Bukefalos 28 år!

Kan inte äta maten...

S

Sirisiri

En äldre ponny (ca 18 år) i vårt stall har under en längre tid haft problem med att äta. Eller rättare sagt så har hon ätit väldigt långsamt och det verkar som om hon har haft svårt att tugga. En veterinär var ute och raspade tänderna på henne för någon månad sen.

I dag efter att ägaren ridit började hästen drägla ganska mycket. Inte skumma utan det var genomskinligt slem som kom ut från munnen. Höet hon fick kunde hon inte svälja. Hon tuggade och tuggade och till slut ramlade hömassan bara ut ur munnen. Jag gav henne ett äpple i småbitar, men det kom också ut.

Hästens 12-åriga ägare är helt förtvivlad. Är det någon som varit med om något liknande? Hon har ringt veterinären, men hon kommer inte förrän på måndag.
 
Jag vet inte riktigt symptomen på foderstrupsförstoppning, men det är det enda jag kan komma på...Sök här inne, det finns en del gamla trådar om det.
Vad trodde veterinären??
 
Jag funderade också på foderstrupsförstoppning, men vet inte vad symptomen är. Ska kolla gamla trådar!

Jag tror inte att veterinären sa något om vad det kunde vara.
 
Håller med, låter som foderstrupsförstoppning.. Kan ju lätt bli så om hästen har dåliga tänder och inte kan tugga ordentligt, att för stora och otuggade biter åker ned, och då blir det stopp..

Jag har varit med om en foderstrupsförstoppning och det var riktigt läskigt. Vi gick lite med den och masserade på utsidan av halsen och svalget där vi trodde stoppet satt. Ringde även ut veterinär, men det hade släppt när denne kom. För säkerhets skull så sköljdes det rent med vatten så att allt skulle vara borta.

En veterinär och en hästtandläkare vore ju bra..
 
Det är foderförstoppning,det rinner ur både mun och näsborrar,orsakerna kan vara många.
I regel går stoppet att spola ur.
Man bör vara försiktig med att raspa äldre hästar.
Glattbett dvs tänderna mal inte fodret som det skall,tänderna är nedslitna,och växer för sakta,och hästen magrar av,då är det inte mycket annat än att fundera på hur länge man skall vänta innan den slutliga ställningstagandet.
18 år på en ponny,är inte så där väldigt gammalt,så staistiskt bör den ha många fina år kvar.
 
Jag hade morgonfodringen idag och ponnyn hade både ätit upp sin kvällsmat och åt sitt morgonhö lika fort som de andra hästarna, så det måste ha släppt.

Vid raspningen hade veterinären sagt att hon hade någon kluven tand eller nåt, men att hon trodde att hästen inte skulle besvärats av det. Det kanske var nån klump mat som fastnat där då?

Det var meningen att de skulle åka och tävla idag, men de bstämde igår att inte göra det. Och det var väl jättetur, sånt oväder som det är idag!
 
"Synd" att detta inte hände tidigare.. Hade ut en hästtandläkare för snart 1 månad sen, det är ju svårt att få tag på några.. Denna kom nerifrån landet, men hade tur o blev kontaktad av en som kände honom.

Annars kan jag rekommendera bra veterinärer om ni vill.. Vem har ni nu?
 
Jag vet inte vem dom hade, men vi brukat ta veterinärer från Hallsta vet.station. Men du får väldigt gärna pm:a mig, för det är snart dags för min häst också.
 
Min vet. raspar hakar på min häst en gång varje år. Han är nu 22 år och tänderna är väldigt bra. Så håller med om att man ska vara lite försiktig, men man får absolut inte låta bli att raspa helt och hållet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 388
Senast: Viva
·
Foder & Strö Vi har en häst som inte har några tänder. Tidigare har han haft tänder bak men inga fram så han har kunnat äta utan problem. Förra...
2
Svar
20
· Visningar
2 608
Senast: YorkWann
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp