Kan inte rida i allroundsadel

antiloop8

Trådstartare
Vet inte om denna tråd kanske ska ligga under ridning? Men men... som rubriken lyder...Jag kan verkligen inte rida i allroundsadel :crazy:

Jag tycker det känns som att jag ska trilla av vilken sekund som helst. Jag hade tänkt köpa mig en billig allroundsadel o ha när jag hoppar (ca. 1 gång/månad) men när jag lånade en kompis sadel i förrgår insåg jag att jag har "glömt" hur man rider i en allround.

Tips på hur jag ska känna mig säkrare i en allround önskas :crazy: :bow:

Ps. Nu rider jag i en dressyrsadel!

Sv: Kan inte rida i allroundsadel

La tråden under "Ridning" istället så ni kan ta bort denna!

Tack! :bow:

Det beror nog väldigt mycket på vilket märke och modell det är på allround sadeln tycker jag - de kan skilja sig jättemycket. Min alround sadel tex är en allround mot dressyr, man sitter väldigt bra i den, djupt säte och kommer ner med benen bra osv. så du kanske bara haft otur och suttit i såna som inte passar dig.

Vet precis hur du känner dig.. Har ridit i endast dressyrsadel (djupt säte, stora knästöd) sen maj förra året... å nu lånar jag en kompis hoppsadel för att den enda hoppsadel som ens ligger hyfsat (ligger inte perfekt, utan det är den enda som funkar...) kostar 11 000... Och jag hoppar bara för att jag och hästen tycker det är kul, tänker inte satsa på nån hoppkarriär precis och då känns det ju liiiite onödigt att lägga ut så mkt pengar.... och min kompis sadel är en flatback (lite för stor desutom), hal som faaan och INGA stöd varken fram eller bak... Sadeln är ju lite vinglig med så det är läskigt varje gång jag rider i den (den liger faktiskt likadant som den dyra sadeln gjorde... den passar, alla hoppsadlar jag provat ligger åt helvete..) men man vänjer sig.... Du får helt enkelt rida i den så kommer det bli bättre...

Behöver inte ha med sadeln att göra, beror på vad man är van vid!!!! När jag köpte min dressyrsadel så tyckte jag att den vr lite läskig, att jag inte hade samma kontroll på hästen som i mina hoppsadlar. Numera är det tvärt om, pga jag mest rider dressyr! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
562
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 889
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 812
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka