit en tanke då det inte är ett problem med linan.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 636
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 369
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 483
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp